20 آوریل 2024 - 02:24
معاون صنایع دستی اداره میراث فرهنگی استان اصفهان:

بوم گردی مکمل صنایع دستی است

12 ژوئن 2017 - 11:30 dsfr.ir/u60gv

بوم گردی مکمل صنایع دستی است
مسعود بربر
اقامتگاه بوم گردی کلبه آقامیر واقع در سعادت شهر پاسارگاد

گردشگری و صنایع دستی به عنوان دو مبحث ساختاری میراث #فرهنگی دو مقوله بنیادین در مباحث #اقتصاد مقاومتی به حساب می آیند.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با تاکید به اهمیت موضوع بوم گردی به عنوان مکمل صنایع دستی گفت: گردشگری و صنایع دستی به عنوان دو مبحث ساختاری میراث فرهنگی دو مقوله بنیادین در مباحث اقتصاد مقاومتی به حساب می آیند.

جعفر جعفرصالحی در آیین تجلیل از حامیان، کارآفرینان صنایع دستی استان اصفهان و پیشکسوتان تزیینات وابسته به معماری در روز جهانی صنایع دستی اظهار کرد: در طول یک سال گذشته اتفاقات ارزشمندی در حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی استان اصفهان رقم خورد که کسب رتبه نخست در تولید و فروش صنایع دستی و تجارت برتر از این دست بوده اند.

وی افزود: میزبانی هجدهمین اجلاس شورای جهانی صنایع دستی، برگزاری نمایشگاه جهانی سیمرغ در استان، کسب هفت نشان جغرافیایی، راه اندازی خانه های روستایی و ترویجی و اعزام هنرمندان به خارج از کشور پس از انتخاب اصفهان به عنوان شهر جهانی صنایع دستی از دیگر افتخارات استان اصفهان محسوب می شود.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان با بیان اینکه 42 فروشگاه استان نشان اعتماد دریافت کرده اند، ادامه داد: ادعا داریم که میدان نقش جهان اصفهان عاری از مصنوعات صنایع دستی است. همچنین می توانیم در راه تبدیل روستای مهرگرد در استان به عنوان روستای جهانی صنایع دستی اظهارامیدواری کنیم.

جعفرصالحی اضافه کرد: طی سال گذشته، شهرستان شهرضا به عنوان شهر ملی سفال ثبت شد و امیدواریم شهر جهانی سفال را برای این شهر رقم بزنیم. شهرک صنایع دستی شهرضا نیز کلنگ آن اواخر سال گذشته به زمین زده شد و امیدواریم امسال اولین شهرک صنایع دستی را در استان داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پشتوانه اصلی این اتفاقات، هنرمندانی هستند که همیشه دیده می شوند، خاطرنشان کرد: شعار امسال که توسط معاونت هنرهای سنتی و صنایع دستی کشور انتخاب شده، "صنایع دستی؛ اشتغال زا، هویت زا و ارزآور" است.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان گفت: قدرت اشتغال زایی بالای صنایع دستی باعث شده تا در برنامه ششم توسعه به آن توجه ویژه شود. باید در حوزه صنایع دستی به مباحث دانش‎بنیان، پژوهشی و علمی به صورت ساختاری توجه شود، به قابلیت های شهرستان ها اهمیت دهیم، باید اتحادیه صنایع دستی به صورت مستقل در استان اصفهان وجود داشته باشد و نگاه ویژه به تجارت الکترونیک انجام شود.

جعفرصالحی با بیان اینکه باید به موضوع بوم گردی به عنوان مکمل صنایع دستی اهمیت داده شود، اظهار کرد: گردشگری و صنایع دستی به عنوان دو مبحث ساختاری میراث فرهنگی دو مقوله بنیادین در مباحث اقتصاد مقاومتی به حساب می آیند.

1