29 مارس 2024 - 10:26

کارشکنی عربستان برای زائران قطری/ ورود به مسجدالحرام ممنوع!

12 ژوئن 2017 - 10:00 dsfr.ir/bj1w2

کارشکنی عربستان برای زائران قطری/ ورود به مسجدالحرام ممنوع!
تبیان
خانه کعبه

مسئولان سعودی در تصمیمی جنجالی، از ورود حجاج با ملیت قطری به داخل مسجدالحرام ممانعت کردند تا بحران #سیاسی بین دو کشور عمیق تر از گذشته شود.

به گزارش ایسنا به نقل از الجزیره، در حالی که سعودی ها هفته گذشته اعلام کرده بودند علی رغم تنش سیاسی، حجاج قطری امسال بدون هیچ مشکلی مناسک حج را برگزار می کنند، اما روزنامه الشرق الاوسط از ممانعت از ورود قطری ها به داخل مسجدالحرام خبر داده است.

کمیته حقوق بشر اتباع قطری اعلام کرده که مقامات سعودی اجازه ورود به داخل مسجدالحرام را به قطری ها نمی دهند و این اقدام را نقض آشکار حقوق زائران برای انجام مراسم مذهبی بر اساس کنوانسیون حقوق بشر خواندند.

این اتفاق در حالی روی داده است که عربستانی ها به صورت معمول هنگام ورود زائران به مسجدالحرام پرس و جویی از حجاج درباره قومیت و یا وابستگی فرقه ای نمی کردند.

بحرین و امارات متحده عربی نیز چند روز قبل هرگونه همدردی با قطری ها در رسانه های اجتماعی را رسما جرم اعلام کردند و از حکم تا 15 سال زندانی و 136 هزار دلار جریمه برای نقض کنندگان این قانون جدید خبر دادند.

تنش سیاسی بین قطر و کشورهای عربی از جمله عربستان، امارات، بحرین و مصر با هک شدن خبرگزاری دولتی قطر شدت بیشتری گرفت و این کشورها روابط دیپلماتیک خود با قطر را به بهانه حمایت این کشور از تروریسم قطع کردند.

پس از آنکه عربستان سال گذشته با سنگ اندازی های سیاسی مانع حضور زائران ایرانی در مناسک حج شد، به نظر می رسد امسال نیز با تیره شدن روابط دیپلماتیک میان قطر و عربستان، باید در انتظار اقدامات غیرمنطقی دولت ریاض در رابطه با زائران قطری برای مناسک حج باشیم.

1