29 مارس 2024 - 10:01

واکنش معاون گردشگری به یک خبر / راهنمایان تعهد اخلاقی داده اند

12 ژوئن 2017 - 09:30 dsfr.ir/ur739

واکنش معاون گردشگری به یک خبر / راهنمایان تعهد اخلاقی داده اند
میثم رودکی / دنیای سفر
بازدید راهنمایان گردشگری جهان از شهر اصفهان

معاون گردشگری در واکنش به خبر دریافت سوبسیدهای گزاف توسط برخی راهنمایان از گردشگران خارجی گفت: راهنمایان سوگند خورده اند به حرفه شان تعهد اخلاقی داشته باشند.

مرتضی رحمانی موحد در گفتگویی با خبرنگار مهر درباره اینکه آژانس های گردشگری ژاپنی تاکید کرده اند که گردشگرانشان با راهنما از فروشگاه های اصفهان صنایع دستی نخرند چون راهنمایان سوبسیدی بسیار زیادی از فروشگاه ها دریافت می کنند گفت: این موضوع از گذشته نیز وجود داشته و باید ترتیبات و مناسبات را اصلاح کنیم.

رحمانی موحد تأکید کرد: راهنمای گردشگری باید به فعالیت هایش وفادار باشد در آیین نامه و دستورالعمل جدید راهنمایان گردشگری، سوگندنامه ای از آنها می گیریم که این یک نوع تعهد اخلاقی به حرفه شان است به این معنا که به کارهای دیگران ورود پیدا نکنند و همدیگر را حمایت کرده و غیره ... برخی اوقات این مشکلات در تورهای گردشگری اتفاق می افتد و برخی از راهنمایان این مشکل را به وجود می آورند. بخشی از فروشندگان صنایع دستی هم این گلایه را دارند.

وی گفت: آنچه که مسلم است اینکه راهنمای گردشگری حق اعمال اجبار به گردشگر برای اینکه از کجا خرید انجام دهد و یا نه را ندارد. اگر از او بپرسند کجا بهتر است برای خرید مراجعه کنند، وظیفه اش این است که راهنمایی کند البته ما نمی دانیم پشت سر این راهنمایی چه چیزی است چون نمی توان ذهن خوانی کرد. با این وجود اگر این راهنمایی منجر به نارضایتی مسافر در قیمت محصول، کیفیت و غیره شود مسئولیتش بر عهده راهنما خواهد بود. ما هم اگر به این نتیجه برسیم که عامل تکدر گردشگر، راهنما بوده است حتما برخورد می کنیم.

رحمانی بیان کرد: اگر هر زمان چنین شکایتی به ما برسد سیستم نظارتی بررسی می کند و با متخلفان برخورد می کنیم. چون راهنما امانتی به نام گردشگر را در اختیار دارد. گردشگر از نظر ما امانت است و راهنما امانت دار. به سختی گردشگر را در فرودگاه به ما می دهند و باید تا روزی که او به کشورش بر می گردد امانت داری کنیم.

1