19 آوریل 2024 - 05:27

چگونه دریاچه «دنیش» به موزه طبیعی تبدیل شد؟

11 ژوئن 2017 - 14:00 dsfr.ir/vf8rs

چگونه دریاچه «دنیش» به موزه طبیعی تبدیل شد؟
ویکی مدیا
ساحل دانمارک

اهداف #اکوموزه دریاچه دنیش، تقویت هویت و پیشینه محلی، حفاظت و نمایش ویژگی های آن و بهره برداری از این سرزمین با هدف توسعه #گردشگری است.

اکوموزه دریاچه دنیش، موزه ای بدون دیوار است که در دانمارک بنا شده است. فعالیت های این اکوموزه از سال 1994 شروع و در سال 2000 میلادی افتتاح شد. این اکوموزه در منطقه اسکاندربورگ قرار دارد. این منطقه به دلیل داشتن صومعه های قرون وسطی شهرت پیدا کرده است. وسعت این اکوموزه 1719 کیلومتر مربع و رویکرد آن بر موضوعاتی در رابطه با استفاده از منابع طبیعی موجود در محدوده دریاچه است. به باور کارشناسان، این اکوموزه باعث برقراری ارتباطات مشخص و طبقه بندی شده بین موسسات مختلف می شود. در کنار چهار موزه اسکاندربورگ، کلاستر، رای ویند میل و فرش واتر و همچنین منطقه طبیعی کلوسترمول، اکوموزه دنیش با سایت های طبیعی گوناگونش (حدود 40 سایت) طبیعت را همانند میراث فرهنگی خاص آن که دارای آثار مقدس و تاریخی با ارزش دوران تاریخی دانمارک است به معرض نمایش می گذارد و سعی در بازگویی تاریخ و ساختار منطقه در شکل گیری آن دارد. گردشگران در پایان فصل یخبندان برای بهره بردن از جنگل، زمین و آب های گوارا به این منطقه می آیند. این اکوموزه بیانگر ارتباط میان طبیعت و فرهنگ است و تشریح می کند چگونه می توان از منظر و ویژگی های طبیعی براساس زندگی امروز بهره برداری صحیح کرد؛ آن هم به طوری که طبیعت آسیب نبیند و در جهت توسعه اقتصادی مردم به کار گرفته شود.

اهداف «دنیش»

در این اکوموزه 15 تا 20 نفر استخدام شده اند و حدود 100 تا 200 نفر به صورت داوطلب در برپایی نمایشگاه ها و جشن ها به فعالیت های اکوموزه کمک می کنند. این نمایشگاه ها و جشن ها استفاده انسان از طبیعت، به خصوص در منطقه اسکاندربورگ که تا سال 1970 در آن زندگی وجود داشت را نشان می دهد. اکوموزه دنیش لینک این فرصت را می دهد که بازدیدکنندگان تجربه های جدید را خلق و ارائه کنند. مطالعات اکوموزه دنیش لینک به این شرح است:

- اسکان های پیش از تاریخ، بناهای روستایی، بازارها، صنایع و کارگاه ها؛
- اساس به وجود آمدن دهکده ها و روستاهای منطقه (در فاصله زمانی 740 تا 1050 پس از میلاد)؛
- چگونگی استفاده از جنگل ها؛
- سرزمین اسکاندروبورگ؛
- صنایع اولیه در سال های 1930-1845 میلادی؛
- آب به عنوان منبع انرژی با موضوع آسیاب های آبی؛
- زندگی گروه های مذهبی در صومعه ها و در ناحیه مرکزی جاتلند (Jutland)؛
- شهرهای تجاری، شهرها و روستاهای وابسته به خط آهن؛
- زیستگاه های اولیه دریاچه ها و رودخانه های منطقه از 7400 تا 4200 پیش از میلاد؛
- گیاهان بومی و جانوران منطقه؛
- خلق مناظری که طی دوره یخبندان یا بعد از آن شکل گرفته بود (ساختار منظره ای که به وجود آمده و اهمیت تراز آب)؛
- سواره نظام ناحیه اسکاندربرگ (1760-1590 میلادی)؛
- سفره های زمینی با موضوع جاده ها و کاربردهای متفاوت آن؛
- راه های آبی و پل ها با موضوع آبراه ها و اهمیت سوق الجیشی آنها؛
- ماهیگیری در آب شیرین، ماهیگیری برای تامین شخصی تا ماهیگیری حرفه ای برای مسابقات.

در همین حال این اکوموزه اهداف گوناگونی را دنبال می کند و در تلاش برای تحقق آن است. هدف اولیه آن معرفی نشانه های فرهنگی در منظر و در بستر اصلی خود است و اینکه چگونه منظر توسعه داده شود به نحوی که بتواند پاسخگوی نیازهای امروزی باشد. از سوی دیگر، استفاده از منابع طبیعی با هدف برقراری ارتباط با فعالیت های اقتصادی رایج از قبیل ماهیگیری، جنگل داری و کشاورزی دیگر هدف اکوموزه دنیش عنوان می شود. از اهداف دیگر این اکوموزه، تقویت هویت و پیشینه محلی، حفاظت و نمایش ویژگی های آن مکان در محل اصلی خود و بهره برداری از این سرزمین با هدف توسعه گردشگری است. در این راستا، با برپایی نمایشگاه و معرفی آداب و سنن، وسایل کار، بازی های بومی و... ویژگی های فرهنگی منطقه گردشگران معرفی می شود. به عنوان مثال در سال 1999 میلادی یک نمایشگاه قرون وسطی در این اکوموزه برپا شد که در آن گردشگران با مشاغل، بازی ها، فعالیت های مختلف و... که مربوط به آن دوران بود، آشنا شدند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « کتاب اکوموزه، انسان و بوم » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1