29 مارس 2024 - 11:05

سرعت گیر در مسیر اتوبوس های گردشگری ایران

8 ژوئن 2017 - 17:20 dsfr.ir/og5b7

اتوبوس گردشگری در مادرید

اتوبوس های توریستی دوطبقه که در شهرهای مهم گردشگری جهان یکی از مهم ترین زیرساخت های سفر به شمار می آید ارزان ترین تورهای شهری هستند اما در ایران اجرای آن با چالش رو به روست.

به گزارش خبرنگار مهر، هر گردشگر که به یکی از کشورهای گردشگرپذیر سفر می کند حتما در سطح شهر به خصوص شهرهای توریستی و مناطق گردشگری، اتوبوس هایی بیشتر به رنگ قرمز دو طبقه ای را می بیند که مسافران زیادی را سوار کرده و به مناطق دیدنی می برد.

این اتوبوس ها مخصوص گردشگرانی است که می خواهند از جاذبه های یک شهر دیدن کنند بدون آنکه متحمل هزینه های گزاف حمل و نقل شوند و یا سرگردان در شهرها از یک مکان به مکان دیگری بروند. آنها سوار بر این اتوبوس ها شده و در یک تور شهری شرکت می کنند.

یکی از این کشورها که در آن تعداد زیادی اتوبوس گردشگری دیده می شود اسپانیاست. در شهرهای مادرید به عنوان پایتخت و بارسلونا به عنوان شهر توریستی به وفور اتوبوس های توریستی در حال تردد هستند در هر میدان مهمی از شهر و جلوی هر بنای گردشگری و دیدنی و تاریخی یک ایستگاه مخصوص این اتوبوس ها قرار دارد که در آن مسافران صف های طولانی تشکیل داده اند.

بلیت این اتوبوس های توریستی که متعلق به شرکت های گردشگری متفاوتی است در باجه های اطلاع رسانی گردشگری فروخته می شود. معمولا تورها یک تا سه روزه هستند و پکیج بازدید از مکان های گردشگری نیز متفاوت.

مسافرانی که سوار بر این اتوبوس ها می شوند اطلاعاتی درباره جاذبه هایی که قرار است ببینند را توسط یک صدای ضبط شده گوش می کنند اطلاعات درباره این جاذبه ها به 17 زبان زنده دنیا به گردشگران داده می شود جز زبان فارسی.

در مدت زمانی که مسافران در اتوبوس ها حضور دارند آب آشامیدنی، وای فای رایگان و هندزفری رایگان در اختیار خواهند داشت سقف طبقه دوم این اتوبوس ها باز است و در طبقه پایین تهویه هوا در زمان سرما و یا گرمای هوا کار می کند.

مسافران به هر جاذبه ای که برسند از اتوبوس پیاده شده و پس از بازدید از آن مکان دوباره در همان ایستگاهی که پیاده شدند حاضر می شوند تا به مقصد بعدی با اتوبوس بعدی بروند معمولا این اتوبوس ها یک خط گردشگری را طی می کنند که دارای بیشترین جاذبه باشد. حتی اگر مسافری نتواند در یک روز همه جاذبه های در مسیر اتوبوس ها را ببیند می تواند روز بعد به سفر درون شهری خود ادامه دهد به شرط آنکه بلیت آن ها اعتبار داشته باشد. البته تنوع این تورها بسیار زیاد است و تنها به تور داخل شهر محدود نمی شود بلکه جاذبه های اطراف شهرهای توریستی و تورهای شبانه را نیز شامل می شود.

هر شرکتی با هر نوع خدماتی این اتوبوس ها را روانه شهرها کرده است برخی حتی ورودیه مسافران را نیز با دادن کارتی به آن ها تامین می کند به تبع هزینه این تورها نیز بیشتر خواهد شد. استقبال از این تورهای گردشگری اتوبوسی که در سطح بین الملل آن را به نام تورهای HOP ON HOP OF BUS می شناسند، بسیار زیاد است چون هم در هزینه رفت و آمد مسافران صرفه جویی می شود و هم در وقت آن ها.

تورهای این اتوبوس های گردشگری با همان شرایط و استقبال از سوی مسافران در پرتغال، فرانسه و ایتالیا، لندن و... نیز اجرا می شود و نشان دهنده ایجاد زیرساخت های گردشگری در شهرهایی است که مسئولان آن بر جذب گردشگر بیشتر اعتقاد دارند.

اما اتوبوس های گردشگری هنوز وارد ایران نشده اند. هنوز 5 دستگاه اتوبوس گردشگری در گمرک منتظرند تا مالکان آنها هزینه گمرک را بدهند و بتوانند آن ها را وارد ایران کنند. اگرچه عید امسال، تهرانی ها شاهد عبور و مرور یک اتوبوس دو طبقه گردشگری قرمز رنگ بودند اما این اتوبوس تنها چند روز مسافران نوروزی را جابه جا کرد و پس از آن به علت اینکه پلاک دائمی نداشت، متوقف شد و معلوم نیست چه زمانی دوباره این تورها اجرا شود.

در سطح بین المللی برای استفاده و رزرو این تورها وب هایی ایجاد شده است که گردشگران می توانند آنها را به صورت آنلاین رزرو کنند و از برنامه هر توری مطلع شوند. با توقف این اتوبوس ها فعلن ایران و شهر تهران از فهرست این تورها حذف شده است.

گویا هنوز راه زیادی است تا مسئولان دستگاه های مختلف از جمله محیط زیست، پلیس راه و ... با حضور این اتوبوس های گردشگری در شهر موافقت کنند.

1