19 آوریل 2024 - 13:51

بندر لافت در نوبت ثبت جهانی قرار می گیرد

8 ژوئن 2017 - 13:50 dsfr.ir/sv8m2

بندر لافت در نوبت ثبت جهانی قرار می گیرد
کارناوال
روستای لافت قشم | سرزمین بادگیرهای برافراشته

با انجام پلان مدیریتی و ضوابط حریم بافت تاریخی #لافت، نخستین گام برای آماده سازی و تهیه پرونده ثبت جهانی بندر لافت از سوی کارشناسان برداشته شد.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی، اشکان مختاری، معاون اداره میراث فرهنگی هرمزگان با بیان این مطلب، به اعتبار 500 میلیون تومانی اختصاص یافته برای این پلان مدیریتی اشاره کرد و افزود: همزمان با اجرای پروژه پلان مدیریتی، حریم این بافت تاریخی تهیه و ضوابط اختصاصی و عمومی آن نیز تعیین می شود، این در حالیست که علاوه بر این پروژه ها، الگوهای معماری بافت تاریخی لافت نیز مستندسازی می شود.

او این اقدامات را در راستای تهیه پرونده ثبت جهانی بندر لافت دانست و گفت: با توجه به اینکه بافت تاریخی لافت از پتانسیل ثبت جهانی برخوردار است، این اقدامات می تواند گام اولیه در تهیه پرونده ثبت جهانی بافت تاریخی بندر لافت باشد.

براساس این گزارش، بافت تاریخی بندر لافت یکی از بافت های ارزشمند جنوب کشور با چندین نمونه منحصربه فرد بادگیر است و مصالح مورد استفاده در بناها و خانه های تاریخی بومی آن از خشت و گچ نیم کوب هستند، این درحالیست که بندر لافت معروف به بندر بادگیرها و جهت قرارگیری بادگیرها نیز به سمت بادهای موسمی و رو به دریا است.

دیدگاه ها

  • سپهر از خرم آباد شهر نمونه گردشگری ایران 8 ژوئن 2017 - 16:03

    هرمزگانی های عزیز خوشحال باشید که ژئوپارک قشم ثبت جهانی شد اما دلتونو به ثبت این بندر خوش نکنید.آثار تاریخی استان لرستان بیشتر از ده ساله مثلاً در نوبت ثبت جهانی قرار دارن ولی سهم لرستان از میراث جهانی یونسکو کماکان یک "هیچ" بزرگه...وقتی هزارمین اثر اصفهان و فارس و کرمان و یزد و آذربایجان ثبت جهانی شدن اون وقت شاید نوبت به ثبت جهانی اولین اثر لرستان برسه!

1