19 مارس 2024 - 07:27

ساخت هتل و تله کابین در نخستین سکونتگاه انسان!

31 می 2017 - 12:30 dsfr.ir/kk9wr

ساخت هتل و تله کابین در نخستین سکونتگاه انسان!
ایسنا
ساخت «مجموعه تفریحی، فرهنگی، هتل و خدمات تجاری بام کرمان»

«بزرگ ترین زنجیره انسانی کرمان در حمایت از میراث تاریخی و طبیعی، در نخستین سکونت گاه شهر کرمان برگزار می شود تا کرمانی ها بار دیگر مخالفت خود را با ساخت مرکز اقامتی روی کوه صاحب الزمان نشان دهند.»

به گزارش ایسنا، برای دومین بار زنجیره انسانی در حمایت از میراث تاریخی و طبیعی کرمان در کنار پلکان کوه مسجد صاحب الزمان (نخستین سکونتگاه شهر کرمان) روز جمعه (12 خرداد) ساعت 8:30 برگزار می شود، تا مردم شهر کرمان بار دیگر مخالفت خود را با تسطیح کوه و آسیب هایی که از مدتی قبل به دنبال ورود لودرها برای ساخت «مجموعه تفریحی، فرهنگی، هتل و خدمات تجاری بام کرمان» به این کوه تاریخی وارد شده، نشان دهند.

کوه صاحب الزمان را با تاریخ اش نابود می کنند

امید ابراهیمی پور، از دوستداران و فعالان میراث فرهنگی استان کرمان با اعلام این خبر گفت: به دنبال بررسی های باستان شناسان و اسناد مکتوب موجود، کوه صاحب الزمان به عنوان یکی از مناطق تاریخی کرمان غارها و دست کندهای زیادی دارد که نشان می دهند این منطقه سکونتگاه اولیه انسان ها در گذشته بوده است. بخشی از کتاب «از قلعه دختر تا دقیانوس» نوشته محمد دانشور نیز این قضیه را ثابت می کند، این در حالیست که مدتی است بخشی از کوه در اختیار بخش خصوصی قرار گرفته و آن ها در حال تسطیح هستند تا مجموعه تفریحی، فرهنگی و اقامتی خود را در این مکان ایجاد کنند.

او با اشاره به قرار داشتن یک قلعه حدود 1500 ساله بالای کوه صاحب الزمان متعلق به دوره ساسانیان نیز اظهار کرد: چند سال پیش یک کارشناس میراث فرهنگی با بررسی قلعه دختر اعلام کرد این قلعه تاریخی است، اما هنوز هیچ اقدامی برای ثبت ملی این بنا انجام نشده است، حتی در زمانی که این قضیه به میراث فرهنگی استان اعلام شد، آن ها تهیه پرونده و مستندات این قلعه ی تاریخی را به من سپردند که تا خودم پرونده ی ثبتی این بنا را تهیه کنم، این در حالی است که از حدود یک سال قبل بولدزرها روی کوه فعالیت می کنند تا هتل و تله کابین در این محوطه ساخته شود.

وی با اشاره به مصاحبه هایی که برخی مسئولان استانی در دستگاه های دولتی محیط زیست، میراث فرهنگی، استانداری، شهرداری و شورای شهر داشته و اعلام کرده اند که انجام گودبرداری و هر اقدام دیگری در این کوه هیچ آسیبی به این منطقه تاریخی و طبیعی نمی زند، گفت: علاوه بر این که تا امروز به نظر می رسد بخشی از دست کندها به واسطه ی تسطیح کوه از بین رفته اند، از سوی دیگر اموال عمومی را به یک موسسه حقوقی فروخته اند و آن موسسه براساس طرحی که دارد در حال آماده سازی فضا برای ایجاد مکان اقامتی و تفریحی است.

به گفته ی این دوستدار میراث فرهنگی کرمان، حتی برای انجام این اقدام بخشی از درخت های منطقه - به گفته شهردار کرمان در یکی از مصاحبه هایش با رسانه های محلی - قطع شده اند و از سوی دیگر براساس آن چه دیده می شود؛ به نظر می رسد بخشی از تاریخ روی کوه در حال نابودی است و کسی این اتفاق را جدی نمی گیرد!

ابراهیمی پور با اشاره به تجمع یک سال گذشته دوستداران میراث فرهنگی کرمان برای جلوگیری از این پروژه گفت: این منطقه جزو مناطق طبیعی است و بزرگترین جنگل دست کاشت کشور در این منطقه و تخت درگاه قلی بیگ قرار دارد اما هیچ کدام از آن ها باعث نشده تا این اقدامات در منطقه متوقف شود.

تاریخ در این کوه به عمر انسان های اولیه هم می رسد

ناصر شجاعی، پژوهشگر میراث فرهنگی نیز پیش از این درباره ی آثار تاریخی موجود در این منطقه اعلام کرد، در این مجموعه 260 هکتاری آثار باستانی بی نظیری چون سایه نگاره نیمرخ انسان، قلعه سر به فلک کشیده دختر 3000 ساله، قلعه اردشیر، گنبدگبری 3000 ساله، بند مدین (سدی باستانی)، آسیاب های سنگی، بند مملکت (سدی باستانی)، تخت دریای قلی بیک، باغ دوره صفویه بیرم آباد و ... قرار دارد.

اما این مجموعه ارزشمند می رود که در اثر بی توجهی مورد تهدید جدی قرار گرفته و به بهانه احداث جاده و هتل به گونه ای تخریب شود که هم بخش بزرگی از آثار باستانی و جاذبه های طبیعی آن آسیب ببیند و هم امکان ثبت جهانی آن کمرنگ شود.

کوه های صاحب الزمان در ناحیه شمال شرقی استان کرمان قرار گرفته اند و به نام کوه های «مسجد» معروف هستند.علت این نام گذاری به علت وجود یک مسجد در مرکز این رشته کوه ها است که حالت یک نیم دایره به خود دارند.

این سلسله کوه ها از شمال این منطقه از کنار امامزاده سید حسین شروع و در جنوب در کنار آثار باستانی به نام تخت دریاقلی بیگ ختم می شوند.بلندترین قله معروف کوه های اصلی به نام «قله اصلی» به ارتفاع 2950 متر در وسط این رشته کوه قرار دارد. این منطقه را در گذشته «شیوشگان» می نامیدند.

دیدگاه ها

  • rezahasani 6 ژوئن 2017 - 04:59

    بیخود مغلطه نکنید....از اطلاعات ناقصتون معلومه هدفتون چیه....اولا بلند ترین قله ی این ارتفاعات حدود 2200 متر ارتفاع داره نه 2950 متر...

    دوما اون قلعه دختر و قلعه اردشیری که دوستان ذکر کردند با قدمت 3000 ساله رو دو تا کوه دیگه قرار دارند در داخل شهر... که اصلا ربطی به ارتفاعات مسجد نداره...بد نیست بدونید فاصله ی این 2 تا قلعه تا جایی که داره جاده احداث میشه حدود 7 کیلومتره....گنبد گبری هم که همون گنبد جبلیه است که اصلا ربطی به ارتفاعات مسجد نداره....هیچ کدوم از این اثاری که اسم برده شده در معرض نابودی نیستن...و همه با جاده فاصله دارن....وگرنه میراث فرهنگی اجازه ی این کار رو نمیداد.....نگاه به این تعدادی کمی که میان زنجیره تشکیل میدن نکنید....مردم کرمان به شدت علاقه دارن که این جاده و تله کابین و هتل ساخته بشه.....

    خواهشا هیزم بیار معرکه نشید...

1