28 مارس 2024 - 18:01

«بعد از این همه سال، از آزمون و خطا دست برداریم»

31 می 2017 - 10:00 dsfr.ir/vw7yc

«بعد از این همه سال، از آزمون و خطا دست برداریم»
مهران رودکی
درشکه ها در میدان نقش جهان به صف شده اند

گردشگری همراه ترین وزارت اطلاعات را در #دولت یازدهم تجربه کرد و از سویی با #وزارت خارجه ای روبرو بود که با برجام به ایران هراسی پایان داد.

رییس موسسه مطالعات استراتژیک گردشگری با اشاره به تصمیم دولت دوازدهم برای تغییر کابینه، متذکر شد: سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به رییسی نیاز دارد که متخصص و با برنامه باشد، نه شخصی که درون سازمان دنبال برنامه بگردد و از بخش خصوصی اطلاعات و استراتژی بگیرد.

هاشم اسدزاده ضمن تبریک انتخاب دوباره دکتر روحانی به عنوان رییس جمهور دولت دوازدهم که در چهار سال گذشته روزگار خوشی را برای گردشگری رقم زد، اظهار کرد: گردشگری بعد از نفت پول سازترین صنعت است که اشتغال کلان را نیز به دنبال دارد، صنعتی فرابخش که به مدیری متعهد، متخصص، انقلابی و پاک دست نیاز دارد.

وی اضافه کرد: 37 سال است که در صنعت گردشگری فعالیت می کنم و در این مدت تمام مدیران آن را رصد کرده ام، در بین آنها مدیران خوب کم نبوده که همگی برای این سازمان به نوبه خود زحماتی کشیده اند، اما بعد از این همه سال دیگر نباید با آزمون و خطا پیش رفت. باید گذشته را تجربه کرد.

این فعال گردشگری ادامه داد: در چهار دهه اخیر حتما مدیران کارآمدی در این نظام تربیت شده اند که نیاز است برای ریاست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شاخص های مرتبط و اثرگذار هر یک را بررسی کرد. خوب است به این نکته توجه کنیم؛ چرا شخصی همچون آقای ظریف در دیپلماسی موفق عمل کرده؟ چون ایشان توانمندی های زیادی دارد که یکی از مهم ترین آنها، تسلط کامل به زبان انگلیسی است، به همین خاطر هم موفق شد مذاکرات را به سرانجام برساند. در گردشگری هم تخصص و تسلط مدیر مربوطه به یک یا دو زبان، شاخص بسیار مهمی است، چون از محل ورود گردشگران خارجی است که درآمد عاید کشور می شود، پس باید شخصی را برگزید که بداند چگونه می خواهد عمل کند و دَرکی از نیاز گردشگران داشته باشد.

او گفت: پس از این همه سال تجربه آزمون و خطا باید از حضور افرادی بهره گرفته شود که این حوزه را از مدارج پایین شروع کرده اند و با تمام بدنه آشنایی دارند. حتما در بین گزینه ها، شخص مورد تایید و هم رأی با رییس جمهور پیدا می شود. به این باور رسیده ام کسانی در این مملکت می توانند خدمت کنند که قبلا ثابت کرده اند حاضرند برای این نظام از همه چیز خود بگذرند.

وی همچنین بیان کرد: اگر گردشگری در دولت آقای روحانی توسعه یافته، به خاطر عملکرد دو وزارتخانه خارجه و اطلاعات بوده که البته با هزینه بخش خصوصی نیز در آن سوی مرزها تبلیغ شده است.

اسدزاده اضافه کرد: بخش گردشگری همراه ترین وزارت اطلاعات را در این دولت تجربه کرد و از سویی با وزارت خارجه ای روبرو بود که با برجام به ایران هراسی پایان داد. حالا به مدیری متخصص و دارای برنامه در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیاز دارد. البته که مدیران این سازمان انسان های خوبی هستند، اما کسی که وارد این حوزه می شود باید خودش برنامه داشته باشد و بداند چه کار می خواهد انجام دهد، نه اینکه وقتی انتخاب شد، درون این سازمان دنبال برنامه بگردد و از بخش خصوصی اطلاعات و استراتژی بگیرد.

رییس موسسه مطالعات استراتژیک گردشگری سپس گفت: با توجه به رئوسی که در چشم انداز و برنامه ششم توسعه مشخص شده، گردشگری، حلّال مشکلات اقتصادی و بیکاری این کشور است. یقینا صنایع دستی را نیز می توان از محل آن توسعه داد و یا میراث فرهنگی را تحت تاثیر آن، معرفی و برای آیندگان نیز حفظ کرد. اهمیت دادن به این دو حوزه، به بقاء و استمرار گردشگری نیز کمک می کند.

اسدزاده ادامه داد: نیاز داریم فعالیت های میراث فرهنگی را بویژه در حوزه بین الملل افزایش دهیم. ما در کشورمان کم جای تاریخی نداریم، اما بیشتر آن ها ناشناخته مانده اند و گاهی توسط افرادی کشف شده اند که جز تخریب پیامد دیگری نداشته اند.

این فعال گردشگری گفت: متاسفانه در دوره هایی مدیرانی در این سازمان بودند که روی موجِ حرکتی که آغاز شده، سوار شده اند و به جایی که خواسته اند رسیده اند. ما تا چه زمان باید در این سازمان شاهد نمایش باشیم.

1