19 مارس 2024 - 09:21

صنعت هتل داری و تهدید اقامت ارزان

30 می 2017 - 12:00 dsfr.ir/1k2px

صنعت هتل داری و تهدید اقامت ارزان
spinoff.com
گردشگران از طریق ایربی ان بی این امکان را دارند که منزل یکدیگر را برای مدتی کوتاه اجاره کنند.

وجود «ایربی ان بی» و اجاره کوتاه مدت خانه باعث شده قیمت هتل ها در زمان تعطیلات و مناسبت های مختلف در بسیاری از نقاط دنیا از حد معمول پایین تر بیاید.

«ایربی ان بی» استارت آپی است که با ارائه امکان اقامت کوتاه مدت و ارزان در اقصا نقاط جهان - آن هم در منزل افراد و با تمام امکانات زندگی- در سال های اخیر به شهرت رسید. درواقع کاربران از طریق ایربی ان بی این امکان را دارند که منزل یکدیگر را برای مدتی کوتاه اجاره کنند و این مسئله برای مسافرانی که می خواهند سفرهای ارزان قیمتی داشته باشند، امکانی خارق العاده است. اما ایربی ان بی این روزها درگیر مسئله ای است که از مدت ها قبل احتمال وقوعش پیش بینی می شد: صنعت هتل داری به وضوح وارد جنگ با ایربی ان بی شده است.

ایربی ان بی کارش را سال 2008 شروع کرد و از همان ابتدا، توجه صنعت هتل داری به محبوبیت روش ایر بی ان بی به خصوص در میان مسافران جوان جلب شده بود. به تدریج این طور به نظر می رسید که افراد مجرد و نیز افراد خانواده دار بیشتر جذب ایربی ان بی می شوند و مسافران کاری از این امکان استفاده نمی کنند. اما در سال های اخیر، کاهش حضور مسافران کاری در هتل ها هم نشان داده که اوضاع دارد به ضرر صنعت هتل داری تمام می شود.

این وضعیت در تاریخ صنعت هتل داری بی سابقه است و چالش بزرگی را به وجود آورده و البته صنعت هتل داری به شیوه های مختلفی به این چالش واکنش نشان داده است.

برخی از این واکنش ها حاکی از نوعی پذیرش وضعیت جدید بوده اند؛ مثل اقدام گروه آکروهتلز که یک شرکت هتل داری فرانسوی است و برندهایی مثل سوفیتل و رافلز را شامل می شود. این گروه به صورت مستقیم روی مسئله اقامت اشتراکی و ارزان به شیوه ایربی ان بی سرمایه گذاری کرده است. این گروه درواقع با خرید وان فاین استی که سرویسی مشابه ایر بی ان بی و مستقر در لندن است، دنبال سهم جدیدی در بازار بوده است.

اما اخیرا واکنش های تندتر و هماهنگ تری را می توان در صنعت هتل داری - به خصوص در آمریکا - مشاهده کرد؛ واکنش هایی که حاکی از جدی گرفته شدن تهدید ایربی ان بی برای درآمد صنعت هتل داری است. در ماه های اخیر، کمیسیون تجارت فدرال امریکا به درخواست سه سناتور امریکایی مشغول تفحص در خصوص ایربی ان بی است. این سناتورها با ارائه مستنداتی، ایربی ان بی و نحوه اجاره کوتاه مدت املاک را مسئول بالا رفتن قیمت مسکن در برخی مناطق امریکا معرفی کرده اند و این ادعا در حال بررسی است. همچنین در ماه اکتبر، لایحه ای برای جریمه شدن میزبانان ایربی ان بی که قوانین محلی را زیر پا گذاشته اند مطرح شد.

ظاهرا انجمن امریکایی هتل و اقامت -که اعضایی مثل هتل های ماریوت، هیلتون و هایات را در خود جا داده- از جمله گروه های موثر در چنین اقدامات قانونی علیه ایربی ان بی بوده است. در برخی از اسناد این انجمن، به اقدامات گروه هتل های بزرگ برای مقابله با ایربی ان بی و برنامه های آینده در این خصوص اشاره شده است.

در گذشته، مدیران صنعت هتل داری آمریکا - که ارزشی برابر با 1.1 تریلیون دلار دارد - به گونه ای درباره ایربی ان بی صحبت می کردند که نشان می داد آن را جدی نگرفته اند. صنعت هتل داری مطمئن بود که مشتریان پرسودش در بخش مسافران کاری را به ایربی ان بی نخواهد باخت.

اما دیگر شکی وجود ندارد که ایربی ان بی به تهدیدی علیه صنعت سنتی هتل داری بدل شده است. ایربی ان بی که مقرش در سان فرانسیسکو است، در سال 2008 به عنوان راهی برای اجاره دادنِ آسان و کوتاه مدت خانه یا اتاق به دیگران آغاز به کار کرد. از آن زمان تاکنون، حدود 150 میلیون مسافر در 3 میلیون خانه یا اتاق در 191 کشور دنیا اقامت کوتاه مدت از طریق ایربی ان بی داشته اند.

برایان چِزکی مدیر اجرایی ایربی ان بی گفته این شرکت تا یک سال دیگر می تواند عمومی شود. سرمایه گذاران ارزش ایربی ان بی را حدود 30 میلیارد دلار ارزیابی کرده اند. این در حالی است که مثلا ارزش سهام ماریوت در بازار 35 میلیارد دلار و ارزش سهام هیلتون 19 میلیارد دلار است.

تمام این اخبار و آمار و ارقام به شدت مدیران صنعت هتل داری را آزرده کرده است. ایربی ان بی باعث شده قیمت هتل ها در زمان تعطیلات، گردهمایی ها و سایر مناسبت ها در بسیاری از نقاط دنیا پایین تر از حد معمول شود؛ آن هم در حالی که معمولا در چنین زمان هایی مسافران حتی بالاترین نرخ هتل ها را نیز می پذیرفتند و سود سرشاری نصیب هتل ها می شد.

نیک پاپاس سخن گوی ایربی ان بی در خصوص اقدامات واکنشی صنعت هتل داری اظهارنظر تندی دارد: «کارتل هتل ها سر طبقه متوسط کلاه می گذارد. ما سعی کرده ایم نشان دهیم که در ارائه قیمت منصفانه برای اقامت مردم جدی هستیم.»

درمقابل، مخالفان ایربی ان بی می گویند وقتی بازیگری در صنعت اقامت کوتاه مدت فعالیت می کند، باید با قواعد آن صنعت همراه شود. تروی فلانگان قائم مقام امور دولتی در انجمن امریکایی هتل و اقامت معتقد است که ایربی ان بی از زیر بار این مسئله شانه خالی کرده است.

اقدامات حقوقی علیه ایربی ان بی در امریکا با حمایت و لابی چهره های تجاری و سیاسی در دفاع از صنعت هتل داری همراه بوده و مسائلی مانند نقض شدن قوانین مالیاتی توسط میزبانان ایربی ان بی و عدم رعایت قواعد امنیتی در چارچوب ایربی ان بی به عنوان نکات اصلی در مقابله با ایربی ان بی مورد توجه قرار گرفته اند.

ظاهرا صنعت هتل داری امریکا در تلاش است با تمرکز بر بازارهای مهم اقامت کوتاه مدت مثل لس آنجلس، سان فرانسیسکو و میامی، اقدامات حقوقی را علیه ایربی ان بی پیش ببرد. اما آنچه مسلم است این است که مردم همچنان به اقامت ارزان تر از هتل روی خوش نشان می دهند و بنابراین، بعید است ایربی ان بی حتی با فشار لابی ها و قانون گذاران هم متحمل ضرر شدیدی شود.

1