19 مارس 2024 - 09:16

تردد اتوبوس گردشگری دو طبقه در تهران متوقف شده است

29 می 2017 - 13:00 dsfr.ir/mm3zb

تردد اتوبوس گردشگری دو طبقه در تهران متوقف شده است
آرشین طبیعی
اتوبوس گردشگری در نمایشگاه گردشگری تهران

تردد اتوبوس #گردشگری دو طبقه در #تهران به دلیل نداشتن پلاک دائمی، متوقف شده است و تورهای #تهرانگردی آن نیز انجام نمی شود.

به گزارش خبرنگار مهر، داستان تردد اتوبوس دوطبقه گردشگری در پایتخت حکایتی طولانی است. آن زمان که این اتوبوس وارد تهران شد همه خوشحال بودند که در ایران نیز می توان برای مسافران خودورهایی ویژه توریست ها داشت که روباز بوده و همه ویژگی های یک تور شهرگردی را دارد. سه ماهی طول کشید تا یک دستگاه اتوبوس قرمز رنگ دو طبقه و رو باز از گمرک نجات پیدا کرد اما در گیرودار مجوز محیط زیست و پلیس راهور بود و تازه می بایست شهرداری تهران نیز برای آن ایستگاه هایی را تعیین می کرد. بالاخره اعلام شد که در نوروز 96 برای اولین بار این اتوبوس به راه افتاد و مسافران بلیت خریده و سوار شدند.

تورهای نوروز گردی هم با دو ترکیب در 12 ایستگاه راه اندازی شد. حرکت این اتوبوس در دو مسیر تهران قدیم و بزرگ از ساعت 10 صبح تا 6 عصر بوده است. نخستین ایستگاه در مسیر «بافت تاریخی تهران»، میدان امام خمینی (ره) بود که از میدان حسن آباد، چهارراه سپه، چهارراه ولیعصر (عج)، چهارراه کالج، چهارراه قوام (سی تیر)، چهارراه استانبول، بهارستان تا سرپولک، چهارراه مولوی، میدان اعدام و چهارراه گلوبندک گذر می کرد.

مسیر دوم با عنوان «تور تهران بزرگ» نیز از میدان تجریش آغاز می شد و تا میدان دربند (قدس)، پارک وی، اراضی عباس آباد، هفت تیر، سفارت قدیم آمریکا، میدان فردوسی، تئاتر شهر، میدان و برج آزادی، برج میلاد، نمایشگاه بین المللی تهران و باغ فردوس ادامه داشت.

حتی مسئولان سوارش شده و عکس یادگاری گرفتند اما حالا وقتی با شماره تلفن شهرداری برای رزرو صندلی اتوبوس و مطلع شدن از تورهای آن تماس گرفته می شود، پاسخ می دهند که اتوبوس گردشگری فعلا در تهران برنامه ندارد. شاید پس از حل مشکلات دوباره بتوانیم این تورها را از بعد از ماه مبارک رمضان برگزار کنیم.

شاهین مظفری معاون گردشگری ستاد گردشگری شهرداری نیز در گفتگویی با خبرنگار مهر از متوقف شدن این تورها اظهار بی اطلاعی می کند و می گوید: ما تنها حامی این اتوبوس گردشگری بودیم نظارت بر عملکرد آن و اینکه آیا متوقف شده یا خیر و دلیلش چه بوده بر عهده اداره میراث فرهنگی تهران است. ما تنها تسهیل کننده فعالیت آن بوده ایم.

امین غلامعلی که واردکننده این اتوبوس است به خبرنگار مهر در این باره توضیح می دهد: مشکل در گمرک است باید نزدیک به 250 میلیون تومان برای اتوبوس گردشگری تا اواخر آذر ماه باید بدهیم تا ترخیص اتوبوس ها قطعی شود.

وی ادامه می دهد: برای اتوبوسی که در تهران کار می کرد هنوز پلاک دائم نداده اند و پلاک موقت داشت. پلیس راهور محدودیت هایی را برای آن داشت از جمله اینکه نمی توانستیم برای آن بیمه رد کرده و یا مسافر بگیریم. ما عید نوروز با پلاک موقت برای آن تور برگزار کردیم و این برنامه تا روز 14 فروردین ادامه داشت اما از آن به بعد جلویش را گرفتند.

غلامعلی درباره ورود 5 اتوبوس گردشگری به تهران که قرار بود پیش پرداخت آن داده شود نیز می گوید: پیش پرداخت و سفارش آنها را داده ایم اما هنوز اتوبوسی نگرفتیم.

در شهرهای دیگر گردشگری جهان اتوبوسهای گردشگری تنها به یک دستگاه محدود نمی شود. در هر منطقه گردشگری از شهرهای پر مسافر می توان اتوبوس های قرمز رنگی را دید که پر از مسافرانی با ملیت های مختلف هستند آنها به زبان خود در اتوبوس توضیحاتی درباره اماکن گردشگری بین راه می شنوند و اگر بخواهند می توانند پیاده شده، آن مکان را دیده و دوباره به ایستگاه آمده و سوار اتوبوس بعدی شوند و به مکان گردشگری بعدی بروند. گردشگران از این تورها به دلیل داشتن راهنما، اینترنت رایگان و مقرون به صرفه بودن استقبال زیادی می کنند اما در ایران هنوز برای تردد یک اتوبوس که چند روزی در محلات تاریخی تهران تردد کرده است مشکلات زیادی وجود دارد.

1