19 مارس 2024 - 15:26

توقف قطار گردشگری در ایستگاه برنامه ریزی

29 می 2017 - 11:30 dsfr.ir/j15k3

توقف قطار گردشگری در ایستگاه برنامه ریزی
irantrips.ir
پل ورسک

نخستین قطار #گردشگری کشور به تازگی آغاز به کار کرده است. این قطار که از #تهران به #سوادکوه می رود از 4 خرداد فعالیت خود را آغاز کرده است.

به گزارش روزنامه گسترش تجارت، نگاهی به وضعیت گردشگری کشورمان نشان می دهد به طور کلی ظرفیت ها و جذابیت های حمل ونقل در گردشگری کشور مغفول مانده است. در زمینه دریایی، ایران تا پیش از امسال حتی یک کروز گردشگری نداشت و از سال گذشته، یک کروز در کیش در حال فعالیت است. در حمل ونقل ریلی نیز اگرچه درسال های اخیر قطارهای خارجی از جمله قطار عقاب طلایی از اروپا وارد کشور شده و مسافران خارجی را به دیدار از مناطق مختلف ایران می برد، اما تاکنون هیچ قطار گردشگری در کشور فعالیت نکرده و به تازگی، قطار گردشگری در مسیر تهران- سوادکوه به راه افتاده است. با این اوصاف فعالیت نخستین قطار گردشگری را در کشور باید به فال نیک گرفت اما مشکل اصلی این قطار مانند دیگر حوزه های گردشگری آن است که برای فصل کم سفر، هیچ برنامه ای ندارد و مدیران، توقف فعالیت این قطار را به فعالیت با تورهای ارزان تر و خدمات رسانی به قشر کم درآمد کشور ترجیح داده اند. این امر نشانگر مشکل برنامه ریزی و نبود توجه کافی به فصل کم سفر گردشگری است.

سامانه حمل و نقل ریلی یکی از مواردی است که گردشگری روستایی و گردشگری در شهرهای کوچک را در کشورهای اروپایی رونق بخشیده است، اما در ایران بسیاری از شهرهای جذاب و گردشگرپذیر از دسترسی نداشتن به ریل رنج می برند. بسیاری از شهرها کیلومترها تا ایستگاه راه آهن فاصله داشته و در بسیاری از شهرها نیز خطوط راه آهن وجود ندارد.

یکی از زیرساخت هایی که تکمیل آن برای توسعه گردشگری الزامی است حمل ونقل است و در این بین، استفاده از خط آهن یکی از ارزان ترین و راحت ترین روش های حمل ونقل است.

دسترسی به مناطق مختلف با توسعه خط آهن

به گفته کارشناسان، حمل ونقل ریلی به تنهایی کاربردی در گردشگری ندارد و همواره باید در کنار آن از دیگر روش ها به ویژه حمل ونقل جاده ای استفاده شود؛ با این حال توسعه این شیوه گردشگری می تواند نقش موثری در توسعه گردشگری داشته باشد.

جواد سمساریلر، رئیس انجمن سراسری شرکت های حمل ونقل بین المللی ایران به «گسترش تجارت» گفت: به طور کلی حمل ونقل ریلی یک شیوه حمل ونقل ترکیبی بوده و به صورت ترکیبی از حمل ونقل جاده ای و ریلی یا حمل ونقل دریایی و ریلی استفاده می شود زیرا برای حمل ونقل مسافران از ایستگاه راه آهن به مقصد، به خودرو، تاکسی یا اتوبوس نیاز است.

سمساریلر در ادامه بیان کرد: حمل ونقل ریلی به تنهایی نمی تواند مورد استفاده قرار گیرد و اگر قصد داریم مسافر را به سرمنزل مقصود برسانیم، باید از روش های دیگر حمل ونقل در کنار خطوط راه آهن استفاده کنیم.

وی با اشاره به نقش موثر حمل ونقل ریلی در توسعه گردشگری اظهار کرد: یکی از مواردی که در توسعه گردشگری بسیار مهم است، دسترسی داشتن به مناطق مختلف است.

این حوزه از حمل ونقل باید در روستاها، شهرستان ها و همه نواحی کشور توسعه یابد. ایستگاه های راه آهن در بسیاری مناطق کشور در فاصله 30 کیلومتری شهرها واقع شده و این امر دسترسی به بسیاری از شهرهای کشور را مشکل کرده است.

رئیس انجمن سراسری شرکت های حمل ونقل بین المللی ایران با تاکید بر اینکه در هر شهر باید یک ایستگاه قطار وجود داشته باشد، بیان کرد: با گسترش خط آهن یکی از مشکلات اساسی گردشگری که دسترسی به مناطق مختلف است، برطرف شده و گردشگری در بسیاری از مناطقی که دارای ظرفیت هستند، فعال می شود.

گردشگری ریلی مغفول مانده است

به عقیده کارشناسان گردشگری اگرچه نقش سامانه حمل ونقل ریلی در توسعه گردشگری بسیار مهم است، اما در کشور ما این حوزه نیز مانند گردشگری دریایی و هوایی مغفول مانده است.

حسین عبادتی، فعال جهانگردی در این زمینه به «گسترش تجارت» گفت: به طور کلی گردشگری ریلی نیز همان مسائل و مشکلاتی را دارد که گردشگری دریایی و هوایی دچار آن شده است.

بستر اقتصادی و گردشگری برای توسعه راه های حمل ونقل به ویژه در زمینه گردشگری در کشور فراهم است، اما از این ظرفیت ها در زمینه گردشگری استفاده نشده است.

او افزود: یکی از روش های جذب گردشگر در دنیا استفاده از کشتی های تفریحی یا کروز است اما در ایران به تازگی یک کروز در جنوب کشور راه اندازی شده است. گردشگری ریلی نیز از این قاعده مستثنا نیست.

به طور کلی توسعه گردشگری ریلی می تواند گردشگری ورودی و داخلی را رونق دهد، اما از این قابلیت در کشور استفاده نمی شود.

عبادتی در ادامه بیان کرد: به طور کلی گردشگری ریلی از نظر اقتصادی برای گردشگران به صرفه بوده و سود بسیاری نیز به دنبال دارد.

تورهای گردشگری ریلی می تواند برای تمامی قشرهای جامعه تعریف شود و گردشگری داخلی با این سامانه توسعه یابد.

او با اشاره به اینکه برنامه ریزی جداگانه برای فصل پرسفر و کم سفر در ایران وجود ندارد و گردشگری بر این اساس تعریف نمی شود، اظهار کرد: می توان در فصل های کم سفر، تورهای گردشگری ریلی را برای قشر دانشجو و کم درآمد حتی مردم ساکن در روستاهای کشور در نظر گرفت و با هزینه کم این تورها را برگزار کرد. عبادتی در ادامه بیان کرد: در تمامی دنیا از این سامانه استفاده می شود و قطارهای گردشگری و کروزها در فصل های کم سفر با نرخ اندک برای مردم کم درآمد برگزار می شود.

می توان چنین سامانه ای را در ایران نیز راه اندازی کرده و نرخ تورهای گردشگری را در تعطیلات و دوران پیک سفر بالا برد اما اجازه نداد که قطار گردشگری در فصل کم سفر متوقف شود.

او با اشاره به نقش موثر حمل و نقل ریلی در توسعه گردشگری گفت: در 4 سال گذشته خطوط ریلی توسعه بسیاری داشته اند و به تازگی خطوط ریلی تا همدان نیز رسیده که فرصت مهمی برای دسترسی مردم غرب کشور به ریل است.

به طور کلی می توان گفت بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر کشور دارای خطوط ریلی هستند و این موضوع، دسترسی به این مناطق را آسان کرده است.

این فعال جهانگردی درباره لزوم توسعه حمل و نقل ریلی در شهرها و روستاهای کشور اظهار کرد: در اینکه حمل و نقل ریلی باید توسعه یابد شکی نیست، اما می توان از ظرفیت های موجود استفاده کرد و با ترکیب حمل ونقل ریلی با حمل ونقل جاده ای مانند اتوبوس و خودرو یا حمل ونقل دریایی گردشگری را در مناطقی که دسترسی کمی به آنها وجود دارد مانند استان های چهارمحال و بختیاری، لرستان و... فعال کرد.

او افزود: در قطار گردشگری عقاب نیز همین سامانه وجود داشت. گردشگران از قطار پیاده می شدند و سپس با اتوبوس به مناطق مختلف کشور سفر می کردند.

به طور کلی حمل ونقل ریلی سامانه ای ترکیبی است و نمی توان از آن در برخی مناطق گردشگری استفاده کرد.

به عنوان نمونه نمی توان در تخت جمشید از حمل ونقل ریلی استفاده کرد و اگر به درستی حمل و نقل ریلی را با حمل ونقل جاده ای و دیگر انواع حمل ونقل ترکیب کنیم می توان از همین خطوط ریلی به خوبی استفاده کرد.

نگاهی به جزییات برگزاری نخستین تور ریلی

علی کاظمی منش، مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه آهن در زمینه راه اندازی نخستین تور ریلی کشور گفت: فعالیت خط ثابت گردشگری ریلی تهران- سوادکوه از 4 خرداد آغاز شده و علاقه مندان به شرکت در این تور می توانند به آژانس های گردشگری و سامانه های اینترنتی مراجعه کنند. به گفته وی، این قطار با عبور از ایستگاه های گرمسار و فیروزکوه به ایستگاه سوادکوه می رسد.

کاظمی منش با اشاره به نکات قابل توجه این سفر ریلی گردشگری بیان کرد: قطار گردشگری در طول مسیر در برخی نقاط دارای جاذبه گردشگری توقف می کند و سپس راهنمای سفر به توضیح جاذبه ها و مکان های گردشگری می پردازد. مدیرکل برنامه ریزی و نظارت بر خدمات مسافری شرکت راه آهن با اشاره به وجود پل های تاریخی، تونل های زیبا و طبیعت بکر در محدوده شوراب گفت: براساس برنامه، قطار در این منطقه توقف می کند تا مسافران به مدت یک ساعت از منطقه گردشگری استفاده کنند.

این تور تا پایان مهر برنامه ریزی شده اما در نظر داریم بعد از پایان ماه مبارک رمضان تعداد تورهای این قطار گردشگری را به 3 نوبت در هفته افزایش دهیم. وی خاطرنشان کرد: خط گردشگری تهران- سوادکوه نخستین خط ثابت گردشگری ریلی ایران است. اگرچه در ایام نوروز شاهد راه اندازی خط گردشگری اهواز-اندیمشک- تنگه 5 در ایام نوروز بودیم، اما خط یادشده فقط ویژه نوروز بود.

و سخن آخر

نخستین قطار گردشگری که به تازگی در مسیر تهران-سوادکوه راه اندازی شده پس از آغاز فصل کم سفر متوقف می شود و این امر خود نشان دهنده ضعف بزرگ و شدید برنامه ریزی در زمینه گردشگری کشور است؛ درواقع به نظر می رسد مدیران و کارشناسان برای فعالیت حوزه های مختلف در فصل کم سفر هیچ برنامه و ایده ای ندارند. در حالی که می توان از این قطار برای خدمات رسانی به دانشجویان و روستاییان استفاده کرد. همچنین اگر خطوط آهن به شهرهای مختلف کشور برسد نقش موثری در توسعه گردشگری مناطق مختلف ایفا خواهد کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « روزنامه گسترش تجارت » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1