19 مارس 2024 - 11:13

گام های اولیه برای ثبت جهانی بندر کُنگ

29 می 2017 - 11:00 dsfr.ir/it67c

گام های اولیه برای ثبت جهانی بندر کُنگ
امیرحسین خُرگوی
کارگاه لنج سازی

ضرورت تهیه طرح ویژه بندر تاریخی «کُنگ» برای ثبت جهانی و با هدف توسعه #گردشگری در سال 96 مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش ایسنا، براساس اخبار رسیده، لزوم تهیه طرح ویژه بندر کنگ در استان هرمزگان در سومین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال 96 در حالی بررسی شده که سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پیشنهاد تهیه طرح ویژه بندر کنگ را برای آماده کردن پرونده ثبت جهانی این بندر به شورای عالی پیشنهاد و شورا نیز به دلیل اهمیت موضوع، آن را در دستور کار قرار داده است.

در این جلسه که صبح روز یکشنبه (7 خرداد) با حضور اعضای اصلی شورا، رئیس و دبیر شورای عالی، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، معاون سازمان حفاظت از محیط زیست، معاون وزیر دفاع، معاون وزیر کشور، معاون سازمان برنامه و بودجه، معاون وزیر نیرو، معاون وزیر جهاد کشاورزی، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت، و نمایندگان محلی استان هرمزگان برگزار شد به بررسی اهمیت تهیه این طرح پرداختند و بر اساس آخرین وضعیت ارایه شده، طرح جامع و تفصیلی اولیه کنگ در سال 65 تهیه و تصویب می شود، طرح جامع دوم نیز مربوط به سال 1385، طرح تفصیلی دوم نیز برای سال 1387 و طرح جامع سوم کنگ نیز مربوط به سال 1395 است که در دست تهیه قرار دارد و کنگ طرح تفصیلی سومی ندارد.

جای خوشبختی است بندر کنگ به وضعیت فعلی باقی مانده

پیروز حناچی دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران بندر کنگ را یکی از مرواریدهای خلیج فارس و از دخایر فرهنگی غنی منطقه جنوب که دست نخورده باقی مانده است دانست و گفت: جای خوشوقتی است که این بندر تاکنون به وضعیت فعلی باقی مانده است و ما باید تلاش کنیم تا این گنجینه باارزش، حفظ و صیانت شود. در ایران در سرتا سر جنوب و همچنین برخی مناطق غربی کشور، چنین گنجینه هایی را داریم که متاسفانه بخش زیادی از آنها رو به تخریب است. اما بندر کنگ از جمله بنادر تاریخی است که سالم مانده است.

معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی لزوم تهیه طرح ویژه بندر کنگ را مقدمه ای برای تهیه پرونده ثبت جهانی آن برشمرد و افزود: همکاران ما در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تلاش می کنند تا پرونده ثبت جهانی بندرکنگ را آماده کنند. برای اینکه چنین اقدامی صورت گیرد باید مقدمات حقوقی این کار نیز انجام شود و اولین گام آن نیز تصویب لزوم تهیه طرح ویژه برای بندر کنگ در شورای عالی است که خوشبختانه در سومین جلسه شورا در سال ۹۶، مقدمات آن فراهم شده است.

به گفته حناچی، در طرف دیگر خلیج فارس و در کشور امارات بعد از حجم بزرگی از سرمایه گذاری با همکاری یونسکو بافت قدیمی را تحت عنوان «بستکیه» احیا کردند، چون آنها درک کردند که آن حجم بزرگ سرمایه گذاری بدون حفاظت از تاریخ و فرهنگ غنی کشور، ابتر است.

شهردار کنگ دغدغه نجات این شهر تاریخی را دارد

فرزانه صادق مالواجرد، مدیرکل دفتر معماری، طراحی شهری و بافت های واجدارزش نیز در همین رابطه در مورد لزوم تهیه طرح ویژه برای بندر کنگ، گفت: این درخواست علاوه بر آنکه از سوی وزارت راه و شهرسازی و (از طریق اداره کل مسکن و شهرسازی استان هرمزگان) و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به جد پیگیری می شد، مطالبه ای بود که از سوی متخصصان حرفه در جهت حفظ و احیای بافت تاریخی طرح شد. این مطالبه خود نویدبخش پشتوانه های عملی حفظ و احیا و اجرایی شدن سیاست های توجه به حقوق شهروندی است و مصوبه ضرورت تهیه طرح ویژه توسط شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، می تواند در عملیاتی شدن مطالبات مردمی و نقش متخصصان نقش ایفا کند.

به گفته او، شهردار کُنگ از جمله شهردارانی بوده که دغدغه حفظ این بندر تاریخی را داشته و برای آن نیز تلاش لازم را انجام داده است.

صادق مالواجرد با اشاره به اینکه معمولا طرح های تفصیلی با طرح های جامع تهیه و مصوب شده دارای زوایه هستند، تاکید کرد: اتفاقاتی که در طرح تفصیلی کنگ در سال 1387 افتاد با طرح جامع مصوب آن در سال 85 مغایرت داشت که با تلاش های شهردار کنگ به گونه ای پیش رفت که آن ها اجرایی نشدند و همین امر نیز کمک کرد تا لزوم تهیه طرح ویژه برای کنگ در شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در دستور کار قرار بگیرد.

با ثبت جهانی کنگ می توان هویت مردم جنوب ایران را منتفع کرد

محمدحسن طالبیان، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز که خود از پیشنهاددهندگان تهیه طرح ویژه برای بندر کنگ در استان هرمزگان است در این باره به بکر ماندن بافت تاریخی بندر اشاره کرد و گفت: کرانه خلیج فارس به لحاظ کیفیتی و فرهنگی از اهمیت بالایی برخوردار است. نکته قابل توجه بندر کنگ در استان هرمزگان این است که مانند بندر لنگه نابوده نشده است و به تازگی نوسازی هایی در حال شکل گرفتن است که در صورت گسترش، می تواند بافت تاریخی بندرکنگ را به دلیل ناهمگونی مورد آسیب جدی قرار دهد.

طالبیان بیان کرد: برای حفظ بندر کنگ، پرونده ثبت جهانی آن در دست تهیه قرار دارد تا از هویت خلیج فارس مردم منطقه جنوب ایران، منتفع شوند.

براساس این گزارش؛ بر اساس نظر اکثریت شورا، لزوم تهیه طرح ویژه برای بندر کنگ به کمیته فنی ۳ ارجاع داده شد تا ضمن بررسی طرح و اعمال نظرات اعضای اصلی و نظر شورا، شرح خدمات آن تهیه شود و بار دیگر با طرح در شورا و بررسی آن، تصویب و ابلاغ شود.

1