19 مارس 2024 - 09:37

چند منطقه در ایران زمینه اکوتوریسم را دارد؟

27 می 2017 - 16:30 dsfr.ir/bu2h3

چند منطقه در ایران زمینه اکوتوریسم را دارد؟
میثم رودکی
کوهستان پراو کرمانشاه

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: 280 منطقه در کشور داریم که زمینه واقعی #اکوتوریسم و #گردشگری پایدار را دارا هستند.

فرهاد دبیری در مراسم بزرگداشت روز جهانی تنوع زیستی و گردشگری پایدار افزود: برای حفاظت از تنوع زیستی به سال 92 بر می گردیم که این موضوع در سه کنفرانس جهانی زیست محیطی عنوان شد و در آن کنفرانس دو سند لازم الاجرا برای تنوع زیستی به تصویب رسید که قریب به اتفاق کشورهای دنیا عضو این معاهده هستند.

وی ادامه داد: به دلیل اهمیت تنوع زیستی و رویکرد جهان به آن، سازمان ملل دهه تنوع زیستی را اعلام کرد که در این دهه کشورها به نوعی ملزم هستند که سه محور و هدف کنوانسیون را استفاده پایدار از تنوع زیستی را داشته باشند.

معاون محیط طبیعی سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: به همین منظور روز تنوع زیستی در 22 می مصادف با اول خرداد ماه نامگذاری شد و همه ساله به دنبال این واژه تنوع زیستی یک ویژگی و صفت دیگری عنوان می شود که سازمان ملل برای سال 2017 واژه گردشگری پایدار را در کنار روز تنوع زیستی نامگذاری کرده است.

وی افزود: کشور ما در عین حال که جزو بیست کشور تنوع زیستی دنیاست به همان اندازه نیز مشکلاتی از لحاظ حفاظت تنوع زیستی دارد و از طرف دیگر به دلیل محدودیت ها در حوزه گردشگری متاسفانه در کشور ما هنوز زیرساخت ها مشخص نیست، ولی رویکرد دولت یازدهم و دوازدهم به سمت گردشگری خواهد بود.

دبیری گفت: در حال حاضر 280 منطقه در کشور داریم که در زمینه اکوتوریسم و گردشگری پایدار شرایط برای آن مهیاست و ما باید مفهوم اکوتوریسم را در بحث گردشگری به سرانجام برسانیم.

وی ادامه داد: سازمان حفاظت محیط زیست برای تضمین پایداری خودش زمینه مشارکت سازمان های مردم نهاد و بهره برداری از این مناطق را فراهم کرده و مطالعات لازم در این زمینه صورت گرفته است به عنوان مثال می توان به گردشگری در منطقه حفاظت شده روچو و پارک ملی خِبر در کرمان اشاره کرد که این موضوع منجر به یک تفاهم نامه با بخش خصوصی شده و به صورت نمونه و آزمایشی زمینه مناسبی برای گردشگری پایدار و حفاظت از تنوع زیستی در این منطقه فراهم خواهد کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری صدا و سیما » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1