19 مارس 2024 - 08:30

سهم «میراث ملی» از طرح «وزارتخانه گردشگری» چیست؟

27 می 2017 - 14:00 dsfr.ir/xt9ps

سهم «میراث ملی» از طرح «وزارتخانه گردشگری» چیست؟
میثم رودکی / دنیای سفر
ساختمان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری

در طرح تبدیل سازمان میراث فرهنگی به «وزارتخانه گردشگری»، میراث فرهنگی و صنایع دستی را فراموش کرده و تنها دغدغه شان #گردشگری است.

"یک کارشناس میراث فرهنگی"

احمد ریاحی از کارشناسان پیشکسوت میراث فرهنگی به خبرنگار مهر گفت: این سازمان از سه بخش میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری تشکیل شده است که بخش اول نام آن با میراث آغاز می شود چون از ابتدا حفاظت از میراث ملی ارزش زیادی داشته و دارد اما اکنون که نمایندگان مجلس طرح وزارتخانه شدن را پیش کشیده اند همه تنها درباره تغییر این سازمان به نفع گردشگری صحبت می کنند و حرفی درباره میراث فرهنگی و صنایع دستی نمی زنند.

ریاحی افزود: آیا قرار است که این سازمان سرجای خود باشد و تنها بخش گردشگری از آن جدا شود و یا همه آن ها تبدیل به وزارتخانه ای می شوند که گردشگری در اولویتش است و میراث فرهنگی و صنایع دستی زیرمجموعه کوچکی از آن؟

وی ادامه داد: آیا از محل میراث فرهنگی به درآمدزایی برای گردشگری می رسیم و یا می خواهیم از محل ورود گردشگر به میراث مان توجه کنیم؟ اگر میراثی در کشورمان نباشد، گردشگر چقدر راغب است به ایران بیاید؟ اکنون گردشگران شهرهای یزد شیراز اصفهان تنها برای دیدن میراث فرهنگی به ایران می آیند پس میراث فرهنگی کشور ماست که می توان با حفاظت از آن به گردشگری رونق داد.

ریاحی معتقد است که باید برای گردشگری و میراث فرهنگی هر کدام یک وزارتخانه تشکیل داد چون میراث ملی ایران چنین قابلیتی را دارد.

وی با موافقان طرح تبدیل سازمان به وزارتخانه بر سر عدم پاسخگویی رییس سازمان موافق بوده و گفت: درست است که سازمان جایگاه ویژه ای است اما مسوول آن خود را در برایر اتفاقات پاسخگو نمی داند در تمام این سال ها همیشه گفته شد که سازمان پیکر نحیفی دارد و در زمانی آن را نابود کردند اما نگفتند خودشان برای ترمیم آن چه کردند چرا با وجود اینکه نیروهای زیادی در سازمان و پژوهشگاه کار می کنند اما هنوز بسیاری از پروژه ها ناتمام است اگر بودجه ندارند چطور نیروی انسانی استخدام کرده و حقوق می دهد؟

این کارشناس افزود: بهتر است نمایندگان مجلس درباره نگرانی کارشناسان میراث فرهنگی و صنایع دستی بیشتر توضیح دهند و بگویند برای این دو بخش چه برنامه ای دارند.

1