19 مارس 2024 - 07:19

حادثه منچستر چگونه گردشگری بریتانیا را متاثر خواهد کرد؟

27 می 2017 - 12:50 dsfr.ir/g64mr

در هفته گذشته بار دیگر بریتانیا دچار حملات تروریستی شد

به دنبال حملات تروریستی #منچستر برخی از جاذبه های #گردشگری در #بریتانیا بسته شدند و هشدارهایی پیرامون حملات تروریستی دیگر داده شد.

در هفته گذشته بار دیگر بریتانیا دچار حملات تروریستی شد و به باور کارشناسان، با کشته شدن شهروندان این کشور احتمالا جریان گردشگران ورودی آن تحت تاثیر قرار خواهد گرفت. پیش از این در سال گذشته نیز بریتانیا با چنین حملاتی روبه رو شده بود که گردشگری این کشور را تحت تاثیر قرار داده بودند. با این حال در پی پاسخ مثبت مردم این کشور برای خروج از اتحادیه اروپا و به دنبال آن، کاهش ارزش پوند در برابر ارزهای معتبر جهانی، گمانه زنی ها بر این بود که سفر به بریتانیا برای اتباع شهروندان کشورهای دیگر ارزان تر شده و در نتیجه تقاضا برای سفر به این کشور را تحریک خواهد کرد. این برآوردها در عمل نیز محقق شد و در گزارشی که چندی پیش از واقعه تروریستی منچستر، از سوی دیلی اکسپرس و برخی دیگر از روزنامه های بریتانیا به انتشار رسید، بر آثار مثبت برگزیت بر توسعه گردشگری و رشد گردشگران ورودی به این کشور تاکید شده بود اما اکنون به نظر می رسد با چنین حملات تروریستی، گردشگری این کشور نیز با دشواری روبه رو شده باشد و به احتمال زیاد رزروهایی که برای سفر در فصل تابستان به بریتانیا انجام شده بودند، اکنون لغو خواهند شد و به میزان قابل توجهی کاهش خواهند یافت.

شکست رشد ورود آمریکایی ها؟

بر اساس ارقامی که موسسه اکسپدیا منتشر کرده است، بسته های پرواز و هتل برای توریست های آمریکایی بیش از 45 درصد نسبت به سال گذشته ارزان تر شده اند. با توجه به اینکه بریتانیا برای آمریکایی ها مقصدی جذاب اما گران بود، این کاهش قیمت توانسته بود پای بسیاری از گردشگران آمریکایی را به بریتانیا باز کند. در واقع به نظر می رسد آمریکایی ها یکی از بیشترین کسانی بوده اند که از کاهش 13 درصدی ارزش پوند در برابر دلار استفاده کردند و سفرهای آنان به بریتانیا افزایش چشمگیری یافته است. با این حال آنان را می توان به صورت بالقوه بزرگ ترین بازاری که در تهدید قرار می گیرد نیز دانست. پیش از این به رغم چند حمله تروریستی که انجام شد، تقاضای سفر از آمریکا به بریتانیا همچنان باثبات باقی مانده بود اما پس از حمله منچستر همه چیز در ابهام است. پیش از انفجارهای تروریستی اخیر، آخرین اطلاعات دفتر ملی آمار بریتانیا حاکی از آن بود که در 12 ماه منتهی به ماه مارس، 4.4 میلیون شهروند آمریکای شمالی از بریتانیا دیدن کرده بودند که نسبت به مدت مشابه 12 ماه قبل از آن 9 درصد افزایش نشان می دهد.

گردشگری لندن در مه

در همین حال، به دنبال حملات تروریستی منچستر برخی از جاذبه های گردشگری در بریتانیا بسته شدند و هشدارهایی پیرامون حملات تروریستی دیگر داده شد. این امر به نظامی شدن شهر و تخلیه نیروها در محله های کلیدی شهر انجامید. گرفتن وجهه امنیتی قطعا موجب آسیب دیدن تصویر شهر لندن در ذهن گردشگرانی خواهد شد که تصمیم سفر کردن به این کشور را داشتند. علاوه بر این، حملات تروریستی موجب شد مجلس این کشور به روی عموم بسته و تمام تورها نیز لغو شوند. همچنین بانک مرکزی انگلستان نیز اعلام کرد موزه این نهاد روی بازدیدکنندگان بسته خواهد بود. برخی جاذبه های گردشگری محبوب دیگر از جمله برج لندن و کاخ کنزینگتون نیز به رغم اینکه به روی گردشگران باز بودند، با افزایش تدابیر امنیتی، به این رویداد واکنش نشان دادند. نخست وزیر این کشور، ترزا می، افزایش میزان تهدیدات تروریستی کشور را به سطح «بحرانی» اعلام کرده است که نشان از باور سرویس های اطلاعاتی این کشور نسبت به بروز حمله تروریستی دیگری دارد. این حملات دو ماه پس از کشته شدن 4 نفر و برجای ماندن چندین زخمی در حمله با ماشین در خیابان های شلوغ لندن صورت گرفته است. پاتریک ساری، رئیس بخش اطلاعات در بنگاه سفر هوپر معتقد است که این نوع وقایع اثر احساسی بزرگی بر افراد باقی می گذارند و می تواند موجب شود افراد حس کنند جهان خطرناک تر و ناامن تر شده است. نگرانی ها در بریتانیا در حال افزایش است و گردشگری نیز در این فضای مه آلود تحت تاثیر قرار گرفته و خواهد گرفت.

ترس از مقاصد اروپایی!

حملات به شهرهایی نظیر برلین، بروکسل، پاریس و نیس در طول دو سال گذشته پیش تر موجب شده است عقاید بسیاری در مورد سفر به اروپا با تردید همراه باشد. ایالات متحده نیز هشداری برای سفر به اروپا و بازدید از آن در ابتدای ماه مه منتشر و در آن به تداوم حملات تروریستی به ویژه در مناطق مورد علاقه گردشگری تاکید کرده بود. سطح بازدیدکنندگان فرانسوی در سال 2016 با 4 درصد کاهش روبه رو بوده و هزینه کرد گردشگران نیز در پی نگرانی آنان از امنیت خود، کاهش یافته است. همین امر موجب شده تا برای نخستین بار در طول سال های متمادی و آن هم در شرایطی که جریان گردشگری جهانی رو به رونق است، سفر به اروپای غربی با کاهش رو به رو شود. صنعت توریسم بریتانیا تا به حال به کمک برگزیت و کاهش ارزش پول خود توانسته بود این مشکل را مدیریت کند و حتی با افزایش گردشگران ورودی به بریتانیا روبه رو شود. برخی از کارشناسان گردشگری معتقدند باوجود این حوادث ناگوار، گردشگری بریتانیا امسال رشد خواهد کرد اما از نرخ رشد آن به دلیل این رویدادها کاسته خواهد شد.

البته این به شرطی است که حملات ادامه پیدا نکنند. یورومانیتور پس از بمب گذاری منچستر برآوردهای خود را در مورد گردشگری بریتانیا تغییر و رشد تعداد گردشگران ورودی به این کشور را از 5.1 درصد به 4.9 درصد کاهش داده است؛ این به معنی آن است که هزینه این بمب گذاری ها برای توریسم بریتانیا تقریبا 100 هزار گردشگر بوده است. با این حال هشدارهایی وجود دارد که حتی تغییر اندکی در رفتار افراد در بلندمدت می تواند منجر به اثرات مالی معناداری شود. افزون بر این، تحقیقاتی که انجام شده نشان می دهد دغدغه های امنیتی در قاره سبز به خصوص برای گردشگران به شدت افزایش یافته است. دفتر وزارت امور خارجه بریتانیا اخیرا دست به به روزرسانی توصیه های سفر برای اتباع این کشور زده است. طبق توصیه این سازمان، کشورها در چهار دسته «خطر شدید»، «خطر زیاد»، «بسیار محتمل» و «محتمل» برای انجام عملیات تروریستی مشخص شده اند. سایر کشورهایی که در این فهرست نیامده اند، از امنیت خوبی برای سفر در حال حاضر برخوردارند. براساس این فهرست، تهدید تروریسم در بریتانیا بیش از سایر کشورهای اروپایی است. در سراسر اروپا، روسیه تنها کشوری است که در دسته «خطر زیاد» قرار دارد.

بیشتر خطرات تروریستی که متوجه روسیه است، ناشی از ترس از اسلامگرایان افراطی و گروه های شورشی در قفقاز شمالی است اما حملات به این منطقه محدود نمی شود. حملات پیشین در این کشور، تلفات و مصدومان بسیاری بر جای گذاشته بود که از آن جمله می توان به سقوط هواپیمای مسافربری روسی در مسیر شرم الشیخ به شمال سینا در مصر که به کشته شدن تمام مسافران و خدمه اش انجامید، اشاره کرد. در سال 2013 نیز 3 بمب گذاری انتحاری در حمل و نقل عمومی این کشور در ولگوگراد انجام گرفته بود. از سوی دیگر، در سال 2011 روسیه هدف عملیات تروریستی در فرودگاه بین المللی این کشور قرار گرفته بود. پس از این دو کشور که هر یک در یک دسته قرار گرفته اند، در گروه کشورهایی که به احتمال زیاد تهدیدات تروریستی وجود دارد، کشورهایی همچون فرانسه، بلژیک، آلمان، ترکیه، اتریش و مقدونیه قرار دارند.

علاوه بر این، از کشورهای دسته آخر یعنی سرزمین های محتمل برای عملیات تروریستی نیز بوسنی و هرزگوین، قبرس، ایتالیا، هلند، اسپانیا و سوئد را می توان نام برد. بلژیک به دنبال حملات تروریستی سال 2016 تبدیل به یکی از کشورهایی شده است که احتمال بروز خطرات تروریستی و آسیب دیدن گردشگران خارجی در آن دیده می شود. همچنین خطر تهدید حملات تروریستی در اسپانیا کاهش یافته و از دید وزارت خارجه بریتانیا این کشور در دسته بندی چهارگانه خطرات تروریستی یک دسته بهبود یافته است. تهدیدهای تروریستی بریتانیا از تروریسم بین المللی از ماه اوت سال 2014 به بالاترین میزان رسیده است.

1