18 آوریل 2024 - 14:21

گردشگری پاشنه آشیل اشتغال ایران

27 می 2017 - 09:00 dsfr.ir/8b7iq

گردشگری پاشنه آشیل اشتغال ایران
مجله گردشگری
گردشگران خارجی در کاخ چهلستون قزوین

گردشگری به عنوان فعالیتی درون زا اما برون نگر می تواند به اشتغال، درآمد و رونق #اقتصادی ایران کمک شایانی داشته باشد.

نتایج انتخابات پرشور دوازدهمین دوره ریاست جمهوری ایران اعلام شد و رئیس دولت آینده نیز درباره برنامه ها و طرح های اقتصادی خود با مردم و رسانه ها سخن گفت. این درحالی است که غایب اصلی تمام این سخنان صادرات نامرئی یا همان صنعت گردشگری، بود که بارها مسئولان از آن به عنوان جایگزین صنعت نفت نام برده اند.

این اتفاق درست زمانی روی داد که براساس فرمایشات مقام معظم رهبری سال جاری از سوی ایشان به عنوان سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال نامگذاری شده است و اولویت مسئولان چه امروز و چه در دولت بعدی باید رعایت اصول اقتصاد مقاومتی و همچنین توجه به معیشت مردم باشد. به هرحال گردشگری در این دوره پرهیجان یعنی تمام رقابت های انتخاباتی، از قلم افتاد اما نباید فراموش کنیم که به قول معروف هرزمان که ماهی را از آب بگیریم، بازهم تازه است.

این درحالی است که به تائید سازمان جهانی گردشگری و برخی نهادهای بین المللی دیگر فعال در زمینه گردشگری، جمهوری اسلامی ایران طی سال های اخیر به عنوان یکی از ارزان ترین مقاصد گردشگری سراسر جهان معرفی شده و همین نکته می تواند انگیزه سفر گردشگران خارجی را چند برابر کند.

هرچند مهم ترین نکته درباره صادرات نامرئی ایران فرمایشات مقام معظم رهبری است. به این دلیل که گردشگری به عنوان فعالیتی درون زا اما برون نگر می تواند به اشتغال، درآمد و رونق اقتصادی ایران کمک شایانی داشته باشد، نباید فراموش کنیم به ازای ورود هر ده گردشگر به ایران یک فرصت شغلی ایجاد خواهد شد.

پس برای رسیدن به شهد شیرین درآمدهای غیرنفتی صادرات نامرئی لازم است در دولت دوازدهم این گونه برنامه ریزی شود.

1. خروج دولت و شرکت های شبه دولتی از صنعت گردشگری جهت مدیریت بهینه و کاهش هزینه های ارائه خدمات به متقاضیان سفر به ایران.

2. به کارگیری تخصص بخش خصوصی و تشکل های مردمی در این زمینه و اعتماد به آنها جهت اداره امور گردشگری ایران.

3. ارائه بسته های تشویقی برای جذب سرمایه های داخلی و خارجی جهت سرمایه گذاری در این صنعت با اولویت مراکز اقامتی، پذیرایی و تفریحی.

4. فعال کردن دوباره جایزه صادراتی برای دفاتر گردشگری که مشغول ارائه خدمات به تورهای ورودی ایران هستند.

5. فعال کردن دفاتر فرهنگی ایران در بازارهای هدف گردشگری ایران بخصوص کشورهای اسلامی.

6. استفاده از تجارب کشورهای موفق در این صنعت و امضای تفاهم نامه های همکاری با آن ها.

1