19 مارس 2024 - 08:23
معاون اداره میراث فرهنگی استان کرمان:

با احیای بناهای تاریخی اشتغال پایدار ایجاد می کنیم

24 می 2017 - 16:00 dsfr.ir/b77va

با احیای بناهای تاریخی اشتغال پایدار ایجاد می کنیم
ابوذر احمدیزاده
مقبره خواجه اتابک کرمان از آثار اواخر قرن ششم هجری و مربوط به دوران سلجوقی است.

یکی از مهمترین برنامه های معاونت میراث فرهنگی استان #کرمان در سال جاری احیای بناهای #تاریخی و #اشتغال پایدار است.

"معاون اداره میراث فرهنگی استان کرمان"

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ شهر تاریخی کرمان یکی از استان های وسیع کشور محسوب می شود که از آثار و بناهای تاریخی ارزشمندی برخوردار است. بسیاری از بناهای تاریخی این شهر در سالهای گذشته به دلیل نبود برنامه ای منسجم و سازمان یافته مورد آسیب قرار گرفت.

«حمید روحی» معاون اداره میراث فرهنگی استان کرمان با بیان اینکه یکی از مهم ترین برنامه های اداره میراث فرهنگی استان در سال جاری احیای بناهای تاریخی و ایجاد شغل در این زمینه است و گفت: درحال حاضر در حفظ بناهای تاریخی شهر کرمان نهضت بزرگی شکل گرفته که امیدواریم این جریان با قدرت ادامه پیدا کند و سرعت طرح های حفظ بناهای تاریخی شهر بیشتر شود.

وی افزود: در محورهای کرمان انار، کرمان سیرجان و کرمان راور کاروانسراهای ارزشمند بسیار زیادی وجود دارد که در صورت بازسازی، احیا و تغییر کاربری داده شوند، می توان در قالب این طرح ها خدمات مختلفی به گردشگران و کسانی که از این مسیرها عبور می کنند، ارایه کرد. به طوری که هم اکنون با برنامه ریزی های انجام شده در حال رایزنی با بخش خصوصی برای مشارکت در بازسازی و تغییر کاربری این کاروانسراها هستیم.

روحی ادامه داد: علاوه بر کاروانسراها، خانه های تاریخی متعددی در شهرستان های رفسنجان، شهربابک، ماهان، انار، جوپار، نگار و راور وجود دارد که اگر بخش خصوصی وارد شود، ما نیز در بازسازی این خانه ها کمک می کنیم. همچنین باغ های تاریخی باارزشی در کرمان، ماهان و جوپار داریم و به دنبال مذاکره برای جذب سرمایه گذار جهت احیا و بهره برداری از این باغ ها هستیم.

به گفته معاون میراث فرهنگی استان کرمان، در حال حاضر مسیر روشنی در جهت باززنده سازی و تغییر کاربری بناهای تاریخی آغاز شده که هر تغییری در سطح خرد و کلان کشور به وجود آید، این نهضت قطعا ادامه خواهد یافت.

وی تاکید کرد: علاوه بر بافت اطراف بازار کرمان، در خیابان زریسف و اطراف خانه اسلامیت در چهارراه ناصریه، خانه ها و بافت های بسیار با ارزشی وجود دارد که می توان با احیاء تک بناها به ساماندهی و رونق بافت تاریخی و رشد املاک در این مناطق کمک زیادی کرد. این اقدامات علاوه بر تاثیرات تاریخی و فرهنگی یاد شده باعث مهاجرات معکوس به بافت تاریخی و بازگشت مردم با این مناطق و رشد و پویایی این محلات خواهد شد.

روحی معتقد است، در آینده ای نه چندان دور بناهای موجود در بافت های با ارزش تاریخی قطعا از رشد و ارزش بالایی برخوردار خواهند شد و رقابت سالمی در تملک، مرمت، بازسازی و احیاء خانه های با ارزش به وجود خواهد آمد، تجربه ای که هم اکنون در شهرهای همجوار استان کرمان رخ داده است.

وی افزود: از طرفی ایجاد و احداث اقامتگاهها و هتل های سنتی و ورود گردشگران خارجی و داخلی به این محلات باعث بالا رفتن بینش و منش مردم در حوزه گردشگری خواهد شد این یکی از راههای پویایی اقتصادی و فرهنگی در بافت های تاریخی است که موجب ایجاد اشتغالی پایدار خواهد شد.

1