28 مارس 2024 - 05:58

نمایش قالیچه ها و عکس سلفی ناصرالدین شاه در کاخ گلستان

22 می 2017 - 10:30 dsfr.ir/pw9tz

نمایش قالیچه ها و عکس سلفی ناصرالدین شاه در کاخ گلستان
میثم رودکی / دنیای سفر
کاخ گلستان

قالیچه ها و مرقعات نفیس کاخ گلستان برای نخستین بار و عکس سلفی ناصرالدین شاه، دوم خرداد در عمارت چادرخانه و موزه مردم شناسی به نمایش گذاشته می شود.

به گزارش روابط عمومی کاخ گلستان، مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان گفت: 17 تخته از قالیچه های نفیس کاخ گلستان برای نخستین بار به مناسبت هفته میراث فرهنگی به نمایش گذاشته می شود. این قالیچه ها مربوط به دوره قاجار و پهلوی با طرح های محرابی، تصویری، لچک و ترنج است.

وی افزود: جنس این قالیچه ها از ابریشم و پشم بوده و برای شهرهای اراک، تبریز و سنندج است، بافنده های آن مشخص نیست. همچنین همزمان با برپایی این نمایشگاه کتاب تصویری با عنوان «نمایشگاه قالیچه های کاخ گلستان» به 2 زبان فارسی و انگلیسی رونمایی می شود که به معرفی این قالیچه ها پرداخته است. هم اکنون بیش از 350 تخته فرش و قالیچه در گنجینه کاخ گلستان وجود دارد که قرار است در زمان های مختلف به نمایش گذاشته شود.

نمایش 9 جلد از مرقعات نفیس خطی کاخ گلستان

مدیر کاخ گلستان با اشاره به نمایش 9 جلد از مرقعات خطی نفیس این مجموعه برای نخستین بار، اظهار داشت: این مرقعات با خط نستعلیق، ثلث و ... در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده و مربوط به استادان بنام و برجسته دوره صفویه و قاجار مانند میرعماد حسنی، اردشیر عبدالمجید طالقانی، میر علی هروی، میرزا اسدالله شیرازی بوده و تصاویر نقاشی آن اثر محمدباقر و صادق است.همچنین 15 تصویر منتخب از این مرقعات به شکل تابلو به نمایش گذاشته خواهد شد.

نمایش نخستین عکس سلفی دوره قاجار

مسعود نصرتی تصریح کرد: نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه در عکسخانه کاخ گلستان دوم خرداد به نمایش گذاشته می شود. در این نمایشگاه تصاویر 30 قطعه عکس که توسط ناصرالدین شاه در سال 1307 و 1308 هجری قمری در 131 سال پیش گرفته شده است به همراه نخستین عکس سلفی ناصرالدین شاه به نمایش گذاشته می شود.

1