29 مارس 2024 - 03:27

"مسجد ریاست جمهوری" به زیلوی بافت میبد مفروش شد

21 می 2017 - 12:10 dsfr.ir/n78n8

"مسجد ریاست جمهوری" به زیلوی بافت میبد مفروش شد
اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد
زیلوی اهدایی به مسجد ریاست جمهوری

زیلویی که توسط هنرمندان زیلوباف میبدی در اندازه 67 متر بافته شده بود، در مراسمی به مسجد ریاست جمهوری انتقال و آن مکان با زیلو مفروش شد.

به گزارش ایسنا، «محمدرضا دهقان مهرجردی» معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در این رابطه تصریح کرد: این زیلو به صورت دو قطعه 12 متری و پنج قطعه 6 متری و یک قسمت قوس دار توسط هنرمندان زیلوباف میبدی بافته و مسجد ریاست جمهوری با آن مفروش شد.

وی اضافه کرد: زیلوی اهدایی کاملا با دست و به روش سنتی بافته شده و دارای نقش زلفک به رنگ سفید آبی است.

دهقان مهرجردی با اشاره به اینکه این زیلو از پنبه کامل تهیه شده است، اظهار کرد: در زیلوبافی به علت کاربرد پنبه به عنوان عنصر اولیه بدون پرز در بافت، سلامتی بافنده و مصرف کننده به مخاطره نخواهد افتاد و به همین دلیل است که امروزه زیلو را فرش سلامت نامیده اند.

این مقام مسئول با بیان این که حمایت های بی دریغ معاونت صنایع دستی و دولت تدبیر و امید در چهار سال اخیر از هنرمندان و بافندگان زیلو و همچنین اعطای وام و آموزش این رشته به علاقه مندان جوان و زنان روستایی باعث رونق هنر زیلوبافی در استان شده است، گفت: این حمایت ها به گونه ای بوده است که اکنون دو مجتمع کارگاهی با بافندگی بانوان در شهر میبد یزد مشغول به تولید و بافت زیلو است و تعداد زیادی هم در خانه به عنوان مشاغل خانگی در این رشته مشغول فعالیت هستند.

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در ادامه افزود: علت این که اکثر مساجد و زیارتگاه های ایران و حتی خارج از ایران مانند کربلا، نجف و سامرا با زیلو مفروش می شوند، همان سادگی و بی پیرایگی است که مختص خانه خداست و آرامشی است که رنگ آبی زیلوها به انسان می دهد.

دهقان مهرجردی در پایان عنوان کرد: از آنجا که مسجد ریاست جمهوری، هم محل نماز خواندن بسیاری از مهمانان رسمی کشور و هیات های خارجی بوده و هم محل بجا آوردن نماز توسط رییس جمهور، وزرا و کابینه است، بنابراین بهترین محل برای معرفی این هنر و رشته صنایع دستی کشور و نیز شناخت بیشتر صنایع دستی ایران است.

1