28 مارس 2024 - 01:57

کشف 17 مومیایی‌ چندهزار ساله در مصر

14 می 2017 - 14:00 dsfr.ir/gl7my

کشف 17 مومیایی‌ چندهزار ساله در مصر
یورونیوز
کشف شگفت انگیز 17 مومیایی در یک دخمه واقع در استان مینیا مصر

باستان شناسان مصری موفق به کشف 17 جسد مومیایی دست نخورده با قدمت چند هزار ساله شدند که احتمالا متعلق به مقامات و کشیش ها بوده است.

به گزارش ایسنا به نقل از گاردین، باستان شناسان مصری در حالی موفق به کشف شگفت انگیز 17 مومیایی تقریبا دست نخورده در یک دخمه واقع در استان مینیا در فاصله 250 کیلومتری جنوب قاهره شدند که وزیر آثار تاریخی این کشور اعلام کرد، این اکتشاف می تواند کمک بزرگی به صنعت گردشگری راکد این کشور باشد.

در این گورستان که در عمق 8 متری زمین کشف شده، علاوه بر جسد 17 مومیایی که اغلب آنها در شرایط سالمی قرار دارند، تابوت های آهکی، تابوت های مخصوص حیوانات و پاپیروس هایی حکاکی شده با خط هیروگلیف یافت شده است.

این محوطه باستان شناسی برای اولین بار سال گذشته توسط تیمی از دانشجویان دانشگاه قاهره با استفاده از فن آوری رادار شناسایی شده بود.

«محمد حمزه»، رئیس دانشگاه باستان شناسی قاهره و مسئول این کاوش باستان شناسی اعلام کرد: هنوز قدمت دقیق مومیایی ها تعیین نشده، اما باستان شناسان معتقدند آن ها متعلق به دوره رومی-یونانی هستند، دوره ای حدود 600 ساله که پس از فتح مصر در سال 322 پیش از میلاد توسط اسکندر مقدونی آغاز شد.

«صلاح الکولی»، پروفسور مصرشناسی دانشگاه قاهره و سرتیم این تیم باستان شناسی نیز اعلام کرد، ممکن است حدود 32 مومیایی در این دخمه دفن شده باشند که شامل مومیایی زنان، کودکان و نوزادان می شود و این کاوش هنوز در ابتدای راه است.

مقامات مصری امیدوارند این کشف بزرگ باستان شناسی بتواند دوباره علاقه گردشگران خارجی را برای بازدید از کشور تاریخی مصر احیا کند، صنعت گردشگری مصر از سال 2011 و ناآرامی های سیاسی وارد رکود شده است.

1