28 مارس 2024 - 17:23
رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

سند ملی صنایع دستی تا پایان سال ارائه می شود

14 می 2017 - 09:00 dsfr.ir/594lo

سند ملی صنایع دستی تا پایان سال ارائه می شود
کانال زهرا احمدی پور
زهرا احمدی پور در نمایشگاه صنایع دستی

اگر بتوانیم فرصت آشنایی با صنایع دستی را برای کودکان فراهم کنیم، احساس بی هویتی در نسل آینده کمتر خواهد شد.

"معاون رئیس جمهور"

به گزارش روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، زهرا احمدی پور - رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری - گفت: یکی از جدی ترین موضوعاتی که در این سازمان پیگیری می شود، این است که به موازات دو حوزه میراث فرهنگی و گردشگری، بتوانیم حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی را در نظام برنامه ریزی و نظام سیاست گذاری در جایگاه واقعی خودش قرار دهیم.

او ادامه داد: ما خود را مکلف کردیم که سند ملی صنایع دستی را در سال اول برنامه ششم آماده کنیم. معاونت صنایع دستی با توجه به ظرفیت ها و توانمندی های موجود این حوزه کارگروه هایی را تعریف خواهد کرد تا در پایان سال این سند را ارائه کنیم.

احمدی پور اظهار کرد: هماهنگی هایی با مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تدوین سیاست های کلان گردشگری انجام دادیم و تأکید کردیم که باید بخش میراث فرهنگی و صنایع دستی را در تدوین این سیاست های کلان ببینیم، زیرا اگر این دو حوزه در تدوین سیاست های گردشگری مد نظر قرار داده نشود، آن سیاست ها نمی تواند کارآمد باشد. معاونان میراث فرهنگی و صنایع دستی نیز به مجمع معرفی شدند تا بتوانند این ارتباط را بین گردشگری، میراث فرهنگی و صنایع دستی برقرار کنند.

فرهنگ سازی برای توسعه صنایع دستی

او که ظهر دیروز 23 اردیبهشت ماه در نشستی با اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی با محوریت حوزه صنایع دستی سخن می گفت، افزود: یکی از اقدامات اصلی و جدی در حوزه صنایع دستی، فرهنگ سازی برای توسعه صنایع دستی و هنرهای سنتی است. اولین پیشنهادی که به معاون صنایع دستی برای پیوند میان دانش آموزان و صنایع دستی ارائه کردم ارتباط بین هنر و مدرسه با برگزاری کارگاه ها و نمایشگاه های صنایع دستی در روزهای پنجشنبه و جمعه در مدارس بود. زیرا اگر بتوانیم این کارگاه ها و نمایشگاه ها را در مدارس برپا کنیم زمینه آشنایی دانش آموزش و والدین آن ها با صنایع دستی را فراهم خواهیم کرد.

معاون رئیس جمهوری با بیان اینکه این مدارس می تواند محل رجوع خانواده ها باشد تا علاوه بر خرید از نمایشگاه صنایع دستی، کودکان آن ها بتوانند با حضور در کارگاه ها آموزش ببینند، گفت: چنین اقداماتی علاوه بر اینکه به محله ها هویت می بخشد صنایع دستی را در دید ساکنان مناطق قرار می دهد زیرا معمولا کارگاه های صنایع دستی به ندرت در دسترس خانواده ها است، اگر این کارگاه ها در مدارس محله های مختلف فعال شود زمینه آشنایی بیشتر فراهم خواهد شد. با توجه به تأثیرپذیری کودکان از مدرسه باید به توسعه و ترویج صنایع دستی از طریق مدارس اهتمام جدی داشته باشیم.

او ضمن اشاره به اینکه مدارس در زمینه آموزش و ترویج هنر و صنایع دستی قوی عمل نمی کنند، اعلام کرد: باید مدارس خلاقیت را در بچه ها شکوفا کنند، در نتیجه باید به زنگ هنر مدارس ابتدایی توجه ویژه ای بشود.

احمدی پور درباره طرح نمایشگاه تخصصی صنایع دستی کودک گفت: اگر قرار است که نسل حاضر مخاطب هدف برای استفاده و ترویج صنایع دستی باشند باید از امروز صنعتگران بدانند که برای کودکان چه چیزی تولید کنند، کودکان نیز با آشنایی با صنایع دستی علاوه بر اینکه مصرف کننده صنایع دستی می شود ممکن است در آینده به واسطه انس و علاقه ای که در آن ها به وجود آمده است وارد عرصه تولید صنایع دستی شود. اگر روی کودکان و ارتباطشان با صنایع دستی کار کنیم سرمایه گذاری بزرگی انجام داده ایم. اگر بتوانیم این فرصت ها را برای کودکان فراهم کنیم احساس بی هویتی در نسل آینده کمتر خواهد بود.

توانمندسازی روستاها و جوامع محلی

او همچنین اظهار کرد: در بحث توانمندسازی روستاها و جوامع محلی، سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری علاوه بر ارائه برنامه به دولت در حال رصد این موضوع در روستاهاست. معاونت صنایع دستی کشور از 31 استان، گزارش های رصد سال ۹۵ را تهیه کرده است تا بتوانیم علاوه بر توسعه کارگاه ها، آموزش و ... آن دسته از رشته های صنایع دستی را که به فراموشی سپرده شده اند، دوباره احیا و برای تولید آماده کنیم.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با اشاره به اهمیت بحث فروش و صادرات صنایع دستی، گفت: با پایان کار شرکت تصفیه، ظرفیت های این شرکت به سازمان تزریق شد و عملا معاونت صنایع دستی از پشتوانه خوبی که اصالتا متعلق به این حوزه بود، برخوردار شد و می تواند از این ظرفیت ها استفاده کند. همچنین فروشگاه های بزرگ صنایع دستی به سازمان برمی گردند.

او ادامه داد: به عنوان مثال، معاونت صنایع دستی می تواند انبار کنار فرودگاه را احیا و آن را تبدیل به مرکزی کند تا در قالب طرح پیوند از ظرفیت هایش استفاده شود. همچنین کیوسک های صنایع دستی طراحی شوند تا در کنار معابر تاریخی از این کیوسک ها استفاده کنیم. ضعف محوطه تاریخی خیابان 30 تیر، این است که بیش از 15 کیوسک اغذیه فروشی در آنجا برپا شده است، اما هیچ کدام از این کیوسک ها، صنایع دستی ارائه نمی دهند. وقتی در این خیابان دائم گردشگران داخلی و خارجی تردد می کنند، باید عرضه صنایع دستی نیز وجود داشته باشد. قرار است کیوسک هایی برای نصب در بافت ها و اماکن تاریخی طراحی شود، این کیوسک ها حتی می توانند به المان های شهری نیز تبدیل شوند و محصولات صنایع دستی را عرضه کنند.

اولویت واگذاری بناهای تاریخی به صنعتگران اختصاص می یابد

احمدی پور همچنین اظهار کرد: با صندوق احیا صحبت شد که اولویت در واگذاری بناهای تاریخی را به صنعتگران حوزه صنایع دستی اختصاص دهد تا بتوان فروشگاه های صنایع دستی را گسترش داد و از سرمایه ها و ظرفیت این حوزه استفاده کرد. همچنین هماهنگی های لازم صورت گرفت تا کاربرد صنایع دستی در طراحی داخلی هتل ها و برپا شدن فروشگاه های صنایع دستی در اعطای ستاره به هتل ها نقش داشته باشد.

معاون رئیس جمهور با اشاره به این که نوروز امسال رشد خوبی را از نظر تعداد بازارچه های صنایع دستی داشتیم، گفت: فروش صنایع دستی در بازارچه های نوروزی بی سابقه بود. ما می توانیم علاوه بر دنبال کردن بحث مهارت ها در حوزه صنایع دستی با ایجاد کارگاه های صنایع دستی جهشی را در اشتغال کشور ایجاد کنیم. به عنوان مثال 500 روستا در کشور مشخص شد، از این تعداد 76 روستا در فاز اول انتخاب شدند. ظرفیت های مختلف این روستاها از جمله ظرفیت های کارگاهی این استان ها بررسی شد تا بتوان فرصت های اشتغال در حوزه صنایع دستی در این روستا ایجاد کرد.

رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با بیان این که سعی شده از ظرفیت پایگاه های میراث فرهنگی، وزارت کشور، دهیاری ها، بنیاد مسکن، صندوق کارآفرینی امید و ... برای توسعه فعالیت های حوزه صنایع دستی کمک گرفته شود، اضافه کرد: معاونت صنایع دستی طرح 60 تا 70 هزار شغل را پیشنهاد داد و می توان ظرفیت های خوبی را در اشتغال تا پایان سال ایجاد کرد. امیدوارم تا پایان امسال بتوانیم دین کوچکی را به فعالان حوزه صنایع دستی ادا کنیم.

1