25 آوریل 2024 - 16:17

«تبریز 2018» اعتباری برای گردشگری ایران است

9 می 2017 - 12:30 dsfr.ir/zy2qb

«تبریز 2018» اعتباری برای گردشگری ایران است
میراث آریا
نشست ستاد ملی سیاست گذاری «تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی 2018»

اولین نشست ستاد ملی سیاست گذاری «تبریز پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی 2018» در سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد.

زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در این جلسه، ضمن اشاره به سفر پیش روی آخر هفته اش به آذربایجان شرقی، گفت: «پنجشنبه در تبریز جلسه ای برای تشکیل ستاد استانی با موضوع ”تبریز 2018“ خواهیم داشت.»

او با اشاره به انتظاراتی که از ستاد ملی «تبریز 2018» مطرح می شود گفت: «در مصوبه هیئت دولت به وظایف این ستاد اشاره شده است. اولین مورد نیز به سیاست گذاری کلیت برنامه برمی گردد، چراکه برنامه های این رویداد در سال 2018 از ابتدا مشخص باشند و بنا به این برنامه ها زیربناهای موردنیاز آماده شوند و هماهنگی بین دستگاهی صورت بگیرد تا بتوانیم این برنامه ها را به صورت منسجم و یکپارچه به اجرا درآوریم.»

معاون رئیس جمهوری دلیل حضور دستگاه های مختلف در ستاد ملی و ستاد استانی را کمک گرفتن از تجمیع برنامه پیشنهادی همه دستگاه ها برای به ثمر نشستن این رویداد فرهنگی عنوان کرد و گفت: «این برنامه ها مربوط به استان یا دستگاه خاصی نیست، بلکه مربوط به کل کشور است تا بتوانیم ظرفیت های گردشگری ایران را به جهان اسلام و دنیا معرفی کنیم. اگرچه این رویداد به نام ”تبریز 2018“ رقم خورده، اعتباری برای گردشگری ایران است، و هر اندازه که برنامه های مربوط به این رویداد با قدرت و کیفیت بهتری اجرا شود، می توانیم ظرفیت های گردشگری ایران را بهتر به جهان اسلام و دنیا معرفی کنیم. باید بتوانیم در اجلاس های آینده از این ظرفیت ها برای سایر شهرهای کشور هم بهره بگیریم.»

او با اشاره به اینکه هر چه این رویدادها بهتر برگزار شود افتخاری برای جمهوری اسلامی ایران است افزود: «نکته دیگری که باید به آن توجه کرد بحث تعامل بین سمن ها و بخش خصوصی با بخش دولتی است و اینکه چگونه باید برای استفاده از سمن ها و تشکل ها و مشارکت دادن آن ها برنامه ریزی کنیم.»

معاون رئیس جمهوری چگونگی کیفیت فعالیت ها، پیش بینی اعتبارات و جز آن را از دیگر اهداف این جلسه برشمرد و گفت: «به دستگاه ها در سطح استان آذربایجان شرقی این فرصت داده شده که از 10درصد جابه جایی اعتبارات برای پیش برد برنامه های مرتبط با رویداد ”تبریز 2018“ استفاده کنند.»

او خاطرنشان کرد: «باید برنامه ها با برش شهرستانی و زمانی ارائه شوند و در این برش ها اقدامات و آماده سازیی هایی که موردنیاز است مشخص باشند؛ همچنین باید روشن شود که چه برنامه هایی قرار است اجرا شوند. این برنامه ها باید کل سال 2018 را پوشش دهند. اشکالی که در برنامه ”مشهد 2017“ وجود داشت این بود که در چند رویداد ملی، منطقه ای و بین المللی خلاصه شد، درحالی که سایر کشور برای روزبه روز چنین رویدادهایی برنامه دارند تا بتوانند از تمام ظرفیت های موجود استفاده کنند. همچنین باید با بررسی برنامه ها و اقدامات سایر کشورها که چنین پایتخت هایی دارند بتوانیم از تمام امکانات ظرفیت های ”تبریز 2018“ استفاده کنیم تا یک گام جلوتر از آن ها حرکت کنیم.»

مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز در این جلسه گفت: «با مشارکت استانداری آذربایجان شرقی و شهرداری تبریز و همکارانمان در اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این استان، برنامه ریزی های خوبی برای رویداد ”تبریز، پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی 2018“صورت گرفته است.»

او افزود: «ستادی ملی نیز با وظایف و اعضای مشخص مأمور شده اند تا این رویداد را به عنوان نشانی از جمهوری اسلامی ایران به اجرا درآورند. در این جلسه، علاوه بر بررسی برنامه ها، اعضای ستاد برنامه ریزی و اجرایی استان تعیین و تصویب می شوند تا بتوانند برنامه ها و کارها را در برشی از نگاه ملی بهتر اجرا کنند.»

اجرای بهتر این برنامه مستلزم کمک رسانی سایر دستگاه های مرکزی و ملی است

اسماعیل جبارزاده، استاندار تبریز، نیز در این جلسه، ضمن تشکر از زهرا احمدی پور، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و سایر کسانی که موضوع «تبریز 2018» را پیگیری کردند، اظهار کرد: «در این رویداد همه دستگاه های استانی مشارکت خواهند کرد. اجرای عمده کارهای این برنامه در تبریز برعهده شهرداری گذاشته شده است. کار از نیمه دوم سال 95 در تبریز آغاز شده و حدود 10 پروژه شهرداری و 20 پروژه بخش خصوصی تاکنون برای تبریز 2018 انجام شده یا آغاز به کار کرده است.»

جبارزاده، با تأکید بر اینکه استان نمی تواند به تنهایی این کار بزرگ را به ثمر بنشاند، گفت: «ما برای اجرای بهتر این برنامه نیازمند کمک سایر دستگاه های مرکزی و ملی هستیم. این دستگاه ها باید به استان برای برنامه ریزی بهتریاری رسانند. از طرفی می توان از تجربه مشهد هم بهره برد.»

استاندار تبریز ادامه داد: «سعی شد از همه ظرفیت های استان برای اجرای هر چه بهتر این رویداد کمک گرفته شود و اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، شهرداری و اعضای شورای شهر تبریز، دستگاه های مختلف و دانشگاه های استان با محوریت دانشگاه تبریز و جز آن در این برنامه مشارکت خواهند داشت.»

توجه به ظرفیت های گردشگری سلامت در استان آذربایجان شرقی

میرهادی قره سیدرومیانی، معاون امور مجلس، حقوقی و استان های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، نیز در این جلسه، با اشاره به ظرفیت های گردشگری سلامت در آذربایجان شرقی، گفت: «با توجه به امکانات و ظرفیت های این استان می توان برنامه های خوب و درخشانی را همسو با گردشگری سلامت در تبریز 2018 دنبال کرد.»

قره سیدرومیانی پیشنهاد کرد که نماینده بخش علوم پزشکی برای برنامه ریزی هر چه بهتر در این حوزه به صورت جداگانه به فهرست اعضا اضافه شود.

در ادامه این جلسه اعضای حاضر به مطرح کردن مباحثی نظیر این موارد پرداختند: استفاده از جامعه تورگردانان و راهنمایان بین المللی گردشگری به عنوان مبشران فرهنگی برای ارتباط داخل کشور با جهان؛ استفاده از فرصتی که «تبریز 2018» ایجاد کرده، برای برای احیا و استفاده مجدد از خانه های تاریخی شهر تبریز؛ بهره گیری از ظرفیت های بوم گردی؛ توسعه موسیقی آذربایجان؛ احیای موزه های شهر در کاخ های تاریخی؛ استفاده از ظرفیت های سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای توسعه زیرساخت های لازم برای جذب گردشگر در تبریز 2018؛ به کارگیری رسانه ملی برای معرفی این رویداد فرهنگی و انتقاد از ضعیف عمل کردن رسانه ملی در این بحث، و... .

جای خالی نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران در ستاد «تبریز 2018»

اطهره نژادی، معاون برنامه ریزی و هماهنگی معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری، نیز در این جلسه این رویداد را فرصتی برای تحول عنوان کرد و افزود: «وقتی گردشگران قرار است وارد کشوری یا شهری شوند، به امکانات و زیرساخت ها هم نیاز دارند؛ درنتیجه، باید برای فراهم کردن این زیرساخت ها برنامه ریزی های دقیق و مناسبی صورت گیرد.»

او با اشاره به اهمیت خدمات الکترونیکی و شهر الکترونیک، جای نماینده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران را در این جلسه خالی دید و اضافه کرد: «همچنین باید به بحث آموزش در برنامه های پیشنهادی برای تبریز 2018 توجه ویژه ای داشت و تدبیری اندیشید.»

لزوم عزم ملی برای اجرای هر چه بهتر رویداد «تبریز 2018»

صادق نجفی، شهردار تبریز، نیز در این جلسه گفت: «عِرق ملی باعث شده تا هماهنگی در استان بر سر اجرای هر چه بهتر این رویداد ایجاد شود، چنان که شعارِ ”هر شهروند، یک میزبان“ کاملاً پذیرفته شده است.»

او با اشاره به نشست استانبول درباره «قونیه، پایتخت گردشگری 2016» گفت: «کارهای خوبی در سطح ملی در آن کشور انجام شده بود. در مورد تبریز هم تعدادی از کارها نمی تواند در سطح استان اجرا شود و نیازمند عزم ملی است؛ درنتیجه، ستاد ملی باید در سطح کلان برای معرفی و استفاده از ظرفیت های استان آذربایجان شرقی کارهایی انجام دهد.»

اقدامات اداره کل میراث فرهنگی استان برای برگزاری رویداد «تبریز 2018»

مرتضی آبداربخشایش، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، نیز در این جلسه گفت: «بعد از تصویب این رویداد، پنج شورای سیاست گذاری در استان تشکیل شده است. اراده کل میراث فرهنگی این استان هم تمام توان خود را برای اجرای هر چه بهتر این رویداد فرهنگی به کار بسته است.»

او در ادامه گزارشی از برنامه هایی ارائه کرد که اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی برای برگزاری هر چه باشکوه تر این رویداد فرهنگی اجرا کرده یا درنظر گرفته است، نظیر آیین ها، جشن ها، اقدامات زیربنایی، تعیین پنج مسیر گردشگری در استان و تکمیل موزه ها.

فرهاد دبیری، معاون محیط زیست و تنوع زیستی سازمان محیط زیست، نیز در این جلسه گفت: «منافع محیط زیست و گردشگری به هم گره خورده است. ظرفیت های محیط زیستی و میراث فرهنگی باید در برنامه ریزی برای ”تبریز 2018“ جدی گرفته شود. استان آذربایجان شرقی از تنوع زیستی و اکوسیستمی بالایی برخوردار است و باید برنامه های بیشتری مرتبط با حوزه های محیط زیستی درنظر گرفته شود.»

در پایان این جلسه مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور، پنج موضوع را به عنوان نتایج جلسه مطرح کرد که شامل این موارد بودند: تصویب پیشنهاد استاندار تبریز مبنی بر ارسال نامه ای به همه دستگاه ها برای متذکر شدن همایش ها و برنامه های سال 97 با موضوع تبریز 2018؛ اصلاح بودجه و امکان جابه جایی 10 درصد از جابه جایی اعتبارات برای پیش برد برنامه های مرتبط با رویداد ”تبریز 2018“ در سال 96 و 97؛ تصویب اعضای پیشنهادی ستاد اجرایی استان با اصلاحات تکمیلی؛ و پیشنهاد عضویت وزارت صنعت، معدن و تجارت به عنوان عضو کارگروه.

همچنین همه دستگاه های عضو موظف شدند که ظرف هفت روز کاری آینده، پیشنهادها، اولویت ها و دیدگاه های خود را به سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اعلام کنند.

1