18 آوریل 2024 - 04:46

آماده شدن پیش نویس دستورالعملی برای گردشگری دریا

8 می 2017 - 20:00 dsfr.ir/sj4da

آماده شدن پیش نویس دستورالعملی برای گردشگری دریا
میراث آریا
مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی

معاون گردشگری از پیش نویس دستورالعمل شورای راهبردی توسعه #گردشگری دریایی خبر داد و گفت: برای حوزه کویرنوردی هم دستورالعملی تهیه می شود.

به گزارش خبرنگار مهر، نشست بررسی عملکرد معاونت گردشگری سازمان میراث فرهنگی عصر روز 18 اردیبهشت برگزار شد.

در این نشست مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی گفت: در نیمه دوم سال 92 تلاش می کردیم که با فعالان این حوزه چتر نواقص و آسیب ها را از سر گردشگری ایران برداریم تا اینکه از سال 93 توانستیم به صورت مستقل در چارچوب سیاست های دولت برنامه ریزی کنیم. گردشگری همواره یکی از موضوعات ویژه بود که برای اولین بار در کمیته های برنامه ریزی تدوین برنامه 5ساله، میراث فرهنگی، گردشگری وصنایع دستی دارای شورای مستقل شد.

رحمانی موحد ادامه داد: در حوزه داخلی مزیت اصلی، امنیت کشور است. اکنون یک گردشگر وقتی فهرست مقاصد توریستی را می بنید ایران دارای شاخص امنیت است که می تواند به آنجا سفر داشته باشد.

وی درباره ساماندهی تعطیلات نیز گفت: این کار بسیار مشکل است چون معتقدیم که ساماندهی تعطیلات عامل تاثیرگذار در اوقات فراغت و گردشگری است اما هر بار به مشکلاتی بر می خوریم. اگر نتوانیتم یک بار درباره این موضوع به اجماع برسیم همیشه در زمان سفر و تعطیلات دچار مشکل خواهیم بود.

معاون گردشگری کشور گفت: ما با برگزاری جشنواره های مختلف فضای شور و نشاط و فضایی که گردشگر می تواند آن را منتقل کند را در کشور ایجاد کرده ایم و بخش خصوصی همه را اجرا کرده و نشان دادیم که رویداد محوری باعث اشتغال و تولید ثروت می شود.

رحمانی موحد درباره برنامه ششم توسعه نیز گفت: در برنامه ششم سه موضوع مهم اتفاق افتاد. یکی این بود که تمام پروژه ها و طرح ها چه تولیدی و چه خدماتی در همه سطوح باید برای اجرا پیوست سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری را داشته باشد. مورد دیگر این بود که یک مناقشه قدیمی و تاثیرگذار در اجرای سیاست های گردشگری تعیین تکلیف شد. آن مناقشه دخالت های نظام صنفی در حوزه تاسیسات گردشگری بود که برنامه ششم به آن خاتمه داد. ما می خواستیم که بیشترین اختیار را به بخش خصوصی بدهیم اما این کار را نمی توانستیم بکنیم تا اینکه در برنامه ششم این اختیار به سازمان داده شود و فهرست اقداماتی که می توان به بخش خصوصی واگذار کرد درحال آماده شدن است.

وی افزود: اکنون یکی از بحث هایی که درباره میزان پیشرفت کشورها مورد توجه قرار می گرفته تولید ناخالص داخلی بوده اما اکنون این شاخص ها در حال تغییر است و شاخص شادمانی و یا GNH مد نظر است.

معاون گردشگری کشور در بحث توزیع سفر نیز ادامه داد: همیشه اسفندماه زمانی بوده که مردم هم درگیر ایام نوروز بودند و هم نمی توانستند سفر کنند اما اکنون این ماه چنین وضعیتی را از دست داده و مردم می خواهند که در اسفندماه سفر کنند و ایام عید را در خانه باشد. این نشان دهنده توزیع زمانی سفر است.

وی گفت: از هزار و 100 روستای گردشگری تعدادی را به عنوان روستاهایی که دارای شاخص صنایع دستی هستند انتخاب کرده ایم. می توانیم بگوییم که گردشگری روستایی و عشایری رونق پیدا کرده است. گردشگری دریایی یکی از مهمترین انواع گردشگری در کشور است که 7 استان دارای مزیت قرارگیری کنار دریا هستند. ما توانسته ایم پیش نویس دستورالعمل اجرایی شورای راهبردی توسعه گردشگری دریای و آبی را برای تصویب به دولت ارائه کنیم. چون 11 دستگاه در حوزه گردشگری دریایی دارای مقررات و وظیفه هستند.

رحمانی موحد به کمیسیون ارتقای امنیت گردشگران خارجی اشاره کرد و گفت: این کمیسیون با دستور رئیس جمهور تشکیل شده و همه استان ها موظف هستند که آن را داشته باشند و رئیس آن، استاندار باشد. حتی برای کویر نیز دستورالعمل تهیه می کنیم چون گردشگری کویر گردشگری مسئولانه است که باید راهنما داشته باشد و زیر نظر خدمات مسافرتی انجام شود. به همین منظور در نظر داریم که این دستورالعمل را به دفاتر طیبعت گردی که در حوزه کویرنوردی فعالیت می کنند ابلاغ کنیم.

وی درباره مناطق آزاد و گردشگری در این مناطق نیز گفت: از نظر ترتیبات قانونی برای ورود به جزئیات مناطق آزاد منع شده ایم. مناطق آزاد ساختار و بودجه خود را دارند. ما از این منظر در طول 4 سال با ورود به جلسات، کمیته های فنی و تخصصی توانسته ایم که به منظور فرهنگی و اجتماعی مناطق آزاد، گردشگری را نیز اضافه کنیم. این منشور در دولت تصویب شد و کاری بود که در حق مناطق آزاد کردیم.

رحمانی موحد در پاسخ به این سئوال که هنوز با وجود گذشت سالها، سازمان میراث فرهنگی یک سایت جامع گردشگری ندارد و حتی سایت های خانه مسافرها نیز غیرفعال است، افزود: ما نباید جاذبه ای را تعریف بکنیم که اطلاعات آن مخدوش باشد. در سایت ها اطلاعات مختلفی درباره یک جاذبه در اختیار کاربر قراردارد که صحت و سقم آنها مشخص نیست. اگر سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی بخواهد محتوای سایت ها و یا اطلاعات مربوط به جاذبه ها را تایید کند باید این کار در بستر درست انجام شود. اطلاعات 2 هزار جاذبه گردشگری در سال 92 به ما داده شد که نه عکس داشت و نه اطلاعات درستی. در بازبینی سند ملی توسعه طبیعت گردی این تعداد را به بیش از 3 هزار و 187 جاذبه ارتقا دادیم و الان تعریف علمی و دقیق برای آن ها وجود دارد. دستورالعملی نیز با سازمان توسعه و تجارت تهیه شد که اگر کسی بخواهد در این حوزه فعالیت کند باید با ما هماهنگ شود. این کار، کارشناس خود را می خواهد. مگر ما در حوزه آی تی چقدر پیشرفت کرده ایم؟ اکنون بسیاری از سایت ها اطلاعات نادرست به گردشگری می دهند که رقابت با آنها نیز مشکل است.

معاون گردشگری کشور گفت: چند سال پیش یک پرتال جامع گردشگری افتتاح شده بود که تبلیغات زیادی هم روی آن شد و گفتند که 9 زبانه است اما حتی مطالب انگلیسی آن اشتباه بود. این سایت اصلاح شد تا اینکه 460 جاذبه را در آن قرار دادیم حتی به یکی از موسسات فنی، ترجمه مطالب آن را برعهده گرفت. پرتال قوی تری در حال آماده سازی است. امیداوریم بتوانیم مرجعی برای گردشگران باشد.

1