24 آوریل 2024 - 21:07

هتلداری فرزندخوانده صنعت گردشگری

8 می 2017 - 17:20 dsfr.ir/na0r5

کلاس درس آماده اقامت مسافران می شود

به گفته اغلب فعالان و صاحب نظران گردشگری، #هتلداری قربانی اصلی اجرای طرح اسکان مسافران در ایام تعطیلات تابستان و نوروز در سراسر ایران است.

هتل و هتلداری در تمام دنیا به عنوان زیربنا، نیروی محرک و به طبع آن رکن اصی تامین هزینه ها و کسب درآمد در صنعت گردشگری علی الخصوص در کشورهای گردشگرپذیر در تمامی طول سال و به ویژه ایام موسوم به پیک سفر، محسوب می شود.

بر اساس اعلام منابع معتبر جهانی نظیر وب سایت "بیزینس اسنایدر" در آمریکا، مجله جهانی "فیگارو" در فرانسه و دیگر پایگاه های رسمی، ایران با توجه به تغییر و تحولات به وجود آمده در اثر امضای معاهده برجام، جزو ده مقصد اول گردشگری دنیا در سال 2017 میلادی معرفی شده است.

با در نظر گرفتن دو نکته ای که به آن اشاره شد، می توان نتیجه گرفت که افزایش حجم ورود گردشگران خارجی و همچنین سفرهای داخلی مساوی است با رونق گردشگری، افزایش درآمد هتلداران و تحریک سرمایه گذاران بخش دولتی و خصوصی برای ورود به این عرصه.

اما گویی در ایران همه چیز بالعکس است. جدای از بلاتکلیفی هتلداران به دلیل بحث و کشمکش همیشگی میان سازمان میراث فرهنگی و تشکل ها در موضوع تصدی گری صنعت گردشگری که دیگر تبدیل به داستان هزار و یک شب شده و ظاهرا پایانی نیز ندارد در چند سال اخیر با پدیده ای مواجه شده ایم که به گفته تمامی فعالان و صاحب نظران، هتلداری قربانی اول و آخر اجرای این طرح در سراسر کشور است.

اسکان میهمانان و مسافران در ایام تعطیلات تابستان و نوروز در مدارس موضوعی است که در چند سال اخیر شکل جدی تری به خود گرفته و بر خلاف سال های اولیه، عمومی و همگانی شده است و صرفاً مختص به فرهنگیان عزیزمان نیست.

به گفته رئیس جامعه هتلداران ایران در ایام نوروز سال 94، وزارت آموزش و پرورش از محل اسکان میهمانان درآمدی بالغ بر سیزده میلیارد تومان کسب نموده و جالب تر اینکه رئیس جامعه هتلداران استان گیلان در مصاحبه با خبرنگاران مدعی شد محل صرف این درآمدها مشخص نیست؛ گل بود به سبزه نیز آراسته شد.

مدیرکل آموزش و پرورش استان قم از آماده سازی 400 واحد آموزشی برای پذیرش میهمانان نوروزی در سطح این استان خبر داده است در حالی که چندی پیش و در ایام الله دهه فجر هتل "شاهد" قم موفق شد مجوز سه ستاره خود را سازمان های مربوطه کسب نماید.

سوال این است که با شرایط موجود، اعطای مجوز برای احداث و بهره برداری از هتل ها به چه معناست. آیا بهتر نیست شرایطی فراهم شود تا میهمانان در مابقی ایام سال نیز در ستادهای اسکان مدرن همراه با استانداردهای روز دنیا و روبه روی تخته سیاه سکنی گزینند؟! با انجام این کار مسائل فرهنگی و آموزشی را نیز به گردشگری ارتباط داده ایم.

به امید آن روز که سراسر این مرز و بوم هر کسی در هر زمان و مکانی، مشغول به فعالیت مربوط به خود باشد.

1