28 مارس 2024 - 08:34

بیانیه "انجمن علمی گردشگری" در آستانه انتخابات ریاست جمهوری

8 می 2017 - 12:30 dsfr.ir/xx5hc

بیانیه "انجمن علمی گردشگری" در آستانه انتخابات ریاست جمهوری
ترازنیوز
کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری 96

انجمن علمی گردشگری ایران در آستانه دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، با صدور بیانیه ای بر نقش پررنگ گردشگری در توسعه اقتصادی کشور تاکید و از نامزدهای انتخابات درخواست کرده تا به برخی پرسش ها در این زمینه پاسخ دهند.

به گزارش دنیای سفر، در بخشی از این بیانیه آمده است: «گردشگری امروزه از مهم ترین ابزارهای تعامل و تبادل اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی بین جوامع گوناگون است که از طریق ترکیب همزمان منابع داخلی و خارجی، مواهب پرشماری در حوزه های اقتصادی، اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی عاید کشورها می سازد. از این رو نیازمند برنامه ریزی و مدیریت تخصصی همراه با داشتن دانش کافی در حوزه سیاست گذاری، برنامه ریزی راهبردی، تجربه عینی، ریسک پذیری، خلاقیت و ایده پردازی است.

گردشگری علاوه بر اینکه یک پدیده مهم فرهنگی است و می تواند به بهترین شکل ممکن عامل صدور فرهنگ والای ایرانی - اسلامی باشد، با ایفای نقش غیرقابل انکار خود در اقتصاد بر دو بخش مهم توسعه و اشتغال بیش از هر بخش دیگری تاثیر مثبت دارد. گردشگری نوعی سرمایه گذاری غیرمستقیم خارجی در داخل کشور محسوب می شود که در تمام بخش های اقتصادی، اثرهای توسعه ای و انبساطی دارد.

مهم ترین کارکرد اقتصادی گردشگری، کسب درآمدهای ارزی، توزیع مجدد درآمدها، ایجاد زمینه اشتغال، فروش کالاها و خدمات موردنیاز گردشگران، توسعه حمل و نقل و رونق اقتصادی است. بر اساس آمار منتشره از سوی سازمان جهانی گردشگری، نسبت گردشگران داخلی به خارجی، نسبت 10 به یک را نشان می دهد که با احتساب حدود 6 درصد از تولید ناخالص داخلی جهانی درگردشگری، نمایانگر تخصیص یک شغل از هر 15 شغل به این صنعت بوده و در صورتی که آثار و منافع غیرمستقیم آن نیز مد نظر قرار گیرد؛ حدود 10 درصد از تولید ناخالص داخلی جهان و یک شغل از هر 9 شغل نیز در این صنعت قابلیت ایجاد دارد.

گردشگری همچنین درتوسعه اقتصاد داخلی نیز اثرات قابل توجهی داشته وبا دارا بودن سه مولفه ریسک پذیری، نوآوری و کارآفرینی از قابلیت قرار گرفتن در اقتصاد مقاومتی سرمشق برخوردار است و از سایر رویکردها حتی می تواند نقش موازی یا ترمیمی نیز ایفا نماید.

اقتصاد مقاومتی مبتنی بر دانش و سرمایه بومی و متکی بر حمایت و همراهی ملی است و به نوعی بر اقتصاد درون زا تاکید دارد و گردشگری درعین حال که به دلیل ویژگی های خاص خود، توانایی برقراری ارتباط با اقتصادهای کوچک و فراگیر را دارد، همزمان بیش از هر فعالیت دیگری نیز از توانایی حرکت سرمایه و انتقال پول در مقیاس های محلی، منطقه ای، ملی و بین المللی برخوردار است و می تواند در اقتصاد مقاومتی نقش موثری ایفا نماید.

از این رو با توجه به اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد، فرهنگ، محیط زیست که بارها مورد تأکید ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران قرارگرفته است.

لازم است کاندیداهای محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران در گفت وگوها، مناظره ها و برنامه های خود به سئوالات زیر پاسخ دهند.

  1. نظر شما درباره این که گردشگری می تواند یکی از ابزارهای توسعه پایدار باشد، چیست؟
  2. سهم اشتغال در گردشگری کشور به چه میزان است و برنامه های مورد نظر برای دستیابی به این سهم کدام است؟
  3. برنامه های مشخص شما برای کنترل تراز گردشگری کشور چیست؟
  4. چه جایگاهی برای تخصص گرایی در مدیریت گردشگری کشور قائل هستید و چگونه از بخش خصوصی فعال در حوزه گردشگری حمایت می کنید؟
  5. درخصوص ساماندهی تعطیلات و همه زمانی کردن گردشگری و جلوگیری از اثرات سوء سونامی گردشگری در زمان های مشخص چه برنامه هایی در نظر دارید؟

امید است با فراهم آمدن هر چه بیشتر شرایط و ملزومات مورد نیاز، شاهد شکوفایی این صنعت که حلّال بسیاری از مشکلات اقتصادی کشور است در دولت دوازدهم باشیم.»

انجمن علمی گردشگری ایران

1