28 مارس 2024 - 15:39

رونق هتل سازی در کردستان

8 می 2017 - 09:30 dsfr.ir/719n6

رونق هتل سازی در کردستان
هات وایر
هتل شادی سنندج

کردستان سالهاست سرزمینی مطمئن برای گردشگران و اکنون برای سرمایه گذاران شده و حالا مسئولان محلی نیز از ساخت 7 هتل در #کردستان خبر می دهند.

به گزارش ایسنا، در تمام استان کردستان فقط یک هتل ۵ ستاره وجود دارد که آن هم سال گذشته با ۳۰ میلیارد تومان سرمایه خصوصی در شهر مرزی «بانه» راه انداری شد.

محسن علوی - مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری استان کردستان - اذعان می کند که «این استان هتل پُر ستاره کم دارد، برای همین کردستان از سرمایه گذاران گردشگری استقبال می کند.»

به رغم این میل و تلاش هایی که برای تسهیلِ راه سرمایه گذاری در گردشگری شده، اما هنوز برای بنگاه های مالی و اقتصادی اختصاص تسهیلات به این بخش، توجیه پذیر نشده و سرمایه گذار گردشگری چندان مسیر آسانی در پیش ندارد.

از سال ۸۶ قرار بود در مرکز این استان، هتل ۵ ستاره ای ساخته شود که داستان اش تا همین امروز ادامه پیدا کرده است. سرمایه گذار این هتلِ ۵ ستاره که تا کنون ۴۵ میلیارد تومان پول گذاشته و در این سال ها کم مصیبت نکشیده، پیش بینی می کند «نهایت تا یک سال و نیم دیگر این هتل را به سرانجام برساند.»

کریم محمودی سرمایه گذار این هتل است و آنقدر در آغاز این پروژه اذیت شده که دیگر تمایل ندارد درباره مصائب ۱۰ ساله اش حرفی بزند؛ فقط می گوید: «داستان این هتل به امروز برنمی گردد و به سال ۸۶ مربوط می شود. ۱۰ سال پیش به تشویق مسؤولان استان برای کمک به آبادانی کردستان که آن موقع حتی یک هتل ۵ ستاره نداشت، دست به کار شدیم و از همان موقع گرفتاری های ما شروع شد و دیگر تعریف نمی کنم که در مدیریت آن دوره و در دولت قبل، هنگام واگذاری زمین، چقدر اذیت شدیم.»

ساخت این هتل ۵ ستاره، پس از کلنگ زنی تا سال ۹۳ مسکوت مانده بود که با پیگیری استاندار کردستان، پس از هفت سال توقف، دوباره از سر گرفته شد.

سرمایه گذار هتل که حرفه اصلی اش صادرات و واردات لوازم خانگی و صاحب برندی در ایران است، به ایسنا می گوید: «تا الان شاید نزدیک به ۴۵ میلیارد تومان برای ساخت این هتل سرمایه گذاشته ام و پیشرفت فیزیکی هتل با وجود همه سختی ها تا امروز، ۴۵ درصد بوده و پیش بینی می کنم تا یک سال و نیم دیگر به بهره برداری برسد.»

او درباره حمایت ها و تسهیلاتی که برای ساخت این هتل دریافت کرده است، توضیح می دهد: «صندوق توسعه ملی ۲۵ میلیارد تومان تسهیلات در نظر گرفته که به نتیجه رسیدن آن هم حدود چهار سال طول کشید و بعد از حدود ۳۷ درصد پیشرفت کار، تقریبا هفت هشت میلیارد تومان آن را اختصاص دادند. سود این تسهیلات در دوران مشارکت ۱۰ درصد است و برای گرفتن آن، مدارک و ضمانت های مختلفی ارائه کرده ام که از آن جمله، وثیقه ملکی به ارزش ۱۰ میلیارد تومان بوده است.»

با این همه محمودی می گوید: «پشیمان نیست، چون از همان اول می خواسته به پیشرفت کردستان کمک کند.»

کردستان در نوروز بیش از یک میلیون و ۲۰۰ هزار مسافر داشته که نزدیک به ۳۶۰ هزار نفرشان اقامت شبانه داشته اند. همچنین در این مدت بیش از دو هزار گردشگر خارجی به این استان سفر کرده اند که علوی با اشاره به رشد مسافران استان در دو سال گذشته، از نیاز شدید کردستان به زیرساخت های اقامتی سخن می گوید و اضافه می کند که «در حال حاضر ۲۳ مهمانپذیر فعال و ۱۳ هتل در این استان وجود دارد که تنها هتل ۵ ستاره آن، در شهر مرزی بانه است. به جز هتل ۵ ستاره سنندج، کلنگ احداث هتل ۵ ستاره دیگری هم در استان به زمین زده شده که سرمایه گذار اول آن انتخاب شده و کار به سرمایه گذار دوم هم واگذار شده، اما هنوز عملیات اجرایی آغاز نشده است. »

به گفته او، «یک هتل ۴ ستاره به همراه مجتمع اقامتی تفریحی در شهر سقز، یک هتل آپارتمان در شهر مرزی بانه، یک هتل دو ستاره در شهر قروه که دارای چشمه های آب معدنی است و هتل سه ستاره ای هم در حال ساخت است که آینده روشنی را در این استان نوید می دهد.»

با وجود توسعه روستاگردی در کردستان، اما در سراسر استان حتی یک اقامتگاه بوم گردی هم پیدا نمی شود؛ علوی در این باره می گوید: «بیشتر خانه هایی که به گردشگران اجاره داده می شوند، با عنوان "خانه مسافر" درحال فعالیت اند و هنوز اقامتگاه های بوم گردی در این استان پا نگرفته اند، این شیوه تازه در کردستان شروع شده که البته ما از آن بیشتر استقبال می کنیم. درخواست هایی هم از روستای پالنگان و اورامانات داشته ایم و یک مجوز، بنا به تقاضای موجود نیز صادر شده که هنوز در راستای بومگردی عملیاتی نشده است.»

1