17 آوریل 2024 - 05:56

محیط زیست نباید به ابزار سیاسی جناح ها تبدیل شود

7 می 2017 - 12:30 dsfr.ir/gf38k

محیط زیست نباید به ابزار سیاسی جناح ها تبدیل شود
dittacasale.it
جشنواره «تجربه های موفق سمن های محیط زیستی، گردشگری پایدار و انجمن های دانشجویی»

رییس سابق دانشکده محیط زیست با اشاره به اینکه محیط زیست نباید به مساله ای برای جلب توجه مردم و رأی گرفتن کاندیداهای ریاست جمهوری تبدیل شود، گفت: رویکرد چند سال گذشته مجموعه حاکمیت نظام جمهوری اسلامی و مجموعه دولت به محیط زیست خوب بوده است.

اصغر محمدی فاضل رییس سابق دانشکده محیط زیست در گفت و گو با ایسنا افزود: اتفاق خوبی است که محیط زیست به موضوعی جدی و حاکمیتی و به تبع آن به یک موضوع سیاسی تبدیل و به مناظره های ریاست جمهوری هم کشیده شده است، البته سیاسی شدن هر موضوعی چنانچه با افراط و تفریط همراه باشد، مشکل ساز می شود.محیط زیست نباید به ابزار سیاسی جناح ها تبدیل شود

وی ادامه داد: در گذشته موضوع محیط زیست در بین تصمیم گیران جایگاه ویژه ای نداشت و سیاستمداران نسبت به این موضوع ابراز علاقه نمی کردند. خوشبختانه در سال های اخیر سیاستمداران و افرادی که در حوزه های تخصصی مختلف فعالیت دارند به موضوع محیط زیست توجه بیشتری می کنند که این مسئله اتفاق خوبی است؛ البته باید مراقبت کرد که در آن افراط صورت نگیرد.

موضوع محیط زیست به دلیل آنکه موضوع مورد توجه و علاقه مردم است نباید به ابزاری سیاسی برای نقد کردن و پایین آوردن و یا بالا بردن یک جناح سیاسی تبدیل شود، بنابراین توجه سیاست مداران به محیط زیست باید به گونه ای باشد که از مسیر اعتدال خارج نشود.

وی با بیان اینکه مسائل محیط زیست به موضوعات توسعه گره خورده است، تصریح کرد: محیط زیست ازجمله مسائلی است که تاثیرات مثبت و یا منفی خود را در بلندمدت نشان می دهد، همچنین در بلندمدت قابلیت اصلاح دارد مشکلات زیست محیطی علاوه بر ریشه یابی باید چاره یابی هم شوند. اگر با محیط زیست به عنوان یک ابزار سیاسی برخورد و تلاش کنیم که مشکلات آن را گردن یک یا چندنفر یا یک دولت بیندازیم، کار خطایی انجام داده ایم.

رییس سابق دانشکده محیط زیست ضمن اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری درباره محیط زیست در ۱۷ اسفند ۹۳ گفت: سخنان ایشان نشان می دهد که به لحاظ راهبردی محیط زیست موضوعی نیست که بتوانیم مشکلات ناشی از آن را گردن این دولت یا آن دولت بیندازیم.

این کارشناس محیط زیست با تاکید بر اینکه برای حفاظت از محیط زیست باید به سه عنصر اختیارات، منابع مدیریتی و زمان توجه داشته باشیم،اظهارکرد: برای حفاظت و یا بازسازی محیط زیست باید توان مدیریت منابع را داشته باشیم. وظایف زیست محیطی را نمی توانیم فقط مربوط به شهرداری یا سازمان حفاظت از محیط زیست بدانیم.

محمدی فاضل با بیان اینکه عملیات حفاظت و بازسازی محیط زیست بسیار پرهزینه است،گفت: وقتی قصد داریم که کشوری را حفاظت یا بازسازی کنیم، احتیاج به منابع لازم، افراد متخصص، تکنولوژی های لازم و منابع مالی داریم. طبیعی است که مثل هر کار دیگری حفاظت از بازسازی هزینه کمتری دارد همانطور که بهداشت از درمان کم هزینه تر است.
به همین دلیل تاکید من بر این است که حفاظت از محیط زیست را در اولویت قرار دهیم، چرا که این کار را با منابع و هزینه های کمتری می توانیم انجام دهیم. اگر از محیط زیست خود حفاظت نکنیم و بعد تبدیل به معضلی مانند دریاچه ارومیه، دریاچه هامون یا هوای تهران می شود و چند برابر سرمایه ای که برای حفاظت آن می گذاشتیم باید صرف بازسازی و اصلاح کنیم.

رییس انستیتو علوم و فناوری محیط زیست اکو با تاکید بر اینکه عنصر سوم در حفاظت و بخصوص بازسازی محیط زیست عنصر زمان است،اظهار کرد: اینکه کاندیداهای ریاست جمهوری توجه مردم و سیاستمداران را به محیط زیست جلب کنند اتفاق بسیار خوبی است. اگر موضوعات زیست محیطی را فنی، منصفانه و دردمندانه بیان کنیم خوب است اما اگر بخواهیم خراب شدن آن را گردن یک نفر بیندازیم و بعد قول اصلاح آن را دهیم ناشی از عدم اطلاعات یا فقط از روی دادن وعده وعیدهایی است که هیچ گاه اجرا نخواهد شد.

رییس سابق دانشکده محیط زیست با بیان اینکه رسیدگی به مسائل محیط زیست در هر دولتی به رویکرد آن دولت بازمی گردد،گفت: در حوزه محیط زیست داشتن رویکرد محیط زیستی در اولویت است. قدم دوم عملکرد محیط زیستی است. چنانچه رویکرد محیط زیستی نداشته باشیم نمی توانیم انتظار عملکرد خوبی داشته باشیم.

محمدی فاضل در پایان با اشاره به اینکه به عنوان کارشناس محیط زیست معتقدم طی چند سال گذشته در کشور رویکرد محیط زیستی پیدا کرده ایم، اظهارکرد: بهترین نشانه آن مناظرهای تلویزیونی است. اقدامات و رویکرد مجمع تشخیص مصلحت نظام در حوزه محیط زیست فوق العاده بوده است، همچنین سیاست های کلان محیط زیست که توسط مقام معظم رهبری به روسای سه قوه ابلاغ شد تاثیر خود را بر قوای سه گانه گذاشت. در نتیجه رویکرد چند سال گذشته مجموع حاکمیت جمهوری اسلامی و مجموعه دولت به محیط زیست رویکرد خوبی بوده است.

1