28 مارس 2024 - 11:39

چاق ترین کشورهای جهان در 2017

7 می 2017 - 12:00 dsfr.ir/w83x6

چاق ترین کشورهای جهان در 2017
nickdelgado.com
یک مرد پاکستانی

شاید شما نیز در چاق ترین کشور جهان زندگی می کنید! در این مقاله با ما همراه باشید تا چاق ترین کشورهای جهان در 2017 را بشناسید.

زندگی امروز بسیار سریع است: عاشق شدن سریع، حمل و نقل سریع، غذای سریع (فست فود)، ارتباطات سریع، سرعت بالا و چه و چه! و هر چیزی که سریع نباشد کم کم از زندگی ما حذف می شود. بنابراین سرعت زندگی ما و همچنین امید به پیشرفت بیشتر تا حد بسیار زیادی افزایش یافته است.

اگرچه این پیشرفت سریع یا زندگی سریع باعث شده است که زندگی آسان تری داشته باشیم، اما سبب بروز چند مشکل جدی نیز برای مردم برخی از کشورها شده است؛ یکی از این مشکلات نرخ چاقی است که روز به روز بیشتر افزایش می یابد و باعث بروز بیماری های جدی برای افراد این جوامع شده است. شایع ترین دلیل افزایش چاقی سبک زندگی بدون تحرک و افزایش مصرف گرایی است. امروزه اغلب بچه ها مجبور هستند در خانه بمانند و از آنجایی که هیچ گونه فعالیتی در فضای باز ندارند این مشکلات با محدوده گسترده ای رخ داده است.

در این مطلب ما فهرستی از 10 چاق ترین کشور جهان در سال 2017 آماده کرده ایم.

1. کویت

کویت درست مانند پادشاه چاق ترین کشور جهان است و این میزان چاقی فقط به دلیل فست فود است، چرا که مردم کویت دیوانه فست فود هستند و همین باعث شده که افزایش چاقی در این کشور در حالت هشداردهنده ای قرار بگیرد. با توجه به گزارش ها حدود 13 درصد از مردم در جهان چاق هستند اما نرخ چاقی در این کشور بیش از 42 درصد و دقیقا 42.8 درصد است. مصرف زیاد فست فود این کشور را به سطح آمریکایی ها رسانده است. این کشور بالاترین نرخ «عمل جراحی میانبر زدن معده» را دارد.

طبق گزارش ها حدود 5 هزار نفر امسال این عمل جراحی را برای کاهش حجم معده انجام داده اند. کویت نیز یکی از کشورهای ثروتمند است، به دلیل اینکه منابع نفتی زیادی دارد. خوردن فست فود بیش از اندازه باعث شده است که این کشور پادشاه کشورهای چاق دراین فهرست باشد!

2. عربستان سعودی

عربستان سعودی کشوری است که پیشرفت تکان دهنده ای را در نرخ چاقی نشان می دهد. یک دهه قبل در بررسی ها مشخص شد که عربستان سعودی در میان 30 چاق ترین کشور جهان قرار دارد اما درحال حاضر رتبه دوم را در فهرست چاق ترین کشور جهان به دست آورده است، بنابراین از هر سه زن یک زن در این کشور با مشکل جدی چاقی یا عوارض سلامتی که مستقیما به دلیل اضافه وزن است، دست و پنجه نرم می کند.

مانند کشورهای دیگر، دیابت در این کشور نیز در بدترین موقعیت خود قرار دارد. نرخ چاقی در این کشور 35.2 درصد است و مشکلات مرتبط با چاقی در این کشور در برنامه های بیمه درمانی گنجانده نشده است، بنابراین مردم این کشور بیشتر از سایر کشورها با نتایج تکان دهنده چاقی روبه رو هستند.

3. بلیز

اکثر آدم ها چیز زیادی در مورد این کشور نمی دانند اما اگر بخواهیم در مورد چاقی صحبت کنیم باید بگوییم که نرخ چاقی در بلیز در حال افزایش و وضعیت نگران کننده ای را برای این کشور ایجاد کرده است. جالب توجه است که تا همین چند سال اخیر این کشور جزو کشورهایی که دارای نرخ چاقی بالایی هستند نبود.

افرادی که با کشور بلیز آشنا هستند می دانند که این کشور در آمریکای مرکزی و درست در جنوب مکزیک واقع شده است. بلیز تنها کشور از آمریکای مرکزی است که در این فهرست چاق ترین کشور جهان گنجانده شده، اما این بدان معنا نیست که این منطقه دچار مشکل چاقی نیست. نرخ چاقی در این کشور 35 درصد است و این نشان می دهد که مشکل چاقی یک بحران جدی در بلیز است.

4. مصر

درست مانند بسیاری از کشورهای توسعه یافته، مشکلات اضافه وزن و چاقی در مصر به دلیل صنعتی تر شدن این کشور است و بنابراین افراد چاق در شهرها یا مناطق شهری بیشتر از تعداد افراد چاق در مناطق روستایی هستند (حدودا دو برابر). فراوانی مواد غذایی آماده و ارزان (فست فودهای ارزان) که در همه جای مصر ظهور کرده است، باعث شده که این کشور دچار مشکل چاقی شود. کشور مصر دارای بالاترین نرخ ابتلا به دیابت در جهان است و مردم از سنین نوجوانی بیشتر از هر کشوری در جهان نوشابه مصرف می کنند. نرخ چاقی در این کشور 34.7 درصد است و یک وضعیت نگران کننده برای مصر ایجاد کرده است.

5. اردن

زمانی که پای مشکل بزرگ این کشور یعنی چاقی در میان باشد، این کشور شباهت زیادی به امارات متحده عربی دارد. در اردن چاقی در زنان نسبت به مردان شایع تر است، به این ترتیب که جمعیت زنان چاق دو برابر جمعیت مردان چاق است. دلایل اصلی چاقی عبارتند از بیکاری، سبک زندگی محدود و رسم و رسوماتی که باعث شده آدم ها چاق تر شوند. ازدواج نیز در اردن در سنین پایین انجام می شود.

بنا به گزارش سازمان بهداشت جهانی، ثروت زیاد و سیگار کشیدن عامل اصلی افزایش چاقی در این کشور است. نرخ چاقی در این کشور فراتر از 34.3 درصد است.

6. امارات متحده عربی

در این منطقه، به ویژه در دوبی دلایل زیاد برای چاقی وجود دارد. از زمانی که ثروت حاصل از نفت در این کشور جاری شد، مواد غذایی غربی نیز با سرعت زیادی وارد شد و در همه جای این منطقه ظهور کرد. با توجه به گزارش ها نرخ چاقی زنان در این کشور بسیار بالاتر از مردان است. مصرف نوشابه و مواد غذایی آماده (فست فودها) به دلیل وجود خارجی هایی که در این کشور زندگی می کنند بسیار بالا است. برخی از مردم این کشور فکر می کنند که وجود افراد چاق در این کشور قدرت این کشور را نشان می دهد. نرخ چاقی در این کشور 33.7 درصد است.

7. آفریقای جنوبی

تقریباً تنها کشور آفریقاست که با مسائل مربوط به چاقی مواجه است؛ چرا که دیگر کشورهای آفریقایی با بحران جدی فقر و عرضه ناکافی غذا و سیستم توزیع بد غذا مواجه هستند. شنیدن این موضوع تکان دهنده است که با افزایش نرخ گرسنگی در این کشورها نرخ چاقی نیز در حال افزایش است.

مطابق با گزارش ها بیشتر از نیمی از آمار مرگ و میر در این کشور به دلیل اضافه وزن است. مشکلاتی مانند حملات قلبی، فشار خون بالا و سکته مغزی در افراد چاق شایع تر است، که به دلیل مصرف مواد غذایی ناسالم از دهه گذشته افزایش یافته و نرخ چاقی در این کشور 33.5 درصد رسیده است.

8. قطر

هنگامی که این کشور با استفاده از منابع طبیعی به سرعت ثروتمند شد، سلامت افراد به دوصورت تحت تأثیر قرار گرفت، یکی اینکه سلامت مردم بهبود یافت و دیگر اینکه مواد غذایی بیشتر و دارای استانداردهای ایمنی در دسترس مردم قرار گرفت.

 اما متأسفانه، در قطر این فرآیند تأثیر معکوسی داشته، چرا که این کشور نه تنها ثروتمندترین کشور در جهان است بلکه بیشترین افراد چاق را نیز دارد. قطر توسعه یافته ترین کشور عرب است. نیمی از جمعیت این کشور اضافه وزن دارند و بنابراین قطر با بحران جدی افزایش دیابت در کودکان روبه رو است. فست فود از کشورهای غربی وارد این کشور شد و تأثیر منفی خود را گذاشت. درحال حاضر میزان چاقی در این کشور حدود 33.1 درصد و این رقم در حال افزایش هم است!

9. مکزیک

در مکزیک نیز مانند کشورهای همسایه اش، نرخ کسانی که دارای اضافه وزن هستند در حال حاضر به یک مسئله جدی تبدیل شده است، به طوری که در بررسی های اخیر تعداد افراد چاق در این منطقه به سرعت در حال افزایش و نرخ چاقی در این کشور به 32.8 درصد رسیده، رقمی که تقریبا برابر با یک سوم از کل جمعیت است.

دلیل اصلی چاقی در این کشور این است که مردم مکزیک بزرگ ترین مصرف کننده نوشابه های کوکا کولا در جهان هستند. مقدار مصرف آنها در دهه 80 میلادی به بعد بیشتر شد چرا که قبل از این تاریخ مواد غذایی رایج در این کشور از مواد طبیعی تهیه شده بود. اما مردم مکزیک درحال حاضر به حدی علاقه مند نوشیدن نوشابه هستند که دولت روی نوشابه های گازدار مالیات گذاشته تا به این ترتیب مانع مصرف بیش از اندازه نوشابه در این کشور شود.

10. ایالات متحده آمریکا

این کشور در سراسر جهان به عنوان چاق ترین کشور با توجه به نرخ چاقی اش معروف بوده است. با توجه به گزارش ها مردم این کشور علاقه زیادی به خوردن غذاهای آماده (فست فود) و هله هوله دارند و هیچ اهمیتی به شیوه های زندگی سالم نمی دهند. البته رتبه امسال این کشور چندان هم بد نیست چرا که سال گذشته ایالات متحده آمریکا در رتبه دوم این فهرست قرار گرفته بود.

یک سوم از جمعیت این کشور مستحق این هستند که چاق نامیده شوند، و این عمدتا به دلیل استاندارد بالای زندگی در این کشور است، چرا که آمریکا هم کشوری قدرتمند و هم ثروتمندترین کشور در جهان است. اما خبر خوب برای ایالات متحده این است که تعداد کسانی که چاق هستند درحال حاضر به مرور زمان کم و کمتر می شود.

1