18 آوریل 2024 - 17:21

موزه ای که به شکست های تاریخ افتخار می کند

3 می 2017 - 15:40 dsfr.ir/tx1lw

موزه ای که به شکست های تاریخ افتخار می کند
edudemic.com
عینک گوگل

«موزه شکست» بزودی افتتاح خواهد شد و با ایده «تاریخ، فقط برنده ها را ثبت نمی کند» همه شکست های فراموش شده را در معرض نمایش می گذارد.

ساموئل وست، یک روانشناس آمریکایی، با اعتقاد به اینکه لازمه رسیدن به موفقیت شناختن شکست هاست، دست به ابتکار جالبی زده است. این روان شناس قصد دارد نتایج مطالعات و تحقیقات هفت ساله خود را به زودی در قالب موزه ای در کشور سوئد به نمایش بگذارد.

این موزه تحت نام «موزه شکست» در تاریخ 7 ژوئن در شهر هلسینبورگ سوئد بازگشایی خواهد شد و میزبان بیش از 60 محصول، ایده و خدمتی است که در سراسر دنیا به هر دلیلی توفیقی نداشته اند. دکتر وست، با هدف اثبات این موضوع که نوآوری نیاز به شکست دارد و نمی توان بدون رخ دادن این پدیده به موفقیت دست یافت، محصولات و ایده های شکست خورده برندهای بزرگ دنیا، نظیر گوگل، اپل، سونی و ... را به نمایش در می آورد.

«شکست زمینه دستیابی به موفقیت است»، ضرب المثل معروفی است. اگر اختراع ماشین بخار، هواپیما، ریز پردازنده ها یا گوشی های هوشمند امروز در رده بزرگ ترین نوآوری های بشر جای گرفته اند، پیش از اختراع و به وجود آمدن آنها اختراعاتی هم بوده اند که با شکست رو به رو شدند. در کنار همه موفقیت های بزرگ نام های تجاری، برخی از اختراعات و نوآوری ها با عدم استقبال مصرف کننده ها مواجه می شوند و شکست تجاری را تجربه می کنند. این موزه، با ایده «تاریخ، فقط برنده ها را ثبت نمی کند» همه شکست های فراموش شده را در معرض نمایش می گذارد.

جایی برای نمایش پروژه های ناکام

بعضی اوقات شکست ها کاملا واضح است، پروژه ای به سوددهی نمی رسد، مشتریان علاقه ای به خرید محصولی نشان نمی دهند یا شرکتی در رقابت دوام نمی آورد و کنار زده می شود، اما به هر حال هر شکستی ریشه و دلیلی دارد که باید با شرایط بازار بررسی شود. ساموئل وست، روان شناس شغل آمریکایی است که می خواهد در موزه شکست خود به معنای واقعی کلمه، ایده های شکست خورده تجاری قرن بیستم را برای عموم مردم به نمایش در آورد. او اعتقاد دارد که شکست و عدم موفقیت بخشی از فرآیند تولید هر وسیله است و نمی توان از آن چشم پوشی کرد. از رایانه نیوتون اپل تا دوربین دیجیتال کداک در مجموعه شکست خورده های بازار رقابت قرن بیستم ساموئل جای دارند.

ساموئل وست درباره ایده خود می گوید: دنیای کسب و کار و رقابت بسیار جدی است و حتی با برند های بزرگ و شناخته شده هم شوخی ندارد. بنابراین او می خواهد با افشای فضاحت های آنان، از مفهوم شکست، تجربه مثبتی به مردم و اهالی کسب و کار هدیه کند. او می گوید:«من از تمجید و مورد ستایش قرار گرفتن موفقیت ها خسته شدم، به خصوص آنکه می بینم 80 تا 90 درصد نوآوری ها با شکست مواجه می شوند و به دلسردی افراد می انجامد.»

ساموئل حتی به دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا هم رحم نکرده و یکی از نوآوری های او را هم در مجموعه خود آورده است. همانطور که می دانید، دونالد ترامپ پیش از اینکه رئیس جمهور آمریکا شود، یک سرمایه دار و بیزینس من بزرگ بود که مردم او را به اسم مرد مونوپولی می شناختند. او در سال 1989 بازی شبیه مونوپولی، اما پیچیده تر در کازینو طراحی کرد که با شکست رو به رو شد. دونالد ترامپ بین سال های 1989 تا 1990 فقط 800 هزار نسخه از این بازی را به فروش رساند، در حالی که هدفش فروش 2 میلیون نسخه ای بود.

موزه شکست ساموئل، قرار است میزبان عینک هوشمند گوگل و سایر محصولات شکست خورده مشهور مانند رایانه نیوتون اپل، موبایل انگیج (N-gage) نوکیا، دوربین دیجیتالی کداک و دوربین بتامکس سونی باشد.

درباره عینک گوگل، باید گفت که شرکت گوگل به حق آغاز کننده دوره جدیدی از کاربردهای واقعیت افزوده در زندگی روزمره شد، اما هرگز نتوانست این محصول 1500 دلاری را آن طور که شایسته است در بازار حفظ کند. شاید عده ای استدلال کنند که سه سال پیش این محصول از زمان خود جلوتر بود، اما باید پذیرفت که برخی اشتباهات فاحش گوگل در انتخاب سخت افزار (همچون توان باتری بسیار پایین و پردازنده ضعیف) و نوع بازاریابی آن نیز در این شکست بی تأثیر نبوده است.

درباره رایانه نیوتون اپل هم که در مجموعه ساموئل دیده می شود، قیمت گزاف و اشکال در تشخیص دست خط به عقیده کارشناسان بزرگ ترین دلایل شکست نیوتون اپل بود. کاربران پس از مدتی متوجه شدند سیستم تشخیص دست خطی که اپل این قدر روی آن تبلیغ کرده بود، اصلا به آن دقت نیست.

کوکاکولا هم محصولی در تاریخ شکست های تجاری به یادگار گذاشته است. کوکاکولا بلک که نوشیدنی گازداری با طعم قهوه بود، در سال 2006 وارد بازار شد و با استقبال چندانی روبه رو نشد.

کداک هم که در دهه 1990 میلادی دنیای دوربین های دیجیتال را رهبری می کرد، اما در بازاریابی آن ناموفق بود.

تجربه ای تلخ برای موفقیت

ساموئل معتقد است شکست، بخشی از نوآوری است. او در گفت و گو با سی ان ان می گوید: «این خیلی مهم است که ما شکست را به عنوان یک گام ضروری برای ایجاد محصولی انقلابی بپذیریم.»ساموئل با اشاره به ایده های احمقانه برخی از برند ها، می گوید که اهالی بازار رقابت و کسب و کار باید شکست ها را بشناسند و از آن به عنوان یک نردبان برای ترقی و پیشرفت استفاده کنند. او به عنوان مثال ایده خودکار مخصوص زنان از برند تجاری بیک را ایده ای احمقانه دانسته و توصیه می کند مردم دلایل شکست ها را بررسی کنند تا گرفتارشان نشوند.

1