19 آوریل 2024 - 05:54

جایگاه بین المللی آسیا در برگزاری گردشگری MICE

2 می 2017 - 15:30 dsfr.ir/mx755

جایگاه بین المللی آسیا در برگزاری گردشگری MICE
ekonomistler.org.tr
نمایشگاه توریسم سلامت استانبول

صنعت MICE در آسیا رشدی بیشتر از متوسط جهانی را نشان داده است و تعداد انجمن ها در آسیای پاسیفیک 124 درصد رشد داشته است.

سال 1902، اولین برنامه رسمی انگیزشی مسافرتی توسط NCR که یک شرکت آمریکایی است، برگزار شد و در دهه 1960 سفرهای طولانی انگیزشی به وجود آمد. در ایالت متحده، دیترویت، اولین انجمن را در سال 1896 تاسیس کرد که یک متصدی دولتی در ترویج و مدیریت قراردادها بود و این مساله توسط دیگر شهرها نیز در دهه 1900 پس از مشاهده فواید انجمن ها برای شهرها دنبال شد و انجمن بین المللی (IACB) در سال 1914 تاسیس شد. سپس IACB در سال 1974 به انجمن بین المللی انجمن و توریست IACVB تبدیل شد. از سال 2004، IACVB به انجمن بین المللی بازاریابی مقصد تغییر یافت. تعداد این انجمن ها در سال 1920 مورد 28 مورد بود و حالا دیگر نزدیک به 600 انجمن در 25 کشور در این حوزه فعالیت می کنند.

فرصت های مایس برای گردشگری هنگ کنگ

در این میان، اروپا و آمریکای شمالی، به دلیل تعداد رویدادها، هنوز هم نقش اصلی را در بازار انجمن و نمایشگاه بازی می کنند، اما این صنعت در آسیا رشدی بیشتر از متوسط را نشان داده است و تعداد انجمن ها در آسیای پاسیفیک در حد فاصل سال های 1980 تا 1996، 124 درصد رشد داشته است. شهروندان هنگ کنگ در چین، کشوری که چهارمین بازار بزرگ آسیا است و ساکنان آن بیش از 86 میلیون پرواز خارجی دارند و می توانند از 140 مقصد با ویزای رایگان دیدن کنند، در سال 2014، 22.8 میلیون دلار آمریکا صرف سفرهای بین المللی کردند.

نمایشگاه قدیمی آسیایی و تنها نمایشگاه سیار هنگ کنگ یعنی ITE (نمایشگاه سیار بین المللی) در سال 2015 با شرکت 50 کشور و غرفه دارانی از 607 منطقه که 85 درصد آنها خارجی بودند، برگزار شد که در میان خریداران و بازدیدکنندگان تجاری، 52 درصد از نمایندگان سیار، 21 درصد از شرکت های مایس (گردشگری نشست ها و اجلاس ها، انگیزه ها و محرک ها، کنفرانس ها و نمایشگاه ها) و 8 درصد از سوی رسانه ها حضور داشتند. در روزهای معامله این نمایشگاه که نیازمند ثبت مجوز است، 15 سمینار برای سفر تجاری وجود داشت که 10 مورد به مایس و سفر شرکتی و هماهنگی کسب وکار و... ارتباط داشت. در روزهای عمومی حدود 100 سمینار مسافرتی به همراه محبوب ترین موارد با بیش از 200 مخاطب برگزار شد و پیشنهادهای خوبی از سوی برخی غرفه داران به عنوان فروشندگان خرده فروش مطرح می شد.

هنگ کنگ علاوه بر اینکه ظرفیت بالا و در حال رشدی در آسیا و جنوب شرقی چین دارد، از لحاظ رویدادها، اساسا با شهرهای بزرگ آسیایی با پیش زمینه بین المللی مشابه مانند شانگهای، ماکائو، سنگاپور، کوالالامپور، بانکوک و جاکارتا رقابت دارد. برای همایش هایی که بیشتر شرکت کنندگان آن از چین هستند، شهرهای وطنی رقیبان اصلی بوده و برای همایش هایی که بر نمایندگان بیشتر آسیایی تمرکز دارند، شهر های جنوب شرقی آسیا، رقیبان اصلی هستند. هنگ کنگ برای برگزاری، بیشتر با شهرهایی رقابت می کند که بازارهای داخلی را هدف قرار می دهند.

رقیبان اصلی گوانگ ژو، شنزن و ماکائو هستند؛ رقیبان مستقیم برای نمایشگاه های صادراتی B2R (نمایشگاهی با حضور بنگاه های بزرگ تجاری و صاحبان کسب وکارهای خرد در کالاهای مصرفی) و تا حد کمتر شانگهای و پکن که بیشتر بر نمایشگاه های صادراتی B2R تمرکز دارند و برای خریداران چینی به نمایش گذاشته می شوند. هنگ کنگ اخیرا یک موقعیت رقابتی قوی یافته اما مزیت های آن احتمالا در سال های پیش رو کاهش می یابد؛ زیرا شهرهای رقیب، زیرساخت ها، ارتباطات، حمل و نقل و محیط کسب وکار را بهبود می بخشند و سیاست های دوستدار مایس را توسعه می دهند. کشورهایی مانند سنگاپور و تایلند معیار های مختلفی را برای جذب سازمان دهندگان رویدادها مانند ارائه مشوق و سوبسید به اجرا می گذارند. از سوی دیگر، درحالی که هزینه های شهر و محل برگزاری ممکن است دغدغه مهمی باشد، رشد صنعت نمایشگاهی و همایش در هنگ کنگ به خاطر نبود ظرفیت محل برگزاری به خصوص در طول فصل اوج بار با مانع مواجه است. به همین دلیل، هنگ کنگ برای حفظ موقعیت رقابتی خود و برای گرفتن سهم خود از صنایع نمایشگاهی و همایش باید ظرفیت محل برگزاری خود را افزایش دهد.

ظرفیت های هند در برگزاری مایس

همچنین در میان راه های بی شماری که هند می تواند توجه جهان را به بهشت توریستی خود جلب کند، یک فرصت پویای تجاری در یک مکان باشکوه برای کنفرانس های بین المللی در حد استانداردهای جهانی وجود دارد. هند بدون شک یک مقصد کنفرانس بی همتا است، زیرا فرهنگ و مکان های تاریخی عجیب و افسانه وار را به همراه تسهیلات عالی ساحلی و تعطیلات ماجراجویانه ارائه می دهد که می تواند در فرصت های قبل یا بعد از تور کنفرانس انجام شود. تصویر دلربای هند به عنوان یک مقصد کنفرانس همچنین با وجود هتل های زنجیره ای و مهیا بودن استانداردهای بین المللی در تسهیلات و خدمات، هتل های تجاری منحصربه فرد، مکان های خاص با اتاق های متمایز مخصوص نشست ها، تسهیلات مخصوص همایش، کانترهای تجاری مدرن و یک دامنه عریض از تسهیلات کنفرانس برجسته می شود و به این ترتیب هند در یک فرآیند پیوسته در مسیر ارتقا بخشیدن به تسهیلات مایس خود قرار گرفته است.

1