20 آوریل 2024 - 02:41

راهنمای سفر برای هیچهایکرها

2 می 2017 - 12:00 dsfr.ir/ha22q

راهنمای سفر برای هیچهایکرها
نامشخص
هیچهایک یا رایگان سواری

در این #اقتصاد بحران زده چه راهی بهتر از به #جاده زدن و گشتن نقاط مختلف بدون خرج کردن حتی یک اسکناس است؟

معنی «هیچهایک» در دیکشنری مریام وبستر، سفر به روش سواری مجانی گرفتن از ماشین های در حال گذر است. هیچهایک یا همان رایگان سواری، برای افراد ماجراجو و اهل خطر مناسب است. روند کلی ماجرا در این گونه سفر کردن به این صورت است که فردی که می خواهد رایگان سفر کند با ژستی مخصوص هر کشور و هر فرهنگی کنار خیابان بایستد تا راننده متوجه شود شخص قصد پرداخت هزینه ندارد و می خواهد هیچهایک کند.

هیچهایک آوازه بدی دارد که متأسفانه اصلا لایق این سبک از سفر کردن نیست. در این اقتصاد بحران زده چه راهی بهتر از به جاده زدن و گشتن نقاط مختلف بدون خرج کردن حتی یک اسکناس است؟

سفر کردن به تنهایی یا با همراه

اگر قصدتان تجربه هیچهایک به صورت تنهاست این سوالات را از خودتان بپرسید. آیا تنها به هیچهایک رفتن برایتان خوشایند است؟ می توانید به تنهایی در مکان های تازه و ملاقات با افراد جدید را پشت سر بگذارید؟ تنها هیچهایک رفتن کار آسانی نیست اما مطمئنا تجربه لذت بخشی است. برای بانوان تنها بودن در طول این نوع از سفر ترسناک تر از مردان است، اما من زنانی را می شناسم که هیچهایک های موفقیت آمیزی را به تنهایی انجام داده اند.

اگر نمی خواهید این تجربه را به تنهایی انجام دهید این سوالات را از بقیه همسفران تان بپرسید: آیا با سفر رفتن به عنوان یک گروه راحتید؟ در چه زمان هایی از روز برای طی مسیر راحت تر هستید؟ شب ها کجا می خواهید بخوابید؟ آیا نقشه دقیقی دارید یا اگر ندارید آماده تغییرات احتمالی هستید؟

نقشه، نقشه، نقشه

برای یک هیچهایکر نقشه ها ارزشی غیر قابل توصیف دارند. نقشه ای تهیه کنید که شماره جاده ها، مکان های استراحت و پمپ بنزین ها را در خود داشته باشد. به همراه داشتن یک نقشه دقیق باعث می شود که آماده و آگاه به نظر بیایید و این در پیدا کردن ماشین برای طی مسیر کمک تان می کند.

پیدا کردن غذا

می توانید به رستوران ها بروید و در ازای شستن ظرف ها یا تمیز کردن رستوران غذا دریافت کنید. مطمئن باشید پیشنهاد شما رد نمی شود و حتی بدون کار کردن به شما غذا می دهند. گاهی اوقات راننده ای که شما را سوار کرده به شما پیشنهاد غذا می دهد که قبولش مانعی ندارد.

پیدا کردن غذا از سطل آشغال ها هم گزینه ای همیشه در دسترس است به ویژه اگر پول کمی به همراه دارید. پشت هر رستورانی معمولا سطل زباله ای پر از غذاهای قابل مصرف هست. به یاد داشته باشید که بدن انسان تا یک ماه بدون غذا هم دوام می آورد.

با خانواده و دوستان تان در ارتباط باشید

پیش از عزیمت به خانواده و دوستانتان بگویید به کجا می روید، برای چه مدت در سفر هستید و چه زمانی بر می گردید. در این صورت اگر مشکلی پیش بیاید و سفر شما بیش از حد طول بکشد آن ها پلیس را در جریان می گذارند.

پیش از سوار شدن بهتر است از پلاک آن ماشین عکسی گرفته و برای دوست یا عضوی از خانواده بفرستید که این کار در صورت رخ دادن هر اتفاق بدی به آن ها کمک می کند تا شما را راحت تر پیدا کنند. زمانی که سوار ماشین می شوید با کسی تماس بگیرید و بگویید در کدام نقطه هستید. در این صورت اگر راننده نقشه شومی داشته باشد به احتمال زیاد از اجرایش منصرف می شود.

به مردم لبخند بزنید و لباس مناسب بپوشید

این مورد تأثیر زیادی دارد. مردم تنها چند ثانیه فرصت دارند تا تصمیم بگیرند که شما را سوار خودروی خود بکنند یا نه، برای همین لباس های معمولی تأثیر بیشتری دارد. استفاده از عینک دودی ایده خوبی نیست چون به نظر می آید چیزی برای پنهان کردن دارید. برای مردان ریش و موی بلند کار را سخت می کند چون راننده فکر می کند وقتی برای نظافت شخصی تان نداشته اید. در روزهای بارانی سعی کنید خیس نشوید.

ناخوشایند بودن سوار کردن یک آدم سراپا خیس حس قدرتمند تری نسبت به همدردی با آن شخص است. موی خیلی کوتاه هم باعث ترسیدن افراد می شود. سعی کنید مناسب با سلیقه هر منطقه ای که در آن حضور دارید لباس بپوشید چون افراد کسانی را که پوشش شان به سلایق خودشان نزدیک است بیشتر سوار می کنند. هر چند دست آخر لبخند و ارتباط چشمی تأثیرش بیشتر از ظاهر شماست.

علامت درست کنید

اغلب من فقط با انگشت شستم هیچهایک می کنم. استفاده از این انگشت مجانی است و بسیاری نیز برای من توقف می کنند. هر چند در دست داشتن یک علامت نشان می دهد در سفر جدی هستید و هدف دارید. علامت را واضح و خوانا درست کنید. تنها کافی است اسم یک شهر بزرگ یا حتی مسیر جغرافیایی آن را روی تکه ای مقوا بنویسید. سعی کنید جمله بامزه ای به علامت تان اضافه کنید چون علامت های متفاوت بیشتر جلب توجه می کنند.

با کمترین بار ممکن سفر کنید

هر چقدر بار کمتری به همراه داشته باشید سفر کردن برایتان آسان تر خواهد بود. چمدان را فراموش کنید. بهترین کار استفاده از کوله پشتی است. حداقل دو قمقمه آب، کرم ضدآفتاب و حشره کش، شارژر تلفن همراه، یک دست لباس اضافه به همراه جوراب، کلاه و چکمه، کیسه خواب و چادر با خود ببرید. اگر خانم هستید اسپری فلفل به همراه داشته باشید.

برای من لوازم باارزش محدود به دفتر خاطرات و دوربینم می شود. وقتی به یک پمپ بنزین می رسم کیفم را داخل ماشین رها می کنم اما معمولا تمام چیزهایی را که برایم ارزشمند است داخل کوله کوچک گذاشته و هنگام توقف در استراحتگاه یا پمپ بنزین تنها همان کوله کوچک را همراه خودم می برم. مواظب باشید با رفتارتان در قبال کیف به راننده ها توهین نکنید.

پیدا کردن جایی برای خوابیدن

پمپ بنزین های شبانه روزی به ویژه اگر بیرون هوا سرد باشد گزینه خوبی است. در صورت داشتن چادر می توانید در پارک ها اتراق کنید. همچنین می توانید با افراد مختلف دوست شوید و اگر خوش شانس باشید آنها شما را به خانه های شان دعوت می کنند و علاوه بر جایی برای خوابیدن، غذا نیز در اختیارتان می گذارند.

نا امید نشوید

بعضی اوقات هیچ کس شما را سوار نمی کند، گاهی به شما می خندند و حتی توهین می کنند اما وقتی کسی سوارتان می کند و سرانجام به مقصدی که می خواهید می رسید همه سختی های سفر از بین می رود و شما احساس قدرت می کنید. هیچهایک را امتحان کنید؛ همه ترس ها و پیشفرض هایتان را دور بریزید و به جاده بزنید. بسیاری از نکاتی را که گفته شد، وقتی خودتان هیچهایک را امتحان کنید تجربه خواهید کرد.

منبع: Dinero
مترجم: رامین پروین گنابادی

1