23 آوریل 2024 - 14:35

خطر انقراض لاله های واژگون

29 آوریل 2017 - 10:00 dsfr.ir/ze6zj

خطر انقراض لاله های واژگون
حسین ضامنی
لاله های واژگون شهرستان کوهرنگ

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان #کوهرنگ نسبت به انقراض دشت لاله های واژگون کوهرنگ #چهارمحال و #بختیاری هشدار داد.

لطفعلی چراغپور در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: در حالی که مساحت لاله های واژگون کوهرنگ در گذشته به 3 هزار و 600 هکتار می رسید اما هرساله با تخریب بخشی از این اراضی، مساحت این دشت هم اکنون به یک هزار هکتار کاهش یافته است.

وی، عامل انسانی را مهم ترین علت تخریب دشت لاله های واژگون دانست و افزود: هر ساله مشتاقان زیادی برای مشاهده این گل ها به شهرستان کوهرنگ سفر می کنند اما بی احتیاطی و از ریشه کندن این گیاهان از سوی گردشگران سبب شده این سرمایه ملی در مسیر نابودی قرار گیرد.

چراغپور با بیان اینکه هر سال جمعیتی بالغ بر 50 تا 100 هزار نفر از لاله های واژگون کوهرنگ دیدن می کنند، تصریح کرد: در حالی که می توان از این ظرفیت در راستای رونق گردشگری استان بهره گرفت، اما نه تنها در این حوزه اقدامی صورت نگرفته بلکه حضور گسترده گردشگران، حفاظت از گل ها را سخت کرده و همین امر سبب شده بخش زیادی از این دشت تخریب شود.

رئیس اداره منابع طبیعی شهرستان کوهرنگ، شیوع آفت و تغییرات اقلیمی و خشکسالی را از دیگر عوامل مؤثر در تخریب لاله های واژگون برشمرد و افزود: برای دفع آفات اقدامات بسیاری انجام گرفته به نحوی که این خطر مهار شده است اما کمبود بارش همچنان این گونه گیاهی را تهدید می کند.

چراغپور با اشاره به فعالیت اکیپ های نظارت برای جلوگیری از تخریب لاله های واژگون اظهار کرد: هم اکنون یک اکیپ نظارت در این محل فعال است و بازرسان کنترل می کنند که گردشگران به لاله ها آسیبی وارد نکنند اما با وجود این همچنان شاهد تخریب لاله ها هستیم.

مدیرکل حفاظت محیط زیست چهارمحال و بختیاری هم در این باره گفت: درحالی که حراست از دشت لاله های واژگون کوهرنگ بر عهده اداره کل منابع طبیعی استان است اما بخشی از دشت لاله ها که در منطقه سخت گذر و کوهستانی صمصامی قرار دارد به عنوان منطقه حفاظت شده بر عهده سازمان محیط زیست گذاشته شده است. شهرام احمدی ادامه داد: منطقه حفاظت شده دشت لاله به مساحت 380 هکتار به سبب سخت گذر بودن به راحتی در دسترس عموم نیست؛ از همین رو خطر تخریب از ناحیه عوامل انسانی آن را تهدید نمی کند.

وی خاطرنشان کرد: حفاظت از لاله های واژگون با هدف جلوگیری از انقراض و حفظ آنها به عنوان یک منبع ژنتیک برای آیندگان انجام می گیرد. همچنین برای جلوگیری از تخریب لاله های واژگون و حراست از این گونه گیاهی نادر، در سال 94 در اقدامی از سوی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان، پرونده ثبت جهانی لاله های واژگون تدوین شد و این اثر طبیعی در فهرست موقت یونسکو به ثبت رسید و همچنان در فهرست انتظار برای ثبت نهایی قرار دارد.

1