19 مارس 2024 - 08:54

کتابی درباره «گردشگری موسیقی» منتشر شد

26 آوریل 2017 - 14:00 dsfr.ir/dx6ey

کتابی درباره «گردشگری موسیقی» منتشر شد
edmsauce.com
کتاب «مقدمه ای بر گردشگری موسیقی» به قلم بهنام افتخاریان

کتاب «مقدمه ای بر گردشگری موسیقی» به قلم بهنام افتخاریان منتشر شده است.

موسیقی از طریق عجین شدن با روح و جسم آدمی و به عنوان هنر، یکی از جذابیت های حوزه گردشگری محسوب می شود. گردشگری موسیقی از شاخه های گسترده گردشگری فرهنگی است و امروزه بخش قابل  توجهی از گردشگران بین المللی به این نوع گردشگری تمایل دارند.

در این نوع گردشگری، موسیقی عامل اصلی سفر و جذب گردشگر است و گردشگران برای شنیدن و تجربه انواع موسیقی ملیت ها و قومیت ها به کشورهای مختلف سفر می کنند.

کتاب «مقدمه ای بر گردشگری موسیقی» به قلم بهنام افتخاریان یکی از راهنمایان گردشگری استان همدان که دستی بر نوازندگی و آهنگسازی هم دارد، در 196 صفحه توسط انتشارت مهکامه منتشر شده است.

در مقدمه کتاب به قلم مؤلف آمده است: «به عنوان راهنمای گردشگری پس از چند سال فعالیت در این صنعت، از آن جایی که با نوازندگی و آهنگسازی در موسیقی نیز آشنایی داشتم، همیشه به دنبال این بودم که ارتباطی بین این دو پدیده برقرار کنم و در مقطع کارشناسی ارشد مطالعات علمی را بر این موضوع تمرکز دادم...»

کتاب «مقدمه ای بر گردشگری موسیقی» در چهار فصل تنظیم شده و در هر فصل به صورت مجزا به موضوعات مرتبط بین هنر موسیقی و صنعت گردشگری پرداخته شده است.

در فصل نخست به مبانی گردشگری اشاره و جاذبه های اصلی و مکمل آن معرفی شده و در نهایت به میزان استقبال کمتر گردشگران به گردشگری هنری اشاره و دلایل آن به همراه راه حل ذکر شده است.

در فصل دوم به صورت ویژه و خاص به ارتباط بین گردشگری و موسیقی پرداخته شده و به انواع مختلف آن همچون گردشگری فرهنگی، موسیقی، درمانی، ورزشی، طبیعت گردی، روستایی، شهری و رویدادها اشاره شده است. در این فصل همچنین به ارکان گردشگری موسیقی، موزه های موسیقی، موسیقی و ظرفیت تحمل جاذبه های گردشگری، تأثیرات کنسرت و وقایع موسیقی بر اقتصاد محلی، موسیقی و گردشگری و فرهنگ، استفاده از موسیقی به عنوان ابزار اصلی گردشگری مجازی، و تورهای موسیقی نیز اشاراتی شده است.

در صفحه 33 کتاب آمده است: «می توان گفت موسیقی یکی از قوی ترین ابزارهایی است که به گردشگری کمک می کند تا به هنر خاطره سازی در ذهن گردشگران تبدیل شود. گردشگران به طور کلیشه ای انتظار دارند که تجربه حضورشان در مکان های فرهنگی، با موسیقی خاصی همراه شود.»

در فصل سوم به علت اهمیت جشنواره در گردشگری موسیقی جداگانه به این مبحث پرداخته شده و انواع رویدادها همچون جشن های فرهنگی، جشنواره ها یا فستیوال ها، کارناوال ها، بزرگداشت و رویدادهای مذهبی، جشنواره های موسیقی و اقتصاد محلی و توسعه فروش محصولات موسیقی عنوان شده است.

صفحه 94 کتاب از جشنواره ها به عنوان یک صنعت بزرگ یاد کرده است، «جشنواره ها روشی برای تجلیل از فرهنگ خاص یک روستا، شهر یا منطقه مشخص هستند و به طور همزمان به عنوان شکلی از گردشگری درنظر گرفته می شوند. برگزاری یک رویداد موجب اعتباربخشی، توجه رسانه ها و سرازیر شدن سرمایه ها به یک محل شده و تأمین هر چه بهتر نیازهای محلی، رشد و توسعه یک منطقه را به همراه دارد.»

و در نهایت فصل چهارم کتاب «مقدمه ای بر گردشگری موسیقی» به جغرافیای موسیقی ایران به عنوان رکن اصلی توسعه صنعت گردشگری موسیقی در ایران پرداخته است.

در این فصل کتاب به مواردی همچون موسیقی ردیف دستگاهی ایران، انواع سازهای ایرانی، تأثیرات اقلیم و محیط بر موسیقی مناطق ایران، ترانه های معروف مناطق مختلف مانند گیلان و لرستان و سازهای مهم مازندران و سیستان و بلوچستان، و موزه های موسیقی اشاره شده و در پایان نیز نقاط ضعف و چالش های گردشگری در موسیقی ایران آورده شده است.

استفاده از تصاویر، جدول های مختلف و نمودار از ویژگی های کتاب است که در شکل دهی و نظم ساختار مطالعه به خواننده کمک می کند.

نکته قابل توجه دیگر در اثر مربوط به فصل چهارم و بخش دسته بندی و معرفی سازهای ایرانی است. در صفحات اختصاص یافته به این موضوع، پرتره بزرگ ترین نوازندگان در هر ساز به تصویر کشیده شده است.

1