19 مارس 2024 - 05:36
ایندیپندنت گزارش داد

تلاش عربستان برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری

26 آوریل 2017 - 12:00 dsfr.ir/up53f

تلاش عربستان برای تبدیل شدن به مقصد گردشگری
shabiba.com
فستیوال شتر عربستان

روزنامه ایندیپندنت از تلاش #عربستان برای تبدیل شدن به مقصد #گردشگری خبر داد.

به گزارش این روزنامه، این پادشاهی محافظه کار ممکن است در راس فهرست های مربوط به گذران تعطیلات غربی ها قرار نداشته باشد، اما خانه ای برای سایت های باستان شناسی، سواحل بکر و فرهنگ صحرایی باستانی است.

جباح طبیب وقتی بر گردن یکی از گران قیمت ترین شترهایش سوار می شود، می گوید: «نام شتر چندین بار در قرآن ذکر شده اند. آنها یک نشانه الهی هستند که به ما یادآوری می کنند زیبایی امری ظاهری است. من فکر می کنم آنها شگفت انگیزند. ترجیح می دهم بمیرم تا یکی از آنها را برای گوشتش بفروشم.»

آقای طبیب خود را به عنوان یکی از متخصص ترین افراد در حوزه شترداری معرفی می کند. وقتی خودروها اختراع شدند، پیش بینی می شد استفاده از شتر به عنوان یک وسیله حمل و نقل در کنار منبع شیر و گوشت از بین برود؛ با این حال ورود به قرن 21 نشان داد حدود 4 میلیون نفر شتر به عنوان بخش مهمی از زندگی روزمره برای بیشتر سعودی ها و در کنار میراث باستانی آن باقی مانده اند. اخیرا طبیب بیش از 30 هزار نفر از آن ها را به عنوان بخشی از فستیوال شتر شاه عبدالعزیز فراهم کرده است. این ایده آخرین برنامه ای است که برای نشان دادن فرهنگ و تاریخ این کشور به گردشگران تهیه دیده شده است. چشم انداز سال 2030 عربستان سعودی، سندی بلندمدت برای کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی است و شامل سرمایه گذاری حدود 20 میلیارد دلار می شود که در حوزه هایی همچون گردشگری انجام می شود.

در سال 2016، حدود 18 میلیون نفر خارجی از عربستان سعودی دیدن کردند که تقریبا تمامی آنان زائران مکه بودند و بیشتر زمان و پول خود را در این مناطق خرج کردند. اگر چه این پادشاهی ویژگی هایی نظیر سایت های باستان شناسی و سواحل بکر دارد، همانند مصر مقصدی برای تعطیلات در تفریحگاه های ساحلی دریای سرخ و شهر پترا در اردن محسوب نمی شود. ایندیپندنت دلیل این امر را قوانین محافظه کارانه اجتماعی و کدهای مربوط به پوشش زنانه می داند که در کنار گرمای شدید صحرا برای مسافران غربی چندان مطلوب محسوب نمی شود. با این وجود، مقامات این پادشاهی می گویند در حال معرفی ویزاهای گردشگری هستند که کار را برای بازدید خارجی ها و سرمایه گذاری در زیرساخت های گردشگری این کشور ساده می کنند.

گامی در گردشگری رویداد

در فستیوال شتر شاه عبدالعزیز که از 15 مارس تا 15 آوریل برگزار می شود، حدود 60 هزار گردشگر به بازدید از این جشن شترها و فرهنگ صحرانشینی می آیند. این فستیوال باستانی در ریماه و در سال 1999 توسط قبیله بدویین بنیان نهاده شد و تصمیم بر این بود که رقابتی برای یافتن زیباترین شتر برگزار شود، اما بعدها تحت حمایت خانواده سلطنتی عربستان قرار گرفت و اکنون پذیرای گردشگران از نقاط مختلف جهان است. این رقابت بین 1200 مالک و پرورش دهنده شتر برگزار می شود که گرد هم می آیند و جایزه ای به ارزش 115 میلیون ریال سعودی معادل با 24 میلیون پوند به برنده اهدا می شود. این فستیوال سال آینده گسترده تر خواهد شد و احتمالا به میدانی بین المللی برای تمام کشورهایی تبدیل می شود که فرهنگی از وجود شترها دارند و حتی می تواند از استرالیا تا مغولستان گردشگر جذب کند. گردشگرانی که بار نخست از این رویداد دیدن می کنند، باید بدانند که این تفریح ارزان نیست. انتخاب یک شتر در مزایده های شاه عبدالعزیز می تواند در گونه های بسیار گران قیمت آن به 500 هزار دلار نیز برسد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « روزنامه دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1