28 مارس 2024 - 15:27
معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی:

خانه های دانش بنیان صنایع دستی راه اندازی می شود

23 آوریل 2017 - 10:30 dsfr.ir/iw3kw

خانه های دانش بنیان صنایع دستی راه اندازی می شود
مرتضی لطف اللهی
بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی

ما به صنایع دستی یک طراحی خوب بدهکار بودیم و امروز با راه اندازی خانه های دانش بنیان صنایع دستی دین خود را ادا کردیم.

"معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی"

به گزارش خبرنگار میراث آریا، بهمن نامورمطلق معاون صنایع دستی و هنرهای سنتی، دیروز 2 اردیبهشت 96 در مراسم اختتامیه مسابقه طراحی و خلاقیت در صنایع دستی که در خانه هنرمندان ایران و با حضور زهرا احمدی پور معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برگزار شد، گفت: «این جشنواره و مسابقه پیوند میان طراحی و صنایع دستی است و خوشحالم که به یکی از آرزوهایم که پیوند دادن این دو رشته با یکدیگر بود رسیدم.»

او یادآور شد: «گسست صنایع دستی از طراحی آسیب های جدی به صنایع دستی وارد کرده بود و یکی از جلوه های این آسیب، تکرار و تقلید در صنایع دستی بود. صنایع دستی ما دچار تکرار شده بود، این در حالی است که تکرار مرگ هنر است و هنر برای اینکه جلوی تکرار را بگیرد ایجاد شده است.»

معاون صنایع دستی کشور اضافه کرد: «طراحی کمک می کند صنایع دستی بِروز شود. طراحی و صنایع دستی به یکدیگر نیاز دارند و در همه جای دنیا از ارتباط بین این دو رشته صحبت می شود. طراحی است که می تواند کمک کند این دو افق به هم نزدیک شوند.»

نامورمطلق، با بیان اینکه استفاده از طراحی باعث می شود صنایع دستی به صنایع خلاق تبدیل شود، تصریح کرد: «با یک طراحی خوب می توان کالا را به اثر و مصرف کننده را به مخاطب تبدیل کرد. ما به صنایع دستی یک طراحی خوب بدهکار بودیم و امروز با این برنامه دین خود را ادا کردیم.»

او گفت: «نهضت طراحی در صنایع دستی ایجاد شده و ما امیدواریم استمرار داشته باشد. این نهضت می تواند صنایع دستی را به صنایع نوآور تبلیغ کند. صنایع دستی می تواند نوآورتر از صنایع سنگین باشد.»

معاون صنایع دستی کشور اضافه کرد: «ما امسال را از نظر رشته ای، سال حصیربافی اعلام کردیم، چراکه از شمال تا جنوب و در همه نقاط کشورمان نوعی حصیربافی داریم.»

او ادامه داد: «امسال یکی از مهم ترین عرصه های سرمایه گذاری حوزه طراحی صنایع دستی است. یکی از ویژگی های خوب این مسابقه این است که بیش از 90 درصد شرکت کنندگان جوان بودند. این سرمایه ای است که باید از آن به شکل درست استفاده کرد.»

نامورمطلق افزود: «خانه های دانش بنیان صنایع دستی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ابتدا در تهران و اصفهان و سپس در سایر شهرها راه اندازی خواهد شد.»

1