29 مارس 2024 - 09:56

فرمان های سریالی ترامپ اصلاح ویزای نیروی کار ماهر

20 آوریل 2017 - 22:10 dsfr.ir/rk59q

فرمان های سریالی ترامپ اصلاح ویزای نیروی کار ماهر
mediaindia.eu
ویزای «اچ-1بی» یکی از مهم ترین ابزارها برای ورود نیروهای ماهر به آمریکا

ویزای H-1B اجازه کاری است که #آمریکا به دانشمندان، مهندسان و برنامه نویسانی می دهد که برای مدت محدود و تعیین شده ای برای کار به آمریکا می روند.

دونالد ترامپ، روز سه شنبه با صدور فرمانی به منظور «اصلاح برنامه ویزا برای نیروی کار ماهر» گفت که می خواهد به شعار «جنس داخلی بخرید، آمریکایی استخدام کنید» عمل کند. او تصمیم به اصلاح برنامه ویزای نیروی کار ماهر، به خصوص در منطقه اقتصادی سیلیکون ولی گرفته است.

ویزای H-1B اجازه کاری است که آمریکا به دانشمندان، مهندسان و برنامه نویسانی می دهد که برای مدت محدود و تعیین شده ای برای کار به آمریکا می روند. حالا رئیس جمهور این کشور با شعار حمایت از نیروی کار داخلی و جلوگیری از سوء استفاده و تقلب می خواهد نسبت به اصلاح ویزاهای کار سیلیکون ولی اقدام کند. هندی ها بزرگ ترین گروه دریافت کننده این ویزا هستند. بسیاری از مهندسان و دانشمندان حوزه تکنولوژی که در شرکت های سیلیکون ولی کار می کنند، هندی هستند.

گری اوداناهیو، خبرنگار بیبیسی در واشنگتن می گوید که ویزای اچ-1بی همان ویزایی است که ملانیا، همسر ترامپ سال ها پیش با استفاده از آن به عنوان یک مدل در آمریکا شروع به کار کرد. اما ترامپ می گوید ممکن است شرکت ها با بهره مندی از این ویزا سوء استفاده کنند. مثلا شرکت دیزنی سال گذشته متهم شد که با سوء استفاده از ویزای اچ-1بی کارمندان آمریکایی خود در بخش فنی را پس از آنکه همین افراد به نیروهای خارجی آموزش داده بودند بیکار کرده است.

پایبندی به شعار آمریکا اول

دونالد ترامپ، روز سه شنبه فرمان اصلاح صدور ویزا را در جریان بازدید از یک کارخانه تولید ابزار و تجهیزات در شهر کنوشا در ایالت ویسکانسین خطاب به وزارتخانه های مربوط (کار، دادگستری و امنیت داخلی) امضا کرد. هدف رئیس جمهوری آمریکا از این اقدام پشتیبانی از تولید ملی این کشور و جلوگیری از ورود کالاهای ارزان قیمت خارجی و در نتیجه تعطیلی کارخانه های ‏آمریکایی است. او در زمان امضای این فرمان گفت: «با این اقدام به جهان می گوییم که از کارگران خود دفاع خواهیم کرد، از مشاغل خود حفاظت خواهیم کرد و بالاخره آمریکا را اول قرار می دهیم.»

امضای فرمان اصلاح برنامه ویزای منطقه سیلیکون ولی در حالی انجام شد که همه شرکتهای معتبر سیلیکون ولی و فعال در زمینه تکنولوژی مخالف سیاست های مهاجرتی ترامپ هستند. اما ترامپ معتقد است در گذشته مواردی از «سوء استفاده و تقلب» صورت گرفته و از این پس قرار است که صدور ویزای «اچ-1بی» برای نیروی کار ماهر براساس معیارهای سختگیرانه تری انجام شود.

ترامپ خواسته است که این ویزا تنها به «بهترین ها» داده شود و هیچگاه از آن به منظور جایگزین کردن یک خارجی به جای یک آمریکایی استفاده نشود. در پی تصمیم ترامپ، قرار است وزارتخانه های مختلف پیشنهادات خود را برای تغییر مقررات ویزای کار نیروی ماهر ارائه دهند. ویزای «اچ-1بی» تاکنون یکی از مهم ترین ابزارها برای ورود نیروهای ماهر به آمریکا، به ویژه در عرصه تکنولوژی های جدید در سیلیکون ولی بوده است. این بخش از سرمایه های آمریکایی بخش قابل توجهی از نیروی مورد نیاز خود را از کارشناسان و دانشمندان خارجی تامین کرده اند. تا به حال سالانه 85 هزار ویزای نیروی کار ماهر برای ورود به آمریکا صادر شده است.

نهادهای دولتی آمریکا معتقدند که این نوع ویزا در مواردی به نیروهای کمتر ماهر داده شده و به این ترتیب به رقابت با نیروی کار داخلی دامن زده است. طبق گزارش سازمان خدمات مهاجرتی و شهروندی آمریکا، امسال تعداد متقاضیان روادید H-1B از 236 هزار نفر در سال 2016 به 199 هزار نفر کاهش یافت. شرکت های فناوری می گویند از این روادید برای جذب استعدادهای برتر استفاده می کنند.

به گفته یکی از تحلیلگران رویترز، بیش از 15 درصد از کارکنان شرکت فیسبوک در سال 2016 از روادید موقت کار استفاده کردند. اتاق بازرگانی آمریکا هشدار داده است که برنامه صدور ویزای «اچ-1بی» می تواند مورد بازبینی و اصلاح قرار گیرد، اما به هیچ عنوان نباید برچیده شود، چراکه این کار به زیان اقتصاد این کشور تمام می شود.

1