28 مارس 2024 - 23:44

«بُن» میزبان سه ماهه تاریخ ایران شد

13 آوریل 2017 - 09:00 dsfr.ir/fv3oy

محل نمایش فرهنگ کهن ایرانی در شهر بن

مدیر موزه و تالار هنر و نمایش جمهوری فدرال آلمان خبر داد: مکان نمایشگاه «هفت هزار سال هنر ایران» که چند سال پیش در شهر بُن، آلمان برگزار شد، از امروز «ایران؛ فرهنگ کهن بین آب و بیابان» را به مدت چند ماه نمایش می دهد.

راین ولفز با اشاره به استقبالی که در آن زمان از این نمایشگاه متعلق به ایران رخ داده بود، افزود: تیرماه امسال نیز یک سمپوزیوم مربوط به موزه ملی ایران در این تالار برگزار می شود.

او که پیش از ظهر روز چهارشنبه 23 فروردین در نشست خبری برگزاری نمایشگاه «ایران؛ فرهنگ کهن، بین اب و باران» با حضور مقامات میراث فرهنگی ایران و در شهر بن آلمان سخن می گفت، ادامه داد: اشیای به نمایش درآمده از موزه ملی ایران در این نمایشگاه از آثار تاریخی متعلق به شهرهای ارومیه، کرمان، شوش و اصفهان است.

ولفز با بیان این که معماری این نمایشگاه توسط آقای مقصودلو در بُن انجام شده، به معرفی بخش آخر نمایشگاه با عنوان «بهشت ایرانی» پرداخت که آثار ثبت جهانی شده ایران در ان نمایشگاه معرفی شده اند.

او همچنین به تعریف کلمه «پردیس» به معنای «بهشت» که یک کلمه ایرانی است، اشاره کرد و گفت: باغ ایرانی با جغرافیای طبیعی ایران ارتباط نزدیکی دارد.

مدیر موزه و تالار هنر و نمایش جمهوری فدرال آلمان با بیان این که برخی از آثار ایرانی از جوبجی خوزستان نیز در این نمایشگاه نمایش درآمده اند، ادامه داد: برای ما بسیار اهمیت داشت که کار علمی انجام دهیم و برنامه مان این بود که کارهای محوطه های تاریخی مانند جیرفت در این مکان نمایش داده شود.

تلاش کردیم نمایشگاه ایران را به شایستگی معرفی کنیم

به گزارش ایسنا، در ادامه این نشست خبری باربارا هلوینگ - دبیر علمی نمایشگاه «ایران؛ فرهنگ کهن بین آب و بیابان» - نیز در سخنانی اظهار کرد: من ایران و محوطه های باستان شناسی آن را از قبل می شناختم. با همکاران باستان شناسی ایران در ارتباط بودیم پژوهش هایشان را دیده بودم. تلاش کردیم تا با خانم «سوزان انن؛ مسئول نمایشگاه ایران در موزه و تالار هنر جمهوری فدرال آلمان» این نمایشگاه را به شایستگی معرفی کنیم.

او با بیان این که تلاش شده است تا آثار محوطه های تاریخی مانند «جوبجی» یا «جیرفت» به صورت ویژه در نمایشگاه «نمایشگاه ایران فرهنگ کهن بین آب و بیابان» نشان داده شود، بیان کرد: خوشحالیم از این که برخی از آثار این نمایشگاه برای نخستین بار در این مکان به نمایش درآمده اند. هر کدام از این آثار فرهنگ کهنی را پشت سر گذاشته اند.

هلوینگ همچنین به معرفی تاریخ ایران در این نمایشگاه از روش های مختلف مانند متن، نمایش فیلم و تاریخ ایران از راه های مجازی اشاره کرد و گفت: ما با نگاهی هنری به نمایش این آثار نگاه نکردیم، نگاه ما علمی بود، بنابراین تلاش کردیم تا برای هر تالار علاوه بر نمایش آثار، با پخش فیلم آن حوزه را نیز معرفی کنیم.

او همچنین به طبقه بندی آثار به نمایش درآمده در این موزه در چهار گروه و هر کدام یک رنگ خاص اشاره کرد و گفت: این آثار را براساس طبیعت و تاریخ ایران در چهار گروه تقسیم بندی کرده و هر کدام را با یک رنگ مشخص کردیم؛ مانند رنگ قرمز برای «بخش تجارت راه دور و ایجاد شهرنشینی» یا «رنگ آبی برای معرفی بخش شواهدی از جنگ در نقطه زاگرس».

هلوینگ «محوطه جوبجی» در خوزستان را به یک شاهزاده خانوم تشبیه کرد و ادامه داد: او و آثارش را در یک بخش جداگانه و به صورت مستقل نمایش دادیم، چون تزئینات مستقلی نیز داشته است.

به گفته ی او پایان نمایشگاه ایران «ایران؛ فرهنگ کهن بین آب و بیابان» با نمایش فیلمی در بیستون و دوره هخامنشی به پایان می رسد.

قصد داریم فرهنگ و حال و هوای ایران را نشان دهیم

سوزان اَنِن، مسئول نمایشگاه «ایران؛ فرهنگ کهن، آب و بیابان» نیز در این نشست اظهار کرد: ما نمی خواستیم یک باغ ایرانی خاص را در این نمایشگاه نشان داده یا معرفی کنیم، بلکه بیشتر قصد داشتیم، تا فرهنگ و حال و هوای ایران را نشان دهیم.
او با بیان این که باغ های ایرانی در گذشته در خانه های خصوصی نیز بوده اند، ادامه داد: باغ های ایرانی بدون آب معنی نداشته اند، آن ها با قنات ارتباط تنگاتنگ دارند.

عصر روز چهارشنبه 23 فروردین نمایشگاه «ایران؛ فرهنگ کهن بین آب و بیابان»؛ در تالار «موزه و تالار هنر نمایش جمهوری فدرال آلمان» افتتاح شد و قرار است تا 30 مرداد - 20 اگوست – این نمایش ادامه داشته باشد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1