24 آوریل 2024 - 11:00

کویر سه قلعه، بهشت منجمان ایران!

12 آوریل 2017 - 11:00 dsfr.ir/cx6k9

کویر سه قلعه، بهشت منجمان ایران!
irangardan.ir
کویر سه قلعه

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سرایان گفت: کویر و رصدگاه سه قلعه به عنوان بهشت منجمان ایران یاد می شود، این منطقه به عنوان نقطه ای مناسب و مرجع در کشور شناخته می شود.

محمد عرب با اشاره به اینکه کویر و رصدگاه سه قلعه به عنوان بهشت منجمان ایران یاد می شود، گفت: این کویر در 37 کیلومتری مرکز بخش سه قلعه شهرستان سرایان واقع شده و به عنوان نقطه ای مناسب و مرجع در کشور شناخته می شود.

با توجه به اینکه این منطقه در کمتر از 25 روز در سال دارای آسمانی ابری و پر ستاره است و حدق در آن در بعضی از شب ها به 7.2 هم می رسد (تاریکترین نقاط زمین داری حدق در 7.5 است) و از این حیث یکی از تاریکترین نقاط سیاره زمین است.

مسئول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان سرایان افزود: جغرافیای سه قلعه به گونه ای است که در مسیر جریان گرد و غبار محلی قرار ندارد و افق دید باز، حدود صفر درجه در محل رصدگاه، امنیت بالای منطقه، دارا بودن جاذبه های کویری زیبا و استثنایی در حاشیه رصدگاه شامل تپه های ماسه روان (تپه ماهور)، دریاچه نمک، دق (زمینی کاملا صاف و سفت که دارای هیچ گونه پوشش گیاهی نیست) این منطقه را به عنوان جاذبه ای دیدنی و منحصر در منطقه معرفی می کند.

علاوه بر این وجود آثار متعدد تاریخی در شهر سه قلعه و همچنین بیابان های اطراف سه قلعه که عمدتاً رباط و کاروانسرا است، روستاهای ییلاقی شمال شهرستان، مجموعه آثار تاریخی شهر سرایان، موزه و همچنین پتانسیل های صنایع دستی شهرستان بر قابلیت کویر سه قلعه افزوده و همه ساله تورهای پیاده روی و کویرنوردی به مقصد این نقطه از استان برگزار می شود.

وی با اشاره به اینکه خراسان جنوبی جاذبه های گردشگری متنوع و زیبایی دارد، تصریح کرد: کویر در خراسان جنوبی یکی از مهم ترین و بهترین قابلیت هایی است که می تواند کمک شایانی به تحقق اقتصاد مقاومتی و فعال کردن جوامع محلی کند.

کویر سه قلعه یکی از منحصر به فردترین کویرهای شرق کشور است که با ورود سرمایه گذاران بخش خصوصی و ایجاد اقامتگاه های بوم گردی امسال از امکانات بسیار خوبی نیز برخوردار است.

عرب افزود: در حال حاضر دو اقامتگاه بوم گردی نمکزار و زرین چاه در کویر به بهره برداری رسیده و در سه ماهه اول سال 96 اقامتگاه بوم گردی رایج نیز به بهره برداری می رسد.

وی، ولایتمداری، ایمان، خونگرمی، مهربانی و مهمان نوازی را از مهم ترین خصلت های مردم منطقه برشمرد و گفت: نمایشگاه صنایع دستی و سوغات محلی در ورودی شهر سرایان به صورت تجمیعی و معرفی قابلیت های شهرستان و با سازه بومی ایجاد شده و علاوه بر این در سطح شهرستان، 5 نمایشگاه دیگر برای معرفی و خدمت به مسافرین برپا می شود.

« دنیای سفر » این نوشته را از « ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1