16 آوریل 2024 - 23:31

آمار سفر نوروزی ایرانی ها به ترکیه به دو روایت

10 آوریل 2017 - 17:00 dsfr.ir/sx6wz

آمار سفر نوروزی ایرانی ها به ترکیه به دو روایت
مهمت یالچین
گردشگران در آنکارا

رسانه های ترکیه، گزارش های متفاوتی نسبت به منابع ایرانی در خصوص #سفر گردشگران ایرانی به #ترکیه در ایام نوروز 96 منتشر کرده اند.

آن گونه که یکی از راهنمایان رسمی ایرانگردی و جهانگردی می گوید، حتی برگزاری کنسرت ها در نوروز امسال هم نتوانسته جمعیت بیشتری را از ایران به ترکیه بکشاند. بابک نعمت پور که دارای سابقه 12 ساله در راهنمایی تورهای ورودی به ترکیه است با بیان اینکه تعداد ایرانی های سفر کرده به سواحل جنوبی ترکیه بسیار کمتر از جمعیتی بوده که هر سال به این کشور سفر می کنند، اظهار می کند: «بیشتر هتل های آنتالیا خالی بودند و برخی با نصف ظرفیت خدمات رسانی می کردند.»

وی اضافه می کند: «تعداد پروازهای نوروزی هم آن قدر محدود بود که به سختی بلیت بازگشت به ایران پیدا می شد. حتی برخی مسافران که پروازهایشان تجمیع یا زمان شان جابه جا شده بود، در برگشت به کشور با مشکل مواجه شدند و خیلی ها نیز مجبور شدند با پروازهای دیگر، غیر از آنچه خودشان قبلا بلیتش را تهیه کرده بودند، برگردند.»

به اعتقاد نعمت پور، تبلیغاتی که امسال روی مقاصد دیگر همچون ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان شده بود باعث شد حجم قابل توجهی از مسافرانِ همیشگی ترکیه به این کشورها سفر کنند.

در همین حال اما رسانه های ترکیه، گزارش های متفاوتی در این خصوص منتشر کرده اند. «دیلی صباح» در آخرین روزهای اسفند ماه 95 با انتشار خبری مبنی بر افزایش 10 درصدی سفر ایرانی ها به ترکیه، مدعی روند صعودی ورود گردشگران ایرانی به ترکیه شد و نوشت: «انفجارهای انتحاری هم ایرانیان را از سفر به ترکیه باز نداشت!»

همزمان خبرگزاری آناتولی نیز از پیش بینی های اتحادیه هتلداران ترکیه نوشته و از احتمال افزایش 20 درصدی سفر ایرانی ها به ترکیه سخن گفته و در انتظار سفر دو میلیون ایرانی به این کشور بوده اند. پیش تر نیز در واکنش به این گزارش ها، محمدحسن کرمانی، رئیس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی با استناد به اطلاعاتی که از وضعیت تورها و پروازها داشت، گفته بود: «فکر نمی کنم این خبر درست باشد؛ زیرا اطلاعات و شواهد گویای این است که وضعیتی غیر از آنچه رسانه های ترکیه نوشته اند، حاکم است.»

یکی از مقامات گردشگری کشور هم در واکنش به این اخبار اظهار کرده که این آمارِ خود ترک ها است و چنانکه مرتضی رحمانی موحد، معاون گردشگری کشور نیز اعلام کرده، امسال سفر ایرانی ها به ترکیه دست کم 30 درصد کاهش داشته است.

1