18 آوریل 2024 - 22:51

"کنسرت های لس آنجلسی" هم ایرانی ها را با ترکیه آشتی نداد

9 آوریل 2017 - 09:00 dsfr.ir/al0ff

"کنسرت های لس آنجلسی" هم ایرانی ها را با ترکیه آشتی نداد
زاواتوریسم
نمایی از شهر آنتالیا

تعداد مسافران ایرانی که تعطیلات نوروزی امسال را در سواحل جنوبی #ترکیه سپری کردند، بسیار کمتر از جمعیتی بود که هر سال به این کشور #سفر می کنند.

این ها بخشی از اظهارات بابک نعمت پور در گفت و گو با ایسنا است، راهنمای رسمی ایرانگردی و جهانگردی که بیش از 12 سال در ترکیه به عنوان راهنمای تور فعالیت داشته و امسال نیز مسئولیت همراهی و راهنمایی مسافران ایرانی را در سواحل جنوبی این کشور بر عهده داشت. او براساس مشاهداتش و ظرفیتی که هتل های آنتالیا نوروز امسال به خدمت مسافران ایرانی گرفته بودند، تخمین می زند نیمی از جمعیت هر ساله، نوروز را در این منطقه سپری کردند.

این درحالی است که رسانه های ترکیه پیش از آغاز تعطیلات نوروزی با انتشار اخباری سعی در نشان دادن افزایش جمعیت مسافران ایرانی در این کشور داشتند.

«دیلی صباح» در آخرین روزهای اسفندماه 95 خبری را منتشر کرد مبنی بر افزایش 10 درصدی سفر ایرانی ها به ترکیه و در گزارشی مثبت، مدعی روند صعودی ورود گردشگران ایرانی به ترکیه شد و نوشت: «انفجارهای انتحاری هم ایرانیان را از سفر به ترکیه باز نداشت!»

همزمان خبرگزاری آناتولی از پیش بینی های اتحادیه هتلداران ترکیه نوشت که افزایش 20 درصدی سفر ایرانی ها به ترکیه را احتمال داده بود و انتظار سفر دو میلیون ایرانی را به این کشور می کشید.

اما محمدحسن کرمانی - رییس هیات مدیره انجمن دفاتر خدمات مسافرتی ایران - پس از انتشار گزارش رسانه های ترکیه، به استناد اطلاعاتی که از وضعیت تورها و پروازها داشت، به ایسنا گفت، "فکر نمی کنم این خبر درست باشد، چون اطلاعات و شواهد گویای این است که وضعیتی غیر از آنچه رسانه ها ترکیه نوشته اند، حاکم است."

یکی از مقامات گردشگری کشور هم در واکنش به این اخبار گفت که این آمارِ خود ترک ها است.

با پایان یافتن تعطیلات نیز مرتضی رحمانی موحد معاون گردشگری کشور هم گفت که امسال سفر ایرانی ها به ترکیه دست کم 30 درصد کاهش داشته است.

بابک نعمت پور راهنمای رسمی ایرانگردی و جهانگردی که تمام تعطیلات نوروزی در سواحل جنوبی ترکیه مستقر بود، درباره ی شرایط امسال سفر ایرانی ها به ایسنا توضیح داد: بیشتر هتل ها خالی بودند و برخی با نصف ظرفیت خدمات رسانی می کردند. قیمت ها هم بسیار کاهش یافته بود، مثلا هتل هایی که خدمات شان 5 میلیون تومان قیمت داشت، امسال نرخ را به 3 میلیون تومان رسانده بودند. حتی برگزاری کنسرت ها هم نتوانسته بود جمعیت بیشتری را از ایران به ترکیه جذب کند. هرچند بیشتر مسافرانی هم که به این منطقه سفر کرده بودند، انگیزه شان فقط حضور در کنسرت بود و عموما قصدی برای مسافرت طولانی در آنتالیا نداشتند.

او می گوید: شاید علت اصلی این کاهش جمعیت اخباری باشد که پیش از تعطیلات نوروزی از ناامنی در ترکیه مخابره شد. از طرفی مجوز پروازهای چارتری ترکیه یک ماه مانده به آغاز سفرهای نوروزی صادر شد، آن هم در شرایطی که تورهای بسیاری از مقاصد خیلی جلوتر به فروش رفته بودند. علاوه بر این، تعداد مجوز پروازهای این مقصد هم کاهش یافته بود، به طوریکه از سه پرواز، یکی از آن ها انجام شد و مسافران آن ها در یک پرواز تجمیع شدند.

وی اضافه می کند: تعداد پروازهای نوروزی آن قدر محدود بود که به سختی بلیت بازگشت به ایران پیدا می شد، حتی برخی مسافران که پروازهایشان تجمیع و یا زمان شان جابجا شده بود، در برگشت به کشور با مشکل مواجه شدند و خیلی ها مجبور شدند با پروازهای دیگر، غیر از آنچه خودشان قبلا بلیت اش را تهیه کرده بودند، برگردند.

نعمت پور معتقد است: تبلیغاتی که امسال روی مقاصد دیگر همچون ارمنستان، جمهوری آذربایجان و گرجستان شده، باعث شد حجم قابل توجهی از مسافرانِ همیشگی ترکیه به این کشورها سفر کنند.

1