19 آوریل 2024 - 00:52
ماجرای یک طوفان

چرا فرمانداری به میراث فرهنگی اطلاع نداد؟

6 آوریل 2017 - 12:00 dsfr.ir/oa1j4

چرا فرمانداری به میراث فرهنگی اطلاع نداد؟
لاله خواجویی
محوطه کشف شده در فهرج کرمان

فرماندار #فهرج خبر داد: «طوفان شن، استخوان ها، آثار معماری و تاریخی را در محوطه ای حدود 5000 متر در دو روز گذشته نمایان کرده است».

خبری که تا این لحظه هیچ کدام از کارشناسان میراث فرهنگی کرمان را وسوسه نکرده تا 248 کیلومتر راه را برای بررسی محوطه طی کند!

بعد از گذشت یک روز از کشف محوطه مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان را به سختی می توان پیدا کرد؛ وفایی، مدیرکل میراث فرهنگی استان و روحی معاون میراث فرهنگی پاسخگوی تلفن های همراه خود نیستند، اما افضلی مدیر روابط عمومی این اداره کل و موحدی قائم مقام مدیر کل میراث فرهنگی استان کرمان در این زمینه صحبت هایی می کنند.

محسن موحدی که تا مدتی پیش معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان نیز بود، درباره ی میزان بررسی های کارشناسان باستان شناس این اداره کل می گوید: هنوز گزارشی از سوی معاونت میراث فرهنگی به ما داده نشده است، وقت اداری تماس بگیرید تا بتوانیم بررسی های انجام شده را اعلام کنیم.

اما، افضلی، مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان به عنوان تنها شخصی که از سوی میراث فرهنگی در این زمینه صحبت می کند، نخست حرف ها و اعتراضاتی را مطرح می کند.

نخستین اعتراض او به فرماندار فهرج است؛ « از آقای فرماندار گلایه داریم که چرا قبل از رسانه ای شدن این اتفاق، آن را به اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان اطلاع نداد تا کارشناسان به محوطه اعزام و موقعیت را بررسی کنند؟»

وی توضیح می دهد: براساس ادعای فرماندار فهرج بر اثر وزش باد بک منطقه ی باستانی در فهرج از دل خاک بیرون آمده است، که نخست باید کارشناسان میراث فرهنگی آن را بررسی کنند و پس از آن درباره ی تاریخی بودن یا نبودن و قدمت آن صحبت شود.

او با بیان این که مسئولان اداره کل میراث فرهنگی استان کرمان بیرون آمدن این محوطه در شهرستان فهرج را از طریق اخبار متوجه شدند، ادامه می دهد: این خبر ساعت 10:30 دقیقه صبح امروز به گوش همکاران ما رسید، اگر آقای فرماندار زودتر اعلام کرده بودند کارشناسان باستان شناس کرمان را که برای انجام ماموریتی به «ریگان» در 100 کیلومتری فهرج رفته بودند، به این شهرستان اعزام می کردیم تا عملیات بررسی زودتر انجام شود.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا دفتر میراث فرهنگی شهرستان فهرج از این قضیه مطلع نشد؟ بیان می کند: نمایندگی میراث فرهنگی این شهرستان نیز از این قضیه مطلع نشد؛ پس از اطلاع از وجود چنین محوطه ای آن ها توانستند فقط نیروهای یگان حفاظت خود را در منطقه مستقر کنند.

او همچنین با تاکید بر این که نخست باید این محوطه توسط کارشناسان باستان شناس منطقه بررسی و قدمت آن مشخص شود تا پس از آن درباره ی قدمت و تاریخ آن صحبت کنیم، می گوید: براساس اعلام فرماندار این شهرستان نیروی انتظامی در حال حاضر امنیت منطقه را تامین کرده است و از زمان اطلاع این اداره کل نیز نیروی یگان حفاظت شهرستان فهرج در منطقه حضور دارد تا کارشناسان استانی برای بررسی محوطه به منطقه بروند.

افضلی بیان می کند: ابتدای هفته ی آینده کارشناسان میراث فرهنگی استان کرمان برای بررسی محوطه به این منطقه اعزام می شوند و عملیات بررسی محوطه را انجام می دهند، نخست باید نتایج بررسی های اولیه اعلام شود، تا پس از آن پژوهشکده ی باستان شناسی مجوز و اعتبار کاوش گسترده در این محوطه صادر کند.

« دنیای سفر » این نوشته را از « خبرگزاری ایسنا » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1