23 آوریل 2024 - 19:41
با دستور معاون میراث فرهنگی؛

خانه «فکری» بندرلنگه مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت

5 آوریل 2017 - 14:00 dsfr.ir/929p5

خانه «فکری» بندرلنگه مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت
نادر ناصری
خانه فکری بندر لنگه

خانه تاریخی «فکری» به عنوان یکی از بناهای ارزشمند شهرستان لنگه با تاکید معاون میراث فرهنگی کشور مورد مرمت و حفاظت قرار گرفت.

به گزارش روابط عمومی معاونت میراث فرهنگی؛ پس از بازدید معاون میراث فرهنگی کشور از بناهای تاریخی استان هرمزگان، کارگاه مرمت خانه تاریخی فکری لنگه، صبح امروز (سه شنبه 15 فروردین ماه) دایر شد تا فاز نخست مرمت ها آغاز شود.

این خانه قاجاری یکی از بناهای تاریخی شهرستان لنگه در استان هرمزگان است که به دلیل بارش های بی سابقه در استان هرمزگان دچار آسیب شده بود. گفته می شود این بنا دارای تزئینات و عناصر معماری منحصربه فردی است.

«اشکان مختاری» معاون میراث فرهنگی اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان در رابطه با اهمیت این بنای تاریخی گفت: خانه فکری لنگه مربوط به یکی از تجار بانفوذ دوره قاجار به نام فکری بوده و از عناصر مهم معماری برخوردار است، این بنای تاریخی دارای حیاط مرکزی و چهار بادگیر متجصربفرد است و عمده مصالحی که در این بنا به کار برده شده شامل چوب و خشت و گچ می شود. همچنین این بنا دارای 4 بادگیر منحصربه فرد است.

وی با بیان این که در حال حاضر مالکیت این بنا متعلق به ستاد فرمان امام است، افزود: اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان قرار است پس از مرمت و مذاکره با ستاد امام، این بنا را به مالکیت میراث فرهنگی درآورد و با کاربری موزه برای بازدید عموم آماده کند.

معاون اداره میراث فرهنگی استان هرمزگان همچنین فاز نخست مرمت بنای تاریخی فکری را مربوط به بخش های آسیب دیده مانند تغییر تیرک های فرسوده سقف، سبک سازی و شیب بندی سطح پشت بام، ترک ها و جرزهای دیوار دانست و ادامه داد: پس از بارش های بی سابقه اخیر، بخشی از بنای تاریخی فکری مورد آسیب قرار گرفت که با تاکید محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی، مرمت این بنا در اولویت قرار گرفت.

خانه تاریخی فکری باقی مانده از دوره ی قاجار، یکی از الگوهای اصیل معماری جنوب در ساحل بندرلنگه در استان هرمزگان است که در سال 1375 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید. این اثر در اواخر دوره قاجار به دست عبدالواحد فکری از تجار معروف شهر ساخته شد.

تا پس از انقلاب اسلامی که این بنای تاریخی در اختیار ستاد فرمان امام (ره) قرار گرفت و از سال 73 تا 93 پنجمین دوره مرمت و باسازی خانه فکری بندر لنگه انجام و حتی در این دوره، بخشی از حیاط خانه تاریخی فکری به صورت آزمایشی و به مدت یک سال به بخش خصوصی داده شده تا سفره خانه سنتی برای کم شدن هزینه های بخش خصوصی در این بنا راه اندازی شود.

تا این که دو سال گذشته در تفاهم نامه ای که میراث فرهنگی استان هرمزگان با ستاد فرمان امام (ره) امضا کرد، نخستین بحث ها برای تملک و خریداری خانه ی فکری خانه توسط میراث فرهنگی مطرح شد، همچنین روز گذشته این اداره کل بار دیگر قرارهایش را با ستاد فرمان امام (ره) مرور کرد و خوشبختانه دو طرف رضایت کامل در تملک این بنای تاریخی توسط میراث فرهنگی داشتند.

با این وجود به دلیل بی توجهی هایی که تا امروز از سوی مالکان این بنای قاجاری نسبت به آن شده بود، در روزهای نخست نوروز 96 به دنبال بارش باران شدید، بخشی از سقف این خانه ی تاریخی فرو ریخت.

1