25 آوریل 2024 - 07:03

خرید 12 فروند هواپیمای مسافربری سوپرجت سوخو نهایی شد

3 آوریل 2017 - 15:30 dsfr.ir/np36k

خرید 12 فروند هواپیمای مسافربری سوپرجت سوخو نهایی شد
barrieaircraft.com
هواپیماهای مسافربری سوخو سوپرجت 100

توافق برای خرید 12 فروند هواپیمای #سوخو #سوپرجت با طرف های ایرانی معین شده است و در آینده امکان تحویل 30 #هواپیما را بررسی می کنیم.

"وزیر انرژی روسیه"

به گزارش خبرگزاری ایرنا، رئیس روسی کمیسیون مشترک همکاری های اقتصادی دو کشور با اعلام اینکه روابط تهران و مسکو با سرعت و آهنگ خوبی در حال گسترش است، اظهار کرد: سال 2016 حجم مبادلات بازرگانی میان دو کشور نسبت به سال پیش از آن 70 درصد رشد داشته است.

وی در مصاحبه با شبکه دوم تلویزیون دولتی روسیه، ادامه داد: تحرک کلیدی در روابط دو کشور در نوامبر سال 2015 (آذرماه 94) با سفر ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه به تهران آغاز شد و اوضاع مناسبات تغییر اساسی پیدا کرد.

نوواک همچنین گفت: سال گذشته رشد خوبی در بخش حجم مبادلات بازرگانی و اقتصادی داشتیم و با اطمینان شاخص های بهتری هم پیش رو خواهد بود.

وزیر انرژی روسیه ادامه داد: ماه ژانویه سال جاری نسبت به سال 2016 هم حجم مبادلات بازرگانی 98 درصد رشد نشان داد.

وی همچنین اظهار کرد: در مورد امکان فروش هواپیماهای مسافربری سوخو سوپرجت 100 هم باید بگویم که ایرانی ها امکان خرید آن را از روسیه بررسی می کنند و در حال مذاکره با طرف های ایرانی در این زمینه هستیم.

وی گفت: همکاران ما اعلام کرده اند، برای 12 فروند هواپیمای سوخو سوپرجت توافق معین شده است و در آینده نزدیک هم امکان تحویل 30 هواپیما را بررسی می کنیم، اما این آغاز کار است و ایرانی ها به امکان خرید یکصد فروند از این هواپیماها علاقه مند هستند.

گفتنی است مذاکرات برای احتمال فروش هواپیماهای سوخو سوپرجت 100 به ایران 18 ماه پیش آغاز شده بود.

سال 2016 مذاکراتی در این باره بین تهران و مسکو انجام و توافق های مقدماتی برای تحویل سوپر جت 100 حاصل شد، اما به دلایلی قرارداد امضا نشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه در جمع بندی سفر دو روزه حسن روحانی رئیس جمهوری ایران به مسکو که هشتم فروردین ماه پایان یافت، اعلام کرد که مسکو می تواند افزون بر سوپرجت 100، بالگردهای اورژانس نیز به ایران بدهد.

پوتین افزود: در جریان مذاکرات، راه های گسترش همکاری در رشته ماشین سازی و هواپیمای مسافربری به بحث گذاشته شد و به تحویل هواپیماهای سوپرجت 100 و بالگردهای امدادی به ایران توجه شد.

الکساندر شاروف، مدیر شرکت روس ایران اکسپو نیز به اسپوتنیک گفته است ایران نیاز شدیدی به هواپیما دارد و اگر در عالی ترین سطح در این باره مذاکره و توافق شود، می توان آن را یکی از گام های مهم تحویل سوپرجت 100 و بالگردهای اورژانس دانست.

رسانه روسی در ادامه نوشته است احیای مذاکرات در باره هواپیمای سوپرجت توسط ایران و شرکت های هواپیمایی این کشور، گویای آن است که تولید کنندگان روسیه توانسته اند بهای ارزان تر، مرغوبیت و شرایطی بهتر از رقبای غربی به ایران پیشنهاد کنند.

آلکساندر نوواک، وزیر انرژی روسیه در بازگشت از تهران گفته روسیه علاقه مند به راه اندازی خط تولید قطعات و تجهیزات هواپیماهای روسی در ایران است و اگر پیشنهادی دریافت کنیم آماده بررسی هستیم.

روسیه هفت سال پیش بهره برداری از این نوع هواپیماها را آغاز کرد. تاکنون سفارش ساخت 197 فروند نیز دریافت شده که 49 فروند آن در اختیار شرکت های هوایی روسی و کشورهای مختلف قرار گرفته است.

سوپر ت 100، نخستین هواپیمای 100نفره دنیاست که «FLY-BY-WIRE» هدایت می شود که هیچ تفاوتی با هواپیماهای مدرن ایرباس ندارد و سطوح فرامین هواپیما با فرمان های الکترونیکی هدایت می شود و در نتیجه با کمترین میزان فشار بر خلبان بیشترین میزان دقت را دارد.

این هواپیما محصول همکاری مجموعه ای از صنایع هواپیمایی غرب و شرق است و تمامی سازندگان قطعات اصلی آن مثل موتور، های فرود، سامانه های الکترونیکی و دیگر قطعات توسط کمپانی های معروف آمریکایی و اروپایی مانند Goodrich ، Sutton و ... تولید می شوند.

براساس مشخصات اعلام شده، این هواپیما هیچ تفاوتی با دیگر هواپیماهای ساخته شده در غرب ندارد و با توجه به تعداد صندلی ها، قدرت موتور و همچنین فرکانس های مختلف می تواند در تمامی فرودگاه های ایران با وضعیت جغرافیایی متفاوت تا سقف شش پرواز در روز فعالیت کند.

هواپیمای МС-21 نیز که با هدف افزایش سهم اندک روسیه در بازار هوایی جهان طراحی شده، نسبت به دیگر هواپیماهای مسافری ساخت این کشور مانند توپولف ساختار برجای مانده از دوران شوروی سابق، جایگاه کیفی و فنی بالاتری دارد و قرار است بهره برداری از نوع MC-21-200 آن سال آینده میلادی آغاز شود.

این هواپیما برای پوشش پروازهای میان برد و کوتاه برد با مزیت کاهش هزینه ها در سه مدل MC-21-200 با 150 مسافر، MC-21-300 با 181 سرنشین و MC-21-400 با ظرفیت 212 مسافر با بدنه کم قطر، قابلیت گسترده عملیاتی برای عرضه در بازار هوایی روسیه و جهان ساخته می شود.

طول مناسب مسافت پروازی، توانمندی ویژه بهره برداری در فرودگاه های مختلف، امکان پرواز در تمامی شرایط و تمامی مناطق آب و هوایی و در همه ساعت شبانه روز و فرودگاه های کوهستانی از دیگر قابلیت های این هواپیمای مسافری اعلام شده است.

پرواز هواپیماهای مسافربری روسی در ایران افزون بر رفع بخشی از نیازهای کشور در این بخش، برای روسیه هم در بازار بسیار سودآور اما پررقابت هواپیمایی می تواند دستاورد خوبی باشد.

1