29 مارس 2024 - 02:21
طالبیان در آخرین نشست خبری سازمان میراث فرهنگی در سال 95:

جشن جهانی نوروز 6 فروردین در کاخ گلستان برگزار می شود

15 مارس 2017 - 08:30 dsfr.ir/lp12t

جشن جهانی نوروز 6 فروردین در کاخ گلستان برگزار می شود
محسن رضایی
حضور مسافران و گردشگران نوروزی در کاخ گلستان تهران

امسال به دلیل این که پرونده نوروز در #میراث جهانی به 12 ملیت افزایش یافت، #جشن #نوروز را با 12 کشور در #کاخ #گلستان برگزار می کنیم.

"معاون میراث فرهنگی"

به گزارش میراث آریا، محمدحسن طالبیان در نشست خبری «نوروزگاه ها و جشن جهانی نوروز» که دیروز 24 اسفند برگزار شد، افزود: «این جشن 6 فروردین از ساعت 10 تا 12 با حضور نماینده ریاست جمهوری، سفرای کشورها و روسای دستگاه های فرهنگی و تعدادی از وزارتخانه ها برپا خواهیم کرد. البته روز 5 فروردین ماه اجرای مسابقات چوگان را در میدان فرح آباد خواهیم داشت و در روز 6 فروردین برنامه های مختلفی از موسیقی تحویل سال که مختص چهارمحال بختیاری است، نوروزخوانی مازندران، آیین های نوروزی و رقص شمشیر سیستانی و موسیقی خراسان شمالی و سمنوپزان استان مرکزی برپا خواهیم کرد.»

طالبیان عنوان کرد: «ما برای 6 فروردین نمایشگاهی در نظر گرفته ایم که درباره نوروز باشد. همچنین نمایشگاه عکس از آلبوم خانه کاخ گلستان، نمایشگاهی از آثار میراث ناملموس، آثار ثبت شده میراث جهانی و نمایشگاه هنرهای سنتی ثبت شده در یونسکو و نمایشگاه نوروز ملل مربوط به 12 کشور عضو در پرونده نوروز را در کنار سفره های نوروزی اقوام و سخنرانی معاون ریاست جمهوری خواهیم داشت.»

او با اشاره به اهمیت نوروز تشریح کرد: «پیام نوروز، پیام صلح، عرفان اجتماعی و وحدت میان کشورها است. در جهان گروه های مختلف در حوزه فرهنگ اعتقادات مشترک دارند و این در حالی است که کشورهای فرهنگ ایرانی و زبان فارسی چنین اجمالی ندارند بنابراین نوروز می تواند فرصتی برای تبادل فرهنگی باشد.»

طالبیان گفت: «4 کاخ موزه تهران برنامه های متنوعی در ایام نوروز خواهند داشت که از جمله آن شبی با موزه و نوروزخوانی مازندران است که در موزه ملی برپا می شود.»

موزه ها 30 اسفند نیز باز هستند

محمدرضا کارگر مدیرکل امور موزه های میراث فرهنگی نیز تصریح کرد: «سیاست ما در پیش رو بودن نوروز در هر سال یک سری اتفاقات است که به صورت عمومی انجام می شده که از جمله آنها بحث روشنایی موزه ها، رنگ آمیزی و افزایش ساعت کاری است. در سال جاری مقرر شده که موزه ها حتی روز 30 اسفند نیز تمام موزه ها باز باشند تا مردم بتوانند در داخل موزه ها یا محوطه آن ها یا محوطه های تاریخی سال تحویل را بگذرانند. تمام موزه ها موظف هستند که به هر شکلی آمدن نوروز را خبر دهند. بنابراین عموما موزه ها دارای هفت سین های متفاوت خواهند بود برای مثال در کردستان هفت سین مختص به آن منطقه به نمایش در می آید.»

او گفت: «کاخ سعدآباد ضمن این که در تمام ایام نوروز باز است میزبان برنامه های نورزی زیادی نیز خواهد بود. همچنین طبق برنامه ریزی انجام شده، موسیقی محلی تمام کشور به صورت متناوب در آنجا اجرا خواهد شد. مباحث راهنمایی مسافران نیز از دیگر برنامه های سعدآباد به شمار می رود.»

فرهاد عزیزی مدیرکل امور پایگاه های سازمان میراث فرهنگی عنوان کرد: «21 پایگاه امکان برگزاری نوروزگاه را دارند. به دلیل شرایط آب و هوایی از یک ماه گذشته شرایط لازم به لحاظ حفاظت و فضای خدماتی را برای مهمانان نوروزی فراهم کرده ایم. در 20 اسفند بحث فرهنگ سازی و حفاظت عمومی بناهای تاریخی را در دستور کار قرار دادیم که به عنوان روز پاک سازی بناها در کل کشور اجرایی شد.»

او به آموزش راهنمایان افتخاری اشاره کرد و افزود: «این آموزش در دست انجام است و تا پایان سال به اتمام خواهد رسید.»

برنامه های کاخ نیاوران و کاخ گلستان در ایام نوروز

رحمت الله رئوف مدیر مجموعه نیاوران نیز در این نشست رسانه ای عنوان کرد: «ما در کاخ نیاوران جشنواره ای با عنوان «جشنواره مظاهر زندگی ایرانی» با موضوع میراث فرهنگی، محیط زیست و اصول شهروندی پیش بینی کرده ایم که با هدف آشنایی هرچه بیشتر مردم با موزه ها از 30 اسفند تا 12 فروردین از ساعت 9 تا 17 و اگر نیاز باشد تا 19 برپا می کنیم.»

او تأکید کرد: «در این ایام اجرای خیمه شب بازی، تئاتر خیابانی با موضوع بهزیستی را از 1 تا 6 فروردین و اجرای سیاه بازی از 1 تا 5 فروردین و اجرای تئاتر خیابانی و نقاشی خیابانی را از 6 تا 8 فروردین و موسیقی اقوام را از 30 اسفند تا 4 فروردین برپا خواهیم کرد. همچنین رونمایی از آثار مخازن در هر یک از موزه از دیگر برنامه های ایام نوروز است.»

رئوف بیان کرد: «تصمیم داریم تمام تصویر مربوط به قبل و بعد از مرمت را در این مجموعه ها به نمایش درآوریم تا مردم بتوانند اتفاقات و کارهای انجام شده را ملاحظه کنند. همچنین در کاخ صاحبقرانیه گزارش کاملی از کارهای انجام شده به بازدیدکنندگان ارائه می شود.»

مدیر مجموعه نیاوران گفت: «سال گذشته سعی کردیم با اعتباراتی که از سازمان میراث فرهنگی تامین شد مرمت هایی در مجموعه انجام دهیم که تاکنون اتفاق نیفتاده بود.»

مسعود نصرتی مدیر کاخ گلستان نیز در پایان این نشست گفت: «کاخ گلستان در ایام نوروز روزانه پذیرای 3500 تا 7500 بازدیدکننده است به طوری که گاه صف بازدیدکنندگان تا صوراسرافیل ادامه دارد.»

1