18 آوریل 2024 - 22:54
سفیر کشورمان در ایروان اعلام کرد

خدمات رفاهی ارمنستان برای گردشگران ایرانی

14 مارس 2017 - 10:30 dsfr.ir/3v0zd

خدمات رفاهی ارمنستان برای گردشگران ایرانی
picnichotels.com
نمایی از شهر ایروان

دولت #ارمنستان در مسیر جاده ای برای مسافران ایرانی تسهیلاتی نظیر نمازخانه، خدمات رفاهی و تابلوهای راهنمایی به زبان فارسی در نظر گرفته است.

"سفیر ایران در ایروان"

سیدکاظم سجادی در گفت و گو با ایسنا در رابطه با گسترش صنعت توریسم و گردشگری بین تهران و ایروان و آمار مسافران ایرانی به این کشور، خاطرنشان کرد: آماری که دولت ارمنستان در سال های گذشته اعلام کرد بین 25 تا 30 هزار نفر بود. البته سال گذشته رئیس جمهور ارمنستان رقم 250 هزار نفر را اعلام کرد و گفت که در سال جاری منتظر سفر 250 هزار گردشگر ایرانی به ارمنستان هستند.

وی ادامه داد: باتوجه به اینکه تبادل توریست باید دوطرفه باشد، نسبت به گذشته ظرفیت پذیرش گردشگری خود را بالا بردیم و به تازگی هم با حضور دکتر مسعود کرباسیان رییس گمرک جمهوری اسلامی ایران در ارمنستان و با همکاری و تفاهم دو طرف از این پس اتباع ارمنی می توانند با ماشین های خود از مرز زمینی وارد ایران شده و از تسهیلاتی که کشورمان در اختیار آن ها می گذارد و فرصت های گردشگری موجود در شهرهای مرزی ما بهره مند شوند، در چنین شرایطی انتظار داریم تعداد قابل قبولی از گردشگران ارمنستان به ایران سفر کنند.

این دیپلمات کشورمان با اشاره به بازدید سال گذشته خود از وضعیت جاده مسیر ارمنستان به ایران افزود: در آن زمان هیچ گونه خدمات و امکانات رفاهی برای مسافران وجود نداشت؛ اما امسال نمایندگان سفارت را برای بررسی وضعیت جاده ها اعزام کردیم. تابلوهایی به زبان فارسی در محل های مختلف نصب شده که افراد هنگام سفر دچار مشکل نشوند، علاوه براین دولت ارمنستان را هم در این زمینه فعال کردیم تا نیروهای امدادی را در مسیر مستقر و تعمیرکارهای سیار را هم در جاده فعال کنند، امکانات تسهیلاتی و اقامتی، سرویس های بهداشتی و نمازخانه را در جاده های خود ایجاد کنند.

سجادی همچنین در پاسخ به این سئوال که ارمنستان به عنوان یکی از مهم ترین مقاصد گردشگری ایرانیان، برای آرامش و امنیت هرچه بیشتر هموطنان مان در سفر به این کشور چه تدابیری اندیشیده است؟ خاطرنشان کرد: مقام های پلیس جمهوری اسلامی ایران با طرف های ارمنی ملاقات هایی داشته و در این دیدارها بارها شنیده اند مقام های عالی رتبه ارمنستان دستور داده اند که برخوردی مناسب با اتباع ایرانی داشته باشند. علاوه بر این طبق بررسی های ما هم شکایتی از برخوردهای نامناسب مأمورین مرزی و یا حتی در حوزه شهری از پلیس ارمنستان با اتباع ایرانی نداشته ایم. هرچند برخورد ها با اتباع کشورمان بهتر از گذشته شده است ولی باز مطلوب ما نبوده و به کرات در دیدارهایمان با مسئولان ارمنستان تأکید می کنیم که ملاحظات لازم را در قبال هموطنان مان داشته باشند.

وی ادامه داد: ارمنستان کشور کوچکی است و تاکنون هم روی بحث گردشگری فعال نبوده اند و در 15 ماهی هم که من مسئولیت سفارت را بر عهده داشتم روی مسائل گردشگری و نحوه برخورد با اتباع کشورمان تأکید زیادی کردیم و مذاکرات بسیاری هم انجام شد، آنها هم کم کم خود را با این موضوع وفق داده و به دنبال رفع مشکلات هستند البته گردشگران ایرانی هم باید بدانند که امکانات گردشگری ارمنستان برای پذیرش مسافران ایرانی کاملا فراهم نیست و این به دلیل تفاوت های دوکشور در حوزه مذهب و آداب و رسوم است.

رفع مسائل گردشگری بین ایران و ارمنستان زمان بر است

سفیر کشورمان در ایروان با بیان اینکه رفع مسائل گردشگری بین ایران و ارمنستان زمان بر است، خاطرنشان کرد: نسبت به یکی دو سال گذشته در ارمنستان تغییرات زیادی ایجاد شده و گرشگران ایرانی در زمینه بهبود وضعیت تاکسی ها، اطلاع رسانی به گردشگران، مترجمین زبان ارمنی، هتل ها و نظارت روی محل های اقامتی آسیب شناسی هایی انجام و گوشزد شده است. هموطنان ما هم اگر از مرز زمینی وارد ارمنستان می شوند باید نسبت به سلامت خودرو و تجهزاتی که همراه دارند توجه داشته باشند زیرا در عید جاده طوفانی و بارانی بوده و در سطح جاده مخاطراتی وجود دارد که لازم است تجهیزات کافی را همراه داشته باشند.

سجادی با تاکید بر اینکه گردشگران ایرانی باید به مقررات ارمنستان واقف باشند، افزود: اگر احیانا افراد اعتیاد دارند نباید مواد افیونی را همراه خود داشته باشند، زیرا برخوردهای جدی با آن ها خواهد شد در صورتی که کمی روسی یا انگلیسی بدانند در سفر به ارمنستان راحت خواهند بود.

وی ادامه داد: برای رفاه بیشتر هموطنان سایت سفارت را فعال کرده و آن ها می توانند اطلاعات مورد نیاز خود در زمینه گردشگری را از این راه و یا با مراجعه به سایت فارسی سفارت ارمنستان در تهران دریافت کنند. همچنین تلاش هایی درجهت فعال سازی تلویزیون و رادیو ارمنستان انجام دادیم تا بتوانیم فیلم هایی را از ایران پخش کنند؛ چراکه باور داریم اگرملت ها یکدیگر را بهتر بشناسند زمینه های مشارکتشان هم بیشتر خواهد شد.

مواد مخدر جرم 70 درصد ایرانیان زندانی در ارمنستان

سجادی در ادامه و در اشاره به آخرین آمار از زندانیان ایرانی در ارمنستان و جرایم آنها گفت: تعداد این افراد ابتدا بین 38 تا 40 نفر بود. در این مدت 28 نفر به ایران منتقل شدند و خوشبختانه باتوجه به دقت مناطق مرزی و دقت از ورود مواد مخدر توسط افراد در این مدت بازگشت به زندان کمی داشتیم. متاسفانه 70 درصد ایرانیان داخل زندان های ارمنستان به خاطر جرایم حوزه مواد مخدر در حبس هستند و 30 درصد هم به دلیل جرایم دیگر که درحال حاضر اکثر این افراد را به داخل کشور منتقل و سایرین هم به ایران باز خواهند گشت.

این دیپلمات کشورمان با ابراز خرسندی از روابط خوب سیاسی تهران و ایروان برای سال های متمادی افزود: به منظور توسعه سرمایه گذاری و افزایش همکاری های مشترک به ویژه در خصوص بحث گردشگری، لغو روادید که اتفاق افتاده و سفرهای اتباع دو کشور نشست هایی بین مسئولان ایران و ارمنستان برگزار شد که این امر می تواند اثرات خوبی در فعال سازی تعاملات اقتصادی و بهره وری از ظرفیت های موجود در شهرها و استان ها داشته باشد.

وی همچنین به انجام هماهنگی با وزارت خارجه برای بهره برداری از ظرفیت ها، امکانات و موقعیت استان های مختلف کشورمان در تعامل با سایر کشورها خبرداد و گفت: ما می توانیم به نوع خود از ظرفیت های استانی که در اختیار داریم برای گسترس تعاملات تجاری و اقتصادی با سایر کشور ها از جمله ارمنستان استفاده کنیم. استان های ما می توانند در حوزه های کشاورزی، صنعت، همکاری های دانش بنیان، تعاملات فرهنگی، انتقال دانش فنی، احداث جاده و ... خدماتی را در اختیار ارمنستان بگذارند، این کشور هم اعلام آمادگی کرده تا این همکاری و مشارکت ها را با ایران داشته باشد.

سجادی با اشاره به سفرها و مذاکرات متعدد مسئولان ایران و ارمنستان افزود: با این ملاقات ها دو طرف بیش از گذشته با ظرفیت های یکدیگر آشنا شده و می توانند با گسترش همکاری های اقتصادی سطح تجاری دو کشور در این عرصه را بالا ببرند.

 وی همچنین خاطرنشان کرد: همکاری های تهران و ایروان در مناطق آزاد دوکشور در دست پیگیری بوده و به تازگی رییس منطقه آزاد ارس و هیأت همراه او در سفری که از آذربایجان شرقی به ارمنستان داشتند در زمینه همکاری های مشترک جلسات مختلف بحث و تبادل نظربرگزار کرده و تصمیم بر این شد که در فعال سازی منطقه آزاد مغری ارمنستان، ایران حضور فعال داشته باشد؛ چراکه این منطقه می تواند همراهی خوبی با منطقه ارس که در نزدیکی آن است داشته باشد و امکانات و دانش فنی خود را با ارمنستان به اشتراک بگذاریم.

این دیپلمات کشورمان در ادامه بیش ترین تعاملات تهران و ایروان را در حوزه انرژی و انتقال گاز از جمهوری اسلامی ایران و دریافت برق از ارمنستان به کشورمان دانست و گفت: خوشبختانه دو طرف تعهداتی از گذشته به هم داشتند و بر همین اساس هم کار خود را دنبال می کنند.

وی ادامه داد: البته انتظارات ما فراتر از این موارد بوده و به دنبال آن هستیم که در حوزه تجاری و تبادل کالا تعامل بیشتری با هم داشته باشیم و در همین راستا سفرهای متقابل مقام های ایران و ارمنستان انجام شده و وزارت اقتصاد ارمنستان هم درصدد است تا نشان تجاری حلال را در این کشور با مشارکت و تفاهمی که با طرف ایرانی داشته ایجاد کند تا در این عرصه شاهد تبادل کالاهای حلال بین تهران و ایروان باشیم.

سجادی با بیان اینکه با صادرات کالاهای ایرانی به ارمنستان درواقع محصولات ما به حوزه اورسیا وارد می شوند، خاطرنشان کرد: با ظرفیتی که ارمنستان در اتحاد اقتصاد اوراسیا وجود دارد می توانیم از طریق این کشور محصولات خود را به بازار حوزه اتحاد اقتصادی اوراسیا و پنج کشور به ویژه روسیه، منتقل کنیم.

همکاری های ارمنستان با اتحادیه اروپا امتیاز مضاعف برای ایران

وی به سفر رئیس جمهور ارمنستان به اتحادیه اروپا اشاره کرد و گفت: همکاری های ارمنستان با اتحادیه اروپا هم یکی از موضوعات مورد نظر بوده که می تواند امتیاز مضاعفی برای همکاری های مشترک ما محسوب شود، بنابراین اگر دو طرف بتوانند در این عرصه نزدیک شوند، می توانند مراودات کالا را افزایش داده و آسیب های موجود را هم از سر راه بردارند که این امر به افزایش میزان روابط تجاری و اقتصادی تهران و ایروان و محدود نشدن تعاملات مان به گاز و انرژی می انجامد.

سفیر کشورمان در ایروان سهم مبادلات ایران و ارمنستان را سهم مبادلات را حدود 230 میلیون دلار دانست و ادامه داد: با برگزاری ملاقات و جلسات بین تهران و ایروان به دنبال آن هستیم که فضایی ایجاد شود تا افراد امکانات خود را به طرفین معرفی کنند. اکنون اولین گام ها را برداشته ایم. استان ها فعلاً با یکدیگر ملاقات داشته و اتاق بازرگانی ارمنستان هم فعال شده، اتحادیه تجاری ایرانی ارمنستان هم فعال شده و مشارکت سازمان تجار ایرانی را با دولت ارمنستان بیشتر حمایت می کنیم تا بتوانند بازوی اقتصادی خوبی برای پذیرش هیأت های ایرانی به ویژه در امر اقتصاد، تجارت و بازرگانی به ارمنستان باشند و این باعث شود که ما بتوانیم در این عرصه هم قدمی برداریم.

سجادی با بیان اینکه به دنبال افزایش شناخت مردم ایران و ارمنستان از یکدیگر هستیم، گفت: ناشناخته ها را به شناخته ها تبدیل می کنیم تا بخش های خصوصی بتوانند در این موضوع خودشان با هم اتفاق نظر داشته باشند و ما هم به عنوان بازوی همراه در سفارت در خدمتشان هستیم.

سفر آتی نخست وزیر ارمنستان به ایران در حال برنامه ریزی است

سفیر کشورمان در ارمنستان، در رابطه با سفر آتی کارن کارپتیان نخست وزیر ارمنستان به ایران و اهداف او از این سفر افزود: سفر نخست وزیر ارمنستان به دنبال سفر دکتر اسحاق جهانگیری به این کشور و دعوت از او برای سفر به ایران انجام می شود. البته نخست وزیر قبلی ارمنستان برای سفر به تهران اعلام آمادگی کرد که به انتخابات و روی کار آمدن نخست وزیر جدید و در نهایت سفر آقای روحانی مصادف شد. در حال حاضر هم برنامه ریزی ها در حال پیگیری است تا در اولین فرصت سفر انجام شود.

وی ادامه داد: در این سفر قرار است توافق و همکاری های معمول بین دو کشور که در کمیسیون های مشترک سالانه بررسی می شوند انجام شود. بخشی از موضوعات هم مربوط به حضورنخست وزیر می شود که بیشتر جنبه همکاری، همراهان و وزرایی است که با هیأت به ایران سفر می کنند. مواردی که در آن کمیسیون به نتیجه رسیده و در سفرآتی اعلام می شود.

1