19 مارس 2024 - 11:05

جهانگردی علیه ایرانگردی

14 مارس 2017 - 10:00 dsfr.ir/m34vk

جهانگردی علیه ایرانگردی
tandistravel.com
سفر به روسیه

ترکیه، امارات، جنوب شرق آسیا، ارمنستان، گرجستان و برخی از کشورهای اروپایی مقاصد محبوب ایرانی ها برای سفرهای نوروزی هستند.

به زودی تعطیلات نوروز فرا می رسد و تب مسافرت رفتن داغ تر می شود. هرچند تا آن زمان نزدیک به یک هفته باقی مانده اما بازار تورهای نوروزی داغ است. امسال هم مانند سال های پیش با اینکه معاونت گردشگری سازمان میراث با داشتن تدابیری همچون یارانه سفر سعی در کاهش قیمت سفر و تسهیل آن برای تمامی خانواده ها داشته اما باز هم قیمت تورهای داخلی همانند تورهای خارجی گران است و همین باعث شده تا ایرانیان یا از ایران گردی صرف نظر کنند یا همسان بودن قیمت سفرهای داخلی و خارجی آنها را مجاب کند که خروج از مرز و تجربه سفر به کشورهای دیگر را به ایران گردی ترجیح دهند.

چند سالی می شود که با رونق تورها و شرکت های گردشگری در ایران سفر به خارج از کشور نیز رونقی تازه به خود گرفته است. رونقی که به واسطه افزایش شمار آژانس های مسافرتی به دنبال افزایش عرضه خدمات مسافرتی، شدت گرفتن رقابت بین تورها برای جذب گردشگر و تنوع سفر و خدمت رسانی به گردشگران حاصل شده است. رونقی که به واسطه نوسان های بازار ارز و تعاملات با جهان به کاهش قیمت سفرهای خارجی و بعضا همسان شدن هزینه سفر داخلی و خارجی منجر شده و متقاضیان سفرهای داخلی را با کاهش روبه رو کرده است. تورهای گردشگری خارجی اما گرچه همچنان گرانند اما در این سال های علاوه بر مسافران خاص همیشگی خود گردشگران داخلی که بخشی از اقشار متوسط جامعه هستند را نیز به خود جلب کرده اند.

ایرانی ها در نوروز به کجا سفر می کنند؟

تعطیلات نوروز برای بسیاری از ایرانیان فرصت خوبی برای سفر کردن است. براساس آمارها آنهایی که سفر شخصی به نقاط دیدنی ایران را برای گذران اوقات فراغت نوروزی خود انتخاب کرده اند چندین شهر از جمله مازندران، مشهد، گیلان، کیش، قشم، یزد، اصفهان و شیراز را به عنوان شهرهای مقصد سفرهای نوروزی برگزیده اند و آنها را در راس شهرهایی با بیشترین تعداد گردشگران نوروزی قرار داده اند. اما آنهایی که سفر با تورها را انتخاب کرده اند و متقاضی تورهای گردشگری نوروزی بوده اند سفر به مشهد و کیش را در اولویت قرار داده اند. بررسی فروش تورهای گردشگری سال های گذشته نشان می دهد که در ایام نوروز گردشگران ایرانی مانند هر سال از تورهای گردشگری شهرهایی مانند مشهد، کیش، قشم برای سفرهای گروهی استفاده می کنند.

این گردشگران تورها بیشتر در ایامی مانند نوروز سعی می کنند تا از خدمات دریافت گروهی بلیت های چارتر شده و فروش عمده اتاق های هتل بهره ببرند. به همین علت به دفاتر خدمات مسافرتی مراجعه کرده و پکیج تور را خریداری می کنند. دفاتر خدمات مسافرتی نیز در این ایام بیش از ایام دیگر متقاضی دارند. اما نوروز برای آنهایی که سفر خارجی را به دیدن جاذبه های گردشگری ایران ترجیح می دهد بهترین فرصت است که سفر به ترکیه، ارمنستان و امارات، مالزی و سنگاپور را تجربه کنند. نگاهی گذرا به مقاصد سفر ایرانی ها در تعطیلات نوروز به کشورهای خارجی نشان می دهد ترکیه، امارات، جنوب شرق آسیا، ارمنستان، گرجستان و برخی از کشورهای اروپایی بیشترین طرفدار را در میان ایرانی ها دارد. سفرهایی که سالیان میلیون ها ارز را از مرزهای ایران خارج و صنعت گردشگری کشور را از آن بی نصیب می کند.

سفرهای خارجی چقدر هزینه در بر دارد؟

نگاهی به آماری که مرکز پژوهش های مجلس در سال 2013 ارائه کرده حکایت از آن دارد که ترکیه با میزبانی از یک میلیون و 196 هزار و 482 ایرانی نخستین مقصد گردشگران ایرانی بوده است. مقصدی که با وجود نا امنی ها یقینا از حجم گردشگران ایرانی اش کاسته شده و در نوروز سال 96 نیز با کاهش دوباره آنها روبه رو خواهد شد. همانند عراق که فاصله میان سال 2009 تا 2013 دومین مقصد پربازدید ایرانی ها به شمار می رفته اما روند آماری سفر ایرانی ها به عراق در فاصله سال های 2009 تا 2013، منفی و با کاهش همراه بوده و یقینا نا امنی عراق در شکل گیری این روند بی تاثیر نبوده است. اما هزینه سفر در کشور محبوب و شماره یک گردشگری ایرانیان چقدر آب می خورد؟ براساس آماری که از گردشگری ایرانیان در ترکیه بدست آمده، آنها معمولا 4 روز تا یک هفته در کشور ترکیه اقامت کرده اند. اقامتی که برای آنها بین یک میلیون و 800 هزار تومان تا 2 میلیون و 500 هزار تومان بسته به هتل و شهر انتخابی آب می خورد.

گرچه سازمان جهانی جهانگردی در سال 2013 از ارمنستان و جمهوری آذربایجان پس از ترکیه و عراق، به عنوان مقاصد پرطرفدار ایرانی ها برای سفر یاد کرده کرده و گفته است که در سال 2013 حدود 146 هزار و 184 ایرانی به ارمنستان و 143 هزار و 579 ایرانی به جمهوری آذربایجان سفر کردند اما در ایام نوروز این کشور امارات است که در رتبه دوم مقاصد گردشگری نوروزی ایرانیان قرار داد. هرسال با شروع تعطیلات نوروزی امارات در جنوب خلیج فارس به یکی از مقاصد اصلی گردشگران ایرانی تبدیل می شود. تورهای نوروزی امارات معمولا 4 روزه و گاهی یک هفته ای هستند و بین یک میلیون و 300 تا دو میلیون و 200 هزار تومان قیمت دارند. الزی، اندونزی در کنار هم در رتبه سوم سفرهای تفریحی ایرانیان در نوروز قرار دارند. جاذبه هایی چون تفریح، خرید و اقامت در سواحل آرام هر سال جمع زیادی از ایرانی ها را راهی اندونزی و مالزی می کند. سفر به این کشورها از 3 میلیون تا 4 میلیون تومان متفاوت است.

ارمنستان اما با قرار گرفتن در رتبه چهارم یکی از کشورهایی که در سال های اخیر میزبان بسیاری از ایرانیان بوده است. در سال های اخیر تسهیلات ویزا و ارزانی سفر به این کشور و همچنین مسافرت به آن با وسیله نقلیه شخصی باعث شده تا در تعطیلات نوروز تعداد زیادی از ایرانی ها ارمنستان را برای سفر انتخاب کنند. در ایام نوروز بسیاری از مسافران با رفتن به نقطه مرزی جلفا و گرفتن ویزا در مرز به ارمنستان سفر می کنند. هدف اصلی این مسافران ایروان است. البته تعدادی از مسافران ارمنستان نیز از طریق تورهای هوایی یا زمینی به این کشور می روند. معمولا تورهای نوروزی ارمنستان قیمت هایی پایین تر از دیگر کشورها دارد و مبلغ آن بین 700 هزار تومان تا کمی بیش از یک میلیون تومان متفاوت است.

رتبه پنجم اما به گرجستان تعلق دارد. کشوری که با تدارک برنامه های ویژه جذب گردشگر و کاهش قیمت اقامت و آب و هوای مناسب توانسته ایرانیان بسیاری را در تعطیلات نوروز به این کشور بکشاند. علاوه بر کشورهای همسایه، کشورهای کمی دورتر از جمله هند، چین، بلغارستان و لبنان از دیگر مقاصد رایج سفرهای ایرانیان در ایام نوروز هستند. سفر به هند و سنگاپور اما در این روزهای باقی مانده به عید از سوی آژانس های مسافرتی در ایران به قدری افزایش یافته که می شود گمان برد امسال این دو کشور نیز با افزایش و استقبال گردشگران ایرانی روبه رو خواهد شد. حال با این تفاسیر باید منتظر ماند و دید که آمارها چه نتایجی را از سفرهای نوروزی ایرانیان در سال ۹۶ منتشر خواهند کرد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « روزنامه ابتکار » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1