28 مارس 2024 - 19:34

گرمایش 1.5 درجه ای ایران

13 مارس 2017 - 20:00 dsfr.ir/k71y1

گرمایش 1.5 درجه ای ایران
نسیم آنلاین
گرمای هوا

هزار هکتار جنگل کاری توسط ستاد در مناطق بحرانی انجام شده که قسمت اعظمش در غرب #تهران است که کانون بحرانی گردغبار به شمار می رود.

"معاون وزیر جهاد کشاورزی"

به گزارش مهر، خداکرم جلالی در مراسم افتتاح هزار هکتار طرح جنگل کاری برکت در مناطق حاشیه ای تهران و برنامه ریزی و ایجاد دو هزار هکتار جنگل در استان های مرزی کشور گفت: به دلیل مشکلاتی که امروز از جانب عدم رعایت موزونیت و تعادل با آن روبرو هستیم بر اساس برآوردها جنگل های جهان از 8 میلیارد هکتار اکنون به 4 میلیارد هکتار رسیده است.

وی افزود: خداوند در قرآن هم به آن اشاره کرده است که ما روییدنی ها را بر اساس تعادل و موزونیت در جهان آفریدیم. وی ادامه داد: میزان گازهای گلخانه ای طی هزاران سال حدود 270 ppm بوده، اما امروز به 400 ppm رسیده است و این به هم خوردن تعادل و موزونیت مشکلاتی را برای جهان ایجاد کرده و گرمایش زمین و تغییر اقلیم را رقم زده است.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: دو نتیجه بسیار خطرناک که از تغییر اقلیم و گرمایش زمین به وجود آمده کمبود آب و بیابان زایی است. ایجاد سونامی ها، سیل ها، خشکسالی ها و بیماری های ناشناخته هم بخش دیگری از عوارض است.

خداکرم افزود: گرمایش زمین در جهان طی دهه های اخیر 0.8 درجه بوده است و در ایران به یک و نیم درجه می رسد. با هر درجه افزایش دما نیاز آبی درختان و گیاهان 16 درصد افزایش می یابد و تعریق و تعرق هم بالا می رود.

معاون وزیر جهاد کشاورزی گفت: میزان سرانه گازکربنیک هم در کشور ما بالا است که به 9 تن در سال می رسد، اما میانگین جهانی حدود 6 تن است. برای این موضوع سازمان های بین المللی برنامه هایی را دارند ولی امیدی نیست که کاری اساسی انجام شود. یا باید مصرف سوخت های فسیلی و تولید گازهای گلخانه ای را کاهش دهیم و یا باید میزان فضای سبز را افزایش دهیم.

وی ادامه داد: اگر هر خودرو روزی 30 لیتر بنزین بسوزاند باید حدود 30 هکتار فضای سبز و جنگل داشته باشیم تا این میزان کمبود اکسیژن را جبران کند که متأسفانه ما چنین فضای سبز و جنگلی را نداریم.

رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری اظهار کرد: از نظر میزان بارندگی ما یک سوم میانگین جهانی بارندگی داریم، اما تبخیر ما سه برابر میانگین جهانی است. با این وجود کشور ما از 13 اقلیم جهان، 11 اقلیم دیگر غیر از استوایی و قطبی را دارا است و از نظر تنوع گیاهی و جانوری جزو پنج کشور اول جهان هستیم.

خداکرم گفت: با توجه به تاکیدات و رهنمودهای مقام معظم رهبری و همچنین بیانات اخیر ایشان به مناسبت هفته منابع طبیعی توقف بهره برداری صنعتی از جنگل های شمال از امسال شروع شده و ما 150 هزار هکتار بهره برداری را کاهش دادیم و امیدواریم از سال اول برنامه ششم بهره برداری را به طور کامل متوقف کنیم.

وی با تشکر از ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) گفت: هزار هکتار جنگل کاری توسط ستاد در مناطق بحرانی انجام شده که قسمت اعظمش در غرب تهران است که کانون بحرانی گردوغبار در ملارد به شمار می رود و 760 هکتار آن آتریپلکس کاری شده که می تواند کانون ها را کنترل کند و امیدواریم طی سه سال آینده به طور کامل ایمن شود. همچنین بخش دیگری در منطقه لواسان و مسعودیه که اکنون در آن هستیم، انجام شده است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در پایان خاطرنشان کرد: ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) قدم مثبت و بسیار ارزشمندی را برداشته که هم مورد عنایت مقام معظم رهبری است و هم نیاز امروز ما است. حدود 2 هزار هکتار هم ستاد برنامه دارد که امروز اجرایی کند و از آن مقدار حدود 1500 هکتار در خوزستان و جنوب غرب شهر اهواز است تا از کانون های مهم گرد و غبار به شمار می رود و 500 هکتار دیگر هم در ایلام است.

1