29 مارس 2024 - 16:04
بررسی توسعه گردشگری اجتماع محور در آسیای میانه

چگونه «میهمان نوازی» برند قرقیزستان شد؟

13 مارس 2017 - 15:00 dsfr.ir/oj6a1

چگونه «میهمان نوازی» برند قرقیزستان شد؟
globuslanding.com
روستای کوچکور قرقیزستان

«انجمن گردشگری اجتماع محور قرقیز (KCBTA)» به عنوان «میهمان نوازی قرقیزستان» #برندسازی شده است.

در حال حاضر 18 ابتکار عمل گردشگری اجتماع محور در قرقیزستان در حال کار هستند. نخستین آنها در روستای کوچکور در سال 2000 آغاز شد. در سال 2003 گروه های گردشگری اجتماع محور محلی در قرقیزستان یک سازمان فراگیر به نام «انجمن گردشگری اجتماع محور قرقیز (KCBTA)» را تشکیل دادند که یک سازمان با عضویت غیرانتفاعی برای توسعه و هماهنگی بیشتر فعالیت های گردشگری درون کشور قرقیزستان است. KCBTA به عنوان «میهمان نوازی قرقیزستان» برندسازی شد. اهداف اصلی KCBTA عبارت بودند از: ترویج خدمات بوم گردی اجتماع محور پایدار که تجربیات منحصربه فردی به گردشگران ارائه می دهد؛ ایجاد درآمد برای خانواده های روستایی؛ حفاظت از میراث طبیعی و فرهنگی کشور. همان طور که KCBTA تلاش کرد به اهداف اصلی پیش گفته دست یابد، این انجمن با چندین چالش حیاتی مواجه شد. راهکار ماتریس نقاط ضعف بالقوه منطقه، راه حل های بالقوه و دست اندرکارانی که مسوول اجرای راه حل خواهند بود را به شرح زیر شناسایی می کند:

  1. اطلاعات محدود درباره محصولات، خدمات و ارائه کنندگان گردشگری اجتماع محور که منجر به نبود اعتماد به گردشگری اجتماع محور می شود؛ امری که راهکارش ایجاد آگاهی و عملیات بازاریابی عنوان می شود.
  2. نبود دانش و مهارت برای توسعه و اداره خدمات گردشگری کافی/ پایدار؛ موضوعی که راهکار آن، سازماندهی گفت وگوهای مربوط به سیاست گذاری و تقاضای تامین مالی برای کمک کنندگان است.
  3. نبود دسترسی به منابع مالی از قبیل اعتبار و سایر خدمات و نهادهای مالی که راهکارش، ظرفیت سازی جوامع محلی با محصولات پشتیبان گردشگری اجتماع محور و KCBTA ارزیابی شد.
  4. زیرساخت توسعه نیافته برای پشتیبانی از گردشگری اجتماع محور نیز از دیگر چالش ها به حساب می آید که راهکار عنوان شده برای حل آن، تاسیس صندوق گردشی برای اعضای گردشگری اجتماع محور با CBTSP است.

برای راهکارهای شناسایی شده در منطقه که برای غلبه بر نقاط ضعف ایجاد شده بودند، لازم بود KCBTA دست اندرکاران کلیدی را به شرح زیر منصوب کند:

انجمن گردشگری اجتماع محور قرقیز (KCBTA): این سازمان مسوول گنجاندن گردشگری اجتماع محور درون صنعت گردشگری اصلی در قرقیزستان بود. KCBTA از توسعه گروه های گردشگری اجتماع محور موجود یا جدید در سراسر کشور حمایت می کند و تلاش دارد زیرساخت گردشگری روستایی و سطح زندگی افراد محلی را از طریق ایجاد درآمد و ایجاد شغل ارتقا دهد.

ساکنان روستایی: این گروه به عنوان عاملانی برای ارائه خدمات مستقیم گردشگری منصوب شدند و سایر کالاها و خدمات موردنیاز برای جذب گردشگران از قبیل بهره برداری از تاسیسات غذا و نوشیدنی را تامین کنند.

محصولات پشتیبان گردشگری اجتماع محور: این بخش، توسط یک سازمان بین همکاری سوئیسی به نام هلوتاس ایجاد و بهره برداری شد. این سازمان تلاش ها برای ارائه کارآموزی مناسب و پشتیبانی بازاریابی به کارآفرینان گردشگری روستایی را طی مراحل شروع و رشد کسب وکارهای گردشگری رهبری می کند.

سازمان امنیت و همکاری اروپا: مرکز این سازمان در بیشکک از توسعه بیشتر ابتکارعمل های گردشگری اجتماع محور در قرقیزستان همچنین از کپی مدل گردشگری اجتماع محور در کشورهای همسایه قرقیزستان از قبیل قزاقستان، تاجیکستان، ازبکستان و ترکمنستان پشتیبانی می کند.

اما نتایج برنامه KCBTA به این شرح هستند:

تاثیر اقتصادی: تعداد کل گردشگرانی که از خدمات گردشگری اجتماع محور در سال 2008 استفاده کردند 9 هزار و 260 بود که نسبت به سال 2000 حدود 13 برابر شد. گردش مالی کل از 7983 دلار در سال 2000، به 250 هزار و 554 دلار در سال 2008 رسید. این تعداد حکایت از محبوبیت روزافزون گردشگری اجتماع محور در قرقیزستان دارد.

تاثیر اجتماعی: تقاضای روزافزون برای محصولات و خدمات گردشگری اجتماع محور از سوی گردشگران با ایجاد 412 شغل مستقیم در سال 2008 و میانگین حقوق ماهانه حدود 40 دلار، فرصت های اشتغال برای افراد محلی ایجاد کرد. کل جامعه محلی از منافع غیرمستقیم گردشگری از قبیل بهبود زیرساخت، آگاهی یافتن محیط زیستی و حفاظت فرهنگی بهره مند شدند.

تاثیر محیط زیستی: قانون اکولوژیکی به عنوان رهنمودهایی برای اعضای گردشگری اجتماع محور و کل جامعه محلی توسعه یافت. اینها شامل اصول حفاظت بوم شناسی و فرهنگی و همچنین اصول مربوط به توسعه جامعه محلی و ترویج بوم گردشگری بود. تصمیم گرفته شد قانون بوم شناسی به عنوان یک بخش جدایی ناپذیر از هر توافق همکاری که KCBTA با سایر شرکا امضا می کند باشد تا تضمینی برای پایداری زیست محیطی مدل گردشگری اجتماع محور به شمار آید.

شبکه گردشگری اجتماع محور آسیای میانه

موفقیت ابتکارعمل های شبکه سازی گردشگری اجتماع محور در قرقیزستان راه اندازی یک شبکه منطقه ای گردشگری اجتماع محور به نام شبکه گردشگری اجتماع محور آسیای میانه را تشویق کرد. تاجیکستان، قزاقستان و ترکمنستان یک بخش از این شبکه هستند. هدف شبکه تقویت تشریک مساعی در منطقه در ارتباط با بازاریابی گردشگری اجتماع محور و بهبود زیرساخت اجتماع محور و ابرساختار گردشگری است. برخی از اصول گردشگری اجتماع محور را می توان در توسعه محصول گردشگری و توزیع درآمدهای به دست آمده از خدمات گردشگری مشاهده کرد. این محصولات شامل اقامتگاه محلی، غذا، موسیقی، هنر، صنایع دستی، راهپیمایی و کوهنوردی در نقاط طبیعی محلی، اسب سواری، مشارکت در ورزش های سنتی و غیر آن است. درآمدهای تحقق یافته از این فعالیت ها مستقیما به اعضای جوامع محلی می رسد.

« دنیای سفر » این نوشته را از « روزنامه دنیای اقتصاد » آورده است. واکاوی، پی گیری، نگارش و آفرینش، شایسته سپاسگزاری است.
1