29 مارس 2024 - 09:31
معاون میراث فرهنگی تاکید کرد:

هیچ مجوزی برای دفن شهدا در عرصه آثار تاریخی صادر نشده است

6 مارس 2017 - 14:10 dsfr.ir/pz89o

هیچ مجوزی برای دفن شهدا در عرصه آثار تاریخی صادر نشده است
میثم رودکی / دنیای سفر
محوطه جهانی پاسارگاد

انجام هر نوع احداثات و دخالت در عرصه محوطه ها و نقاطی که یک اثر ثبت جهانی یا حتی ملی وجود دارد، خلاف #قانون است.

به گزارش ایسنا، با خاکسپاری دو شهید گمنام درحریم درجه دو محوطه جهانی پاسارگاد در روز شهادت حضرت زهرا (س)، معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری در 14 اسفند به ایسنا اعلام کرد: «خاکسپاری شهدا در حریم درجه 2 پاسارگاد محدودیت قانونی ندارد و براساس ضوابط در این شرایط خطر برای (خارج شدن از) ثبت جهانی این محوطه وجود ندارد.»

حتی اعلام شد اگر از این به بعد مکان یابی دفن شهدا به درستی و در نقاط مناسبی انجام شود، امکان ثبت معنوی این مکان ها در فهرست آثار ملی وجود دارد و از سوی دیگر ساخت هرگونه یادمان و اِلمان برای آرامگاه شهدایی که در حریم مجموعه های تاریخی و جهانی قرار گرفته اند، نیازمند هماهنگی با سازمان میراث فرهنگی است.

طالبیان به عنوان یکی از تدوین کننده های پرونده های ثبت جهانی ایران، در گفت و گو با ایسنا، درباره ی احتمال تکرار این اقدام در آینده با توجه به اعلام نبود منع برای دفن شهدا در حریم درجه دو پاسارگاد توضیحات بیشتری داد.

هر نوع دخالت در عرصه محوطه های جهانی و ملی غیرقانونی است

معاون میراث فرهنگی انجام هر نوع احداثات و دخالتی در عرصه ی محوطه ها و نقاطی که یک اثر ثبت جهانی یا حتی ملی وجود دارد، را خلاف قانون دانست و تاکید کرد: ممکن است حریمِ محوطه های تاریخی براساس ضوابط متفاوت باشد، اما در عرصه به هیچ عنوان اجازه ی ساخت و ساز داده نمی شود.

او ادامه داد: در حریم نیز با توجه به این که آن اثر کجا قرار دارد، ضابطه ها متفاوت هستند؛ به عنوان مثال ضابطه ساخت و ساز در یک روستا براساس ارتفاع و معماری مشخص است و همیشه تاکید می شود این نوع ارتفاع و معماری و بعد از آن کوریدورهای دید و غیره چگونه باید رعایت شوند. این نوع موارد معمولا در طرح های هادی و تفصیلی مشخص می شوند، بنابراین این ضوابط با ضابطه عرصه کاملا متفاوت است.

وی با تاکید بر این که رابطه ی حریم درجه یک و عرصه با یکدیگر متفاوت است، بیان کرد: ضوابط حریم درجه دو کاملا متفاوت با عرصه است. هر کاری می کنیم باید براساس ضوابط باشد. ضابطه حریم درجه یک و دو کاملا روشن است. در این ضوابط هیچ جا بیان نمی شود که ساخت وساز یا دخالت نکن، می گوید اگر برای انجام هر کاری باید تائیدیه سازمان میراث فرهنگی را بگیرید.

اگر خاکسپاری در عرصه رخ می داد، پاسارگاد به خطر می افتاد

او از تلاش مسئولان کشوری و محلی برای تغییر مکان انتخاب موقعیتِ خاک سپاری شهدا در عرصه و حریم درجه یک به حریم درجه 2 حمایت کرد و توضیح داد: اگر این خاک سپاری در عرصه یا حریم درجه یک انجام می شد، در خطر افتادن پاسارگاد برای خروج از ثبت این محوطه ی جهانی حتمی بود، اما در حریم درجه دو دیگر این خطر وجود ندارد. از سوی دیگر معماری مقبره شهدا در حریم درجه 2 آثار تاریخی حتما باید تائیدیه از سازمان میراث فرهنگی و گردشگری کشور بگیرد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری، نداشتن برنامه ی روشن برای به خاک سپردن شهدا را خوب ندانست و اظهار کرد: شهدا برای ما اهمیت دارند، ما به اصل مطلب که دفن شهدا با برنامه ریزی درست انجام نمی شود اعتراض داریم، حتی اگر این اقدام با برنامه ریزی و سازماندهی و مناسب انجام شود، این مکان ها را در فهرست آثار ملی به ثبت می رسانیم، مانند گذشته که تا کنون تعدادی از مزارهای شهدا را به ثبت رسانده ایم.

او ادامه داد: مهم است که برای حرمت گذاشتن به شهدا برنامه ریزی داشته باشیم و اتفاقا لازم است که یک طرح کلی برای کشور باشد، ما از این اقدام که با طرح و برنامه ریزی و همکاری همراه باشد استقبال می کنیم، کاری که روح شهدا نیز شاد شود.

وی تاکید کرد: اگر درست برنامه ریزی نشده باشد و شهدا را در یک اثر ثبت ملی به خاک بسپارند، ما وارد این قصه نمی شویم، این برای کشور پسندیده نیست. برای کشوری که همیشه از دوره ی باستان تا امروز نظم داشته است.

تا گرفتن جواب از نیروهای مسلح پیگیر هستیم

طالبیان درباره ی نامه نگاری های این معاونت ریاست جمهوری برای احتمال به خاکسپاری شهدا در عرصه ها و محوطه های تاریخی در آینده ادامه داد: در حال مکاتبه با ستاد کل نیروهای مسلح هستیم که نخست باید برای این اتفاق برنامه ریزی داشته باشند و از سوی دیگر اگر طرحی نیز در آینده دارند، حتما سازمان میراث فرهنگی باید در آن دخالت داشته باشد و کنترل کند، اما هنوز جوابی نگرفته ایم، با این وجود حتما برای گرفتن جواب پیگیری می کنیم.

وی تاکید کرد: اما درباره ی پاسارگاد آن چه که حقیقت دارد، ضابطه برای خروج از ثبت جهانی پاسارگاد است. اصلا بحث دفن دو شهید در حریم اثر جهانی نیست. ما حالا باید تلاش کرده و معماری را کنترل کنیم.

معاونت میراث فرهنگی هیچ مجوزی برای دفن شهدا در پاسارگاد صادر نکرده

وی همچنین درباره ی صحبت های مطرح شده مبنی بر صدور مجوز از سوی میراث فرهنگی برای به خاک سپاری شهدا در این محوطه ی جهانی گفت: به عنوان یک مقام رسمی در حوزه ی معاونت میراث فرهنگی اعلام می کنم تا امروز هیچ مجوزی از سوی ما به عنوان دفن در عرصه انجام نشده است.

او تاکید کرد: هیچ مجوزی برای دفن در عرصه آثار ملی و جهانی از سوی میراث نه تنها صادر نشده، بلکه در آینده نیز نخواهد شد.

معاون میراث فرهنگی سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با تاکید بر این که مسئولان سازمان میراث فرهنگی و گردشگری تمام قد از مسئولان میراث فرهنگی استان گلستان برای محوطه ی تاریخی «سرخنکلاته»حمایت می کنند، نیز گفت: این حمایت به پشتوانه قانون است، بر اساس قانون در عرصه ی اثر تاریخی هر گونه دخالت ممنوع است، فقط بحث موضوع به خاک سپاری شهدا نیست.

طالبیان ادامه داد: چطور برای همه مسایل کشور طرح و برنامه کوتاه مدت و میان مدت و بلند مدت می ریزیم، این پروژه نیز باید برنامه ریزی داشته باشد. این یکی از مسائل ماست، پاسارگاد از ثبت جهانی خارج نمی شود، اما اصل مطلب این است که برنامه ریزی باشد.

1