28 مارس 2024 - 16:04

اندر مصائب تنها اتوبوس دوطبقه گردشگری

6 مارس 2017 - 14:00 dsfr.ir/o44i4

اندر مصائب تنها اتوبوس دوطبقه گردشگری
آرشین طبیعی
اتوبوس گردشگری در نمایشگاه گردشگری تهران

نماینده و مجری تورهای Hop on Hop Off در ایران گفت: ما همه ی سعی مان را می کنیم این #اتوبوس تا #نوروز وارد خیابان های #تهران شود.

10 ماه پیش وارد گمرک ایران شد، تقریبا 3 ماه آنجا خاک خورد تا مجوز ورود به کشور را دریافت کند. چندماه هم طول کشید تا وزارت صنعت تاییدیه فنی را صادر کند و حالا کار، دست پلیس راهور افتاده تا تنها اتوبوس دو طبقه گردشگری داخلِ ایران را شماره کند. محیط زیست هم باید مجوزهای خودش را بدهد که بعد از دو ماه هنوز خبری نشده. شهرداری هم باید ایستگاه و جایگاه های توقف را آماده کند که آن ها هم هنوز آماده نشده است. با این حال گفته اند، سر و کله این اتوبوس قرمزرنگِ دو طبقه، نوروز 96 در خیابان های تهران پیدا می شود.

امین غلامعلی - نماینده و مجری تورهای Hop on Hop Off در ایران و واردکننده این اتوبوس - درباره ی زمان اجرای این تور اتوبوسی در تهران با توجه به این که پیش تر دهه ی دوم اسفندماه را برای ورود آن به خیابان های تهران تعیین کرده بود، درحالی که هنوز موفق به دریافت پلاک نشده است، به ایسنا، گفت: ما همه ی سعی مان را می کنیم این اتوبوس تا نوروز وارد خیابان های تهران شود.

وی افزود: وزارت صنعت تاییدیه فنی مربوطه را برای پلیس راهور فرستاده تا پلاک آزمایشی فنی با اعتبار سه ماه را صادر کند. مجوز محیط زیست نیز مراحل پایانی را طی می کند، هرچند کار در این سازمان نزدیک به دو ماه طول کشیده که البته مشکل از اتوبوس یا طرح نبوده، بلکه مساله، بروکراسی اداری بوده است.

او سپس درباره ی فرایند ورود این اتوبوس گردشگری به کشور توضیح داد: این اتوبوس اردیبهشت ماه امسال وارد گمرک شد. تقریبا سه ماه آنجا بود تا مراحل ورود را پشت سر بگذارد، البته دلیل معطلی اتوبوس نبود، بلکه سیستم گمرک کامپیوتری شده بود که همین مساله، کار را با آزمون و خطا پیش برد. ما دو بار به گمرک شهریار مراجعه کردیم تا موفق شدیم کُد شناسه را دریافت و برای مراحل بعدی و ترخیص اتوبوس از گمرک اقدام کنیم.

غلامعلی درباره ی جایگاه ها و ایستگاه هایی که شهرداری تهران چندی پیش از آماده شدن آن ها خبر داده بود نیز توضیح داد: مصوبه این کار را گرفته اند و قرار است 24 ایستگاه در دو رینگِ مشخص احداث کنند که البته هنوز آنچه باید ملموس باشد، ندیده ایم. هرچند تعدادی از ایستگاه های رینگ گردشگری بر ایستگاه های اتوبوس شهری، منطبق خواهد شد.

او درباره ی این که کدام نهاد به آماده سازی رینگ و ایستگاه های این اتوبوس متعهد است، گفت: شهرداری تهران متعهد به پیگیری و انجام این کار است که امور مربوطه را به شهرداری هر منطقه ارجاع می دهد تا به تعهدات تهیین شده، عمل کنند، اما از بین همه مناطق دخیل، تنها منطقه 12 همراه و حتی پیشرو بوده و برای اجرای بهتر این پروژه پیشنهاداتی هم داده است. در چنین شرایطی که نیاز به همکاری است باید حقایق گفته شود، به هر حال هنوز اتفاق خاصی در این زمینه رخ نداده است.

وی اضافه کرد: اداره میراث فرهنگی و گردشگری تهران هم تا کنون هر نامه ای خواسته ایم صادر کرده و معاون گردشگری این اداره هم خیلی همراهی کرده، ولی به هر حال این پروژه فقط به سازمان میراث فرهنگی مربوط نمی شود، خیلی ها پای کار هستند که تا آن ها ما و این طرح را به رسمیت بشناسند و به آن اهمیت دهند، خیلی زمان می برد.

قیمت بلیت ها را با لندن، استکهلم و استانبول مقایسه کنید

او سپس درباره ی قیمت بلیت این تور اتوبوسی که قبلا 40 و 60 دلار برای خارجی ها و 140 هزار و 210 هزار تومان برای ایرانی ها اعلام شده بود، درحالیکه هم اکنون نوع دیگری از این تور با اتوبوس های شهری 302، به قیمت 35 هزار تومان اجرا می شود، توضیح داد: ما نماینده Hop on Hop Off در ایران هستیم و باید قیمت ها را مطابق با استاندارد آن ها و به صورت ارزی تعیین کنیم، ضمن این که نرخ بلیت این اتوبوس به صورت ترکیبی (Combo Ticket) است. با این حال قیمتی که قبلا اعلام شده، یعنی 40 و 60 دلار برای گردشگر خارجی است، همین تور برای مسافر ایرانی با 50 درصد تخفیف و با نرخ تقریبی 70 هزار (یک مسیر) و 105 هزار تومان (دو مسیر) با اعتبار زمانی از 24 تا 72 ساعت، محاسبه شده است.

وی یادآور شد: قیمت گذاری Hop on Hop Off ارزی است و ما باید استانداردهای آن را رعایت کنیم، ضمن این که همین حالا اگر با تورهای مشابهی که در لندن و یا استکهلم اجرا می شود مقایسه کنید متوجه تفاوت قیمتی آن خواهید شد. نرخ آن ها دست کم دو ونیم برابر بیشتر است، مثلا تور اتوبوسی که در استانبول با شرایط ترافیکی مشابه تهران اجرا می شود، 100 لیر برای یک مسیر و 180 لیر برای دو مسیر قیمت گذاری شده است.

او همچنین در پاسخ به واکنش هایی که نسبت به قیمت بلیت این اتوبوس پس از انتشار نخستین خبر، نشان داده شده است، گفت: نباید در حساب و کتاب خلط مبحثی پیش آید. این تور یک خدمت جدید مطابق با استاندارد جهانی است. در هر حال اگر بخواهیم در گردشگری یک قدم جلوتر برویم باید هزینه هایی را پرداخت کنیم. مطئنا مقایسه ی قیمت بلیت این نوع تور که در برخی کشورها اجرا می شود، تفاوت و ارزانی آن را اثبات خواهد کرد. واکنش خارجی ها نسبت به این نرخ ها نیز مؤید این موضوع خواهد بود. ضمن این که ما فعلا روی سود این کار حسابی باز نکرده ایم که بخواهیم از بلیت ها منتفع شویم. نگاه ما بیشتر متمرکز بر آینده ی این طرح است.

سفارش تهران روی خط تولید نیویورک

«غلامعلی» همچنین با اشاره به تولید این اتوبوس ها در چین، اظهار کرد: خط تولید این اتوبوس در چین است، سفارش های نیویورک و لندن هم در همین کارخانه تولید می شود، این اتوبوس هم در همین خط ساخته شده، دقیقا مشابه همان مدلی که برای نیویورک و لندن تولید می شود. در واقع اتاق این اتوبوس چینی، گیربکس آن آلمانی و شاسی آن ولوو با ارزش نهایی 210 هزار دلار است که ولوو همین نمونه را به قیمت 650 هزار دلار تولید می کند.

او با بیان این که تولید هر یک از این اتوبوس ها حدود چهار و نیم ماه طول می کشد، یادآور شد: سفارش تولید 5 دستگاه اتوبوس دو طبقه ی دیگر برای اجرای sightseeing در تهران به همین کارخانه داده شده که در صورت مشخص شدن تکلیف اتوبوس اول، آن سفارش نیز وارد خط تولید می شود.

غلامعلی در عین حال تاکید کرد: برای شروع این تورها در تهران باید ایستگاه هایی احداث شود تا مردم بدانند از کجا سوار این اتوبوس های گردشگری شوند، الان چیزی مشخص نیست. اگر تا زمان پلاک شدن اتوبوس این اتفاق نیافتد، حتی اگر شده با هزینه شخصی، تابلوهایی را تهیه می کنیم تا مردم در شهر سرگردان نشوند.

وی همچنین در ادامه درباره ی آموزش رانندگانی که قرار است در این تورهای اتوبوس بکار گرفته شوند، اظهار کرد: اتفاقا شرکت واحد خیلی پیگیر این موضوع بود، ما درحال حاضر از 5 راننده ی این شرکت در تورهای اتوبوس 302 استفاده می کنیم، اما برای این اتوبوس دو طبقه به پیشنهاد آن شرکت، قرار است از دو راننده آموزش دیده و خوش سابقه استفاده شود.

او درباره ی آموزش کُدهای اخلاقی و اصول برخورد با گردشگران به راننده های این تور اتوبوسی، گفت: این آموزش جزو تعهدات ما است که سرفصل های درسی به مدت 20 ساعت، تهیه شده که ارائه خواهد شد.

!? Hop on Hop off

غلامعلی در ادامه درباره ی نحوه اجرای این تورها نیز توضیح داد: تورهای Hop on Hop Off به شکل اتوبوسی اجرا می شود. اتوبوس هم که معمولا راهنمای شنیداری مسافران اش را همراهی می کند در یک مسیر مشخص حرکت خواهد کرد که در تهران دو رینگِ بافت تاریخی و بزرگ (مدرن) برای این طرح درنظر گرفته شده است.

وی اضافه کرد: البته تورهای پیاده روی طراحی شده که ارتباطی با این تور اتوبوسی ندارد. آن تورها برای شهرداری مناطق طراحی شده که استاندارد جهانی آن به این شکل است که طبق هماهنگی قبلی با مجری مانند شهرداری ها، راهنماهایی در مکانی مشخص مستقر می شوند و گردشگران را بدون آن که هزینه ای دریافت کنند، در سایت گردشگری هدایت می کنند و در پایان آن بازدیدکنندگان، با توافق انعامی را به راهنما می پردازند که البته اجرای چنین تورهایی در ایران هنوز توجیه پیدا نکرده است و ما هم چون درگیر پروژه ی تورهای اتوبوسی هستیم فعلا نمی توانیم وارد این فاز ماجرا شویم.

او درباره ی راهنماهای شنیداری که گردشگران سوار بر اتوبوس دو طبقه در حین تماشای شهر از آن استفاده می کنند، گفت: محتوای این تور بر کاهش حضور نیروی انسانی تاکید دارد و ما هم مقید به رعایت این اصول هستیم، هرچند در نوروز از حضور راهنمایان بهره می گیریم، اما دستگاه راهنمایی که در اختیار مسافران این اتوبوس قرار داده خواهد شد، به دو زبان فارسی و انگلیسی مجهز است که تا تیرماه سال آینده 10 زبان دیگر از جمله آلمانی، فرانسوی، ایتالیایی، ترکی استانبولی، اسپانیولی، چینی، ژاپنی، عربی، سوئدی و اردو، اضافه خواهد شد.

غلامعلی سپس تاکید کرد: ما هر روز پیگیر پلاک شدن این اتوبوس هستیم و همه تلاش خود را می کنیم تا نوروز وارد خیابان های تهران شود.

1